7 687 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Få bort färg från profilerade lister
Hej!
I vårt fritidshus från 1890 har vi nu satt i gång att plocka bort lister, dörr- och fönsterfoder för att ta bort gammal målarfärg i flera lager och måla dem på nytt med linoljefärg. Nu har jag gjort några test med att först skrapa och sen använda varmluftspistol. Funkar bra förutom färgen som sitter i profilernas "bottnar" och hålkäl. Hur jag än bänder och skrapar vill inte färgen bort och jag vill inte hacka i träät. Jag är frestad att ta till kemikaliska metoder, men är rädd att träät "reser" sig? Tips någon?
I vårt fritidshus från 1890 har vi nu satt i gång att plocka bort lister, dörr- och fönsterfoder för att ta bort gammal målarfärg i flera lager och måla dem på nytt med linoljefärg. Nu har jag gjort några test med att först skrapa och sen använda varmluftspistol. Funkar bra förutom färgen som sitter i profilernas "bottnar" och hålkäl. Hur jag än bänder och skrapar vill inte färgen bort och jag vill inte hacka i träät. Jag är frestad att ta till kemikaliska metoder, men är rädd att träät "reser" sig? Tips någon?
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det som sitter fast är förmodligen bra färg så det enklaste är ju bara att slipa det man kan och måla dem. Att det sen kanske syns att det är målat sen tidigare får man nog leva med. Ett hus från 1890 ska inte vara perfekt ändå.
Tyvärr är de väldigt klumpigt målade och i yttersta lagret har färgen spruckit på flera ställen. Det känns således inte helt OK att lägga på ytterligare ett lager färg. Det är möjligt att jag kan låta det innersta färglagret vara kvar, behöver inte vara nere på träät, men vill få bort de värsta ojämnheterna..
En sickel tycker jag funkar om det ur rundade ytor färg skall skrapas tex en hålkäl.
I dom smala profilerna kan du prova med en vass mindre kniv.
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/handverktyg/hyvlar/sickel-2013
Edit. Det är den rundade, svanhals, jag menar.
I dom smala profilerna kan du prova med en vass mindre kniv.
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/handverktyg/hyvlar/sickel-2013
Edit. Det är den rundade, svanhals, jag menar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden