Hej!
I vårt fritidshus från 1890 har vi nu satt i gång att plocka bort lister, dörr- och fönsterfoder för att ta bort gammal målarfärg i flera lager och måla dem på nytt med linoljefärg. Nu har jag gjort några test med att först skrapa och sen använda varmluftspistol. Funkar bra förutom färgen som sitter i profilernas "bottnar" och hålkäl. Hur jag än bänder och skrapar vill inte färgen bort och jag vill inte hacka i träät. Jag är frestad att ta till kemikaliska metoder, men är rädd att träät "reser" sig? Tips någon?

Det som sitter fast är förmodligen bra färg så det enklaste är ju bara att slipa det man kan och måla dem. Att det sen kanske syns att det är målat sen tidigare får man nog leva med. Ett hus från 1890 ska inte vara perfekt ändå.

• Gilla
Källingen
  • Laddar…
Men hur ser de ut? I mitt tycke är inmålade listverk en stor del av charmen i äldre hus. Tycker om när man ser att de har målats i många omgångar.

Tyvärr är de väldigt klumpigt målade och i yttersta lagret har färgen spruckit på flera ställen. Det känns således inte helt OK att lägga på ytterligare ett lager färg. Det är möjligt att jag kan låta det innersta färglagret vara kvar, behöver inte vara nere på träät, men vill få bort de värsta ojämnheterna..

Ska nog skaffa mig en mindre sickel som kommer åt ordetligt. Lite rätt att skada träät om jag använder kniv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.