Fönster & Dörrar
Källingen: Ska nog skaffa mig en mindre sickel som kommer åt ordetligt. Lite rätt att skada träät om jag använder kniv.
Rabbithole: Att dom inte håller enligt snickaren är vanligt "produkter jag inte använt" skitsnack. Kollar du i Europa så är säkert 95% av alla fönster PVC. Träfönster används främst av tradition i Sverige, och det går att spika i dom fast det är det ingen som gör. FD Kronfönster hade någon modell med karmskruv om man vill ha det
123abc: Tröskeln brukar skilja lite och många billigare dörrar har en lägre tröskel ofta med inslag av aluminium. En del påstår att karmarna är klenare och där med rör sig mer men det är inget jag upplever. Det som kan skilja är vilka material det är byggd av då billigare ofta har mdf under lacken vilket gör att dörrbladet kan jäsa runt skador där lacken är borta av fukt men även
123abc: Det jag ser på bilden är att karmstycket inte sitter lodrät på gångjärnssidan vilket gör att de andra karmsidorna blir fel dom med. Om du tittat kilformen i ovankant med största höjd i framkant till vänster och sedan kilen i underkant med största höjd i bakkant åt höger så syns det tydligt att bakstycket inte är lodrät. Antingen ska överdelen dras in eller underdelen släppas
Jörgen Ö: Eller så bygger du på med virke och färdigmålade omfattningar/smygar/foder. Du måste ju inte putsa..... Annars ser det ju ut att behövas byggas på rejält, då kan det funks med tunna ytongsten, som finns i olika dimensioner. Dessa kan du sen limma mot bef underlag, lätta att såga i också....
Pekkasson: [citat] 559178-7329 Traditionsfönster Vet dock inte vem det kommer ifrån.
KnockOnWood: Sådana här ungefär har vi i våra fyra sovrum: https://jysk.se/gardiner/rullgardiner/morklagg/rullgardin-morkl-tomma-120x170cm-svart 120 breda till våra 110-fönster. Lite blandat med vit eller mörkblå insida, men alla med ljus utsida. Vilken sida kulkedjan skall gå på väljer man själv.
Dennis82: [citat] Du har nog rätt. Lite som en ram som är pålimmad. Nåväl. Verkar omöjligt att hitta iallafall. Vi kör på en plan dörr istället. Sen får vi byta ut de andra dörrarna vart eftersom. Vill egentligen bara att det ska vara enhetligt.
topmount: Säkert kommer allt annat se bättre ut än en vit dörr. En botten färg plus lansering kan bli fint.
123abc: Om du får en ståltråd eller snöre runt så kan du dra i båda ändarna men dra sakta och försiktigt för annars åker kolven in och dragtråden glider ut och kolven hoppar ut igen. En metallbit kan man ordna av en konservburk om man vill vara lite MacGyver bara man har en bra konservöppnare eller plåtsax men tejpa det du håller i så du inte skär dig. Tryck in dörren lite så fallkolven
Rabbithole: De nya hus jag sett som har friskluftsventiler kör det genom ventiler i fönstren. Både kallras och högljutt. Det är betydligt enklare att få det tyst med separat ventil som är större med mer utrymme för ljuddämpare. Bäst är såklart tilluft från ett kanalsystem
Anonymiserad 122206: Ta kontakt med en glasmästare, det kanske går att byta kupolen mot en konstruktion med en glaskassett? Var dock beredd på att det blir dyrt, för du måste uppfylla kraven för genomtrampning.
FG: [citat] Det beror lite på hur stort glappet blir mellan fönster och fasad. Om det är några få millimeters mellanrum mellan fasad och fönster så kan utefog vara ett alternativ. För större avstånd är det plåt som gäller. Utefog blir ofta ful och otät med tiden så att kleta på tjocka lager är inte att rekommendera.
nimhed: [citat] Läste din ursprungsfråga dåligt. Nu är det kristallklart
123abc: [citat] Du får en bra lösning oavsett vad du väljer, jag rekommenderar att du väljer med plånboken och köper den billigaste lösningen.
senmathal: Ja sånt man aldrig hinner lära sig som amatör. Man tror att man kan följa dörrtillverkarens instruktioner men så är det inte. Nu tar intedörren i någonstans men då är det bara mellan två och tre mm springa. Svårt att få in något drev där. Mvh Mats
Leif i Skåne: I Sverige anger man ”dagöppning” t.ex. 10x12 Vilket betyder att fönstret 980 mm brett och 1180 högt, altså plats med 10mm drevning / byggskum runt om. Men se upp med beställning från Polen där anger fönstret faktiska mått.
Magnus Anundsson: Hej! Finns det någon regel som säger att det ska vara samma nivå på båda sidor om en dörr? Alltså, ska trappan vara på ungefär samma nivå innanför dörren som utanför? Vi har lagt sten runt huset (lejt) och då har de även bytt trappor. En av trapporna är vi inte helt nöjda med, men finns det någon regel som säger att det inte får se ut så här? Innanför dörren är golvet i
RoBo: Du måste ta bort täckbrädan på ena sidan. Tvåa på den ;)
rävlyan: Har varit upp tidigare läs den här tråden /www.byggahus.se/forum/threads/laengre-gangjaern-innerdoerr-standard-tar-i-sockelkloss.328552/
Bigfoot: Var får man tag på det? Jag har en karm + dörr som är så pass skeva att listen behöver kunna fylla upp en dryg cm och har inte hittat någon bra list. (Jag hade i.o.f.s. en fungerande list i gömmorna som jag tror är inköpt på Clas Ohlson för 10+ år sedan. Problemet med den är att den är transparent och det ser inget vidare ut när ljuset tar sig igenom.)
rävlyan: [citat] Har sett det förut , med friser så blir stopp för att öppna 180 grader och då kan man knäcka det nedre gångjärnet när det tar i
guggen: Jag har köpt partier med sådana fönster tidigare då jag lät nytillverka runt runt 30 bågar som jag ville ha hanfblåsta glas till. Jag har för mig att jag köpte ett parti med ca 15 fönster bågar för 4-5 tusen och ett annat med ca 10 ör 2-3 tusen. Det var snart 15 år sedan så det är klart dyrare idag. Men det svåra är att hitta stora handblåsta fönster, de är ovärderliga. De
henrikbergman86: [citat] Detta är en veranda med tak. Det största problemet kommer nog från snö som blåser in mot dörren och snöiga skor. Det är en nivåskillnad på ett par cm. Trallen är nytryckt så den kommer att torka ä isär. Frågan är hur ett tröskelbeslag ansluts mot tröskeln på snyggaste sätt? Vill gärna ha en bra bild.
arwa02: [citat] Jag tycker egentligen att det är alldeles för dyrt, även med de "billigaste" vinterskjutpartierna. :) Men jag vill ogärna försämra isoleringen så mycket att det blir omöjligt att vara där i t.ex. april. Jag har även kikat lite på vår/höst skjutpartier (priset är väl en tredjedel ungefär...). Men där sitter ju aluminiumramen skruvad direkt mot stommen utan drevning. Och
Peter_K: Har tidigare köpt spröjsade 2+1 fönster från Kulturfönster i Norrland/Bostadens och senare Hemfint men när jag nu går in på Hemfints hemsida så ser de fönster som går att beställa nu inget vidare ut. grotteskt bred mittpost. De jag köpte tidigare ser riktigt bra ut.
Pillard: Vi håller på och tittar på fönster till vårt nybygge. Jag blev samtidigt lite chockad över väldigt låga priser på tysk/polska Drutex kontra Lettiska Arbo. Någon som har nån koll på kvalitetsskillnader? Vi vill också ha en laserad träfasad på en långsida, vad tror ni om aluklädda fönster på den sidan? Kommer det att se ut som skit eller är det värt det för att slippa
Christian_Sthlm: [citat] Det är arkitektritat och ser snyggast ut så — symmetri med huskroppen som ska byggas.