Investerade i augusti förra året över 30.000:- i ett 3-dörrars Prince vikparti, som blev monterad enligt Kronfönsters anvisningar, och sen justerat och kontrollerat av Kronfönsters egna montörer.
Nu, 10 månader senare, har glaset i det mittre dörrbladet spruckit. Ingen yttre påvärkan. Inga skuggpartier framför. Inga gardiner eller persienner på insiden. Bara rakt av ett glas som spricker i tu på morgonen.
Efter lite fram och tillbaks på webben och telefon med en representant för Kronfönster, gjorde jag en online reklamationsanmälan. Svaret kom snabbt; tyvärr 6 månaders garanti mot självsprickning, men du kan få köpa nytt.
Min förvåning var stor, inte bara för att Kronfönster har så litet förtroende för kvaliteten på sitt glas att dom ger endast 6 månaders garanti; men också jätteförvånad av att Kronfönster själva inte var interesserade av att ta reda på värför glaset sprack. Bara ”köp nytt”. Jaha.
Jag kontaktade min kundkontakt/säljare, som inte hade nån åsikt men skickade vidare till kundservice. Inget svar.
Det är väl nu passande att citera vad Kronfönster själva tycker om sina garantier och kundservice:
”Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort.” Jaha.
Jag skriver igen till kundservice. Jag skriver igen till min kundkontakt. Inget svar.
Jag skriver till sverigechefen. inget svar. Jag skriver igen till kundservice, får svar! Kontakt! Samma svar som tidigare:
- vi har 6 månders garanti mot självsprickningar.
Jag skriver igen till kundservice att jag vill reklamera enligt Svensk Planglasförenings riktlinjer (som Kronfönster tillämpar)
Kundservice svarar: vi har 6 månaders garanti på självsprickor…
Nu fattar väl ni som läser så här långt åt vilket håll det här går. Kronfönster håller hårt i sin glasgaranti, och låter mig inte reklamera enligt dom riktlinjer som dom själva följer. (kolla senaste villkoren hos Svensk Planglasindustri, Riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas, november 2016)
Jeg menar att om ett glas av den här prisklassen spricker av sig själv, så måste det vara interessant att ta reda på hur det faktisk kan hända?!
Frågan som kvarstår för mig; hur känner ni som läser detta att Kronfönster skulle vara en lämplig partner för dom investeringar ni gör i fönster/dörrar?
”Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort.” Nej, det tror jag inte!
Nu, 10 månader senare, har glaset i det mittre dörrbladet spruckit. Ingen yttre påvärkan. Inga skuggpartier framför. Inga gardiner eller persienner på insiden. Bara rakt av ett glas som spricker i tu på morgonen.
Efter lite fram och tillbaks på webben och telefon med en representant för Kronfönster, gjorde jag en online reklamationsanmälan. Svaret kom snabbt; tyvärr 6 månaders garanti mot självsprickning, men du kan få köpa nytt.
Min förvåning var stor, inte bara för att Kronfönster har så litet förtroende för kvaliteten på sitt glas att dom ger endast 6 månaders garanti; men också jätteförvånad av att Kronfönster själva inte var interesserade av att ta reda på värför glaset sprack. Bara ”köp nytt”. Jaha.
Jag kontaktade min kundkontakt/säljare, som inte hade nån åsikt men skickade vidare till kundservice. Inget svar.
Det är väl nu passande att citera vad Kronfönster själva tycker om sina garantier och kundservice:
”Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort.” Jaha.
Jag skriver igen till kundservice. Jag skriver igen till min kundkontakt. Inget svar.
Jag skriver till sverigechefen. inget svar. Jag skriver igen till kundservice, får svar! Kontakt! Samma svar som tidigare:
- vi har 6 månders garanti mot självsprickningar.
Jag skriver igen till kundservice att jag vill reklamera enligt Svensk Planglasförenings riktlinjer (som Kronfönster tillämpar)
Kundservice svarar: vi har 6 månaders garanti på självsprickor…
Nu fattar väl ni som läser så här långt åt vilket håll det här går. Kronfönster håller hårt i sin glasgaranti, och låter mig inte reklamera enligt dom riktlinjer som dom själva följer. (kolla senaste villkoren hos Svensk Planglasindustri, Riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas, november 2016)
Jeg menar att om ett glas av den här prisklassen spricker av sig själv, så måste det vara interessant att ta reda på hur det faktisk kan hända?!
Frågan som kvarstår för mig; hur känner ni som läser detta att Kronfönster skulle vara en lämplig partner för dom investeringar ni gör i fönster/dörrar?
”Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort.” Nej, det tror jag inte!
Jag har också råkat ut för samma sak. Köpt fönster och vikdörrar för 140000 och 8 månader efter installation har innerglaset på ett av fönstrena spruckit. Får samma svar att de har bara 6 mån garanti på självsprickor. De ger dock gärna en offert på byte av glaset.......
Blir inte glas från kronfönster vid nästa tillbyggnad!
Blir inte glas från kronfönster vid nästa tillbyggnad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leon, tråkigt att höra!
Jag fick tidigare i veckan svar från Kronfönster ang min begäring om information om hur dom vill att jag reklamerar:
___________
Hej!det går inte att reklamera det dit det är riktlinger som är framtagna. men det är våra köpvillkår som gäller
___________
Med andra ord; Kronfönster struntar i riktlinjer från Svensk Planglasförening, och samtidig Konsumentköpslagen. Spännande!
Jag har kontaktad jurist, och samtidigt kommunens konsumentrådgivning. Dom rekommenderar tydligt att jag anmälar till ARN, så jag håller på att sammanställa min anmälan just nu.
Det som stör mig (och andra som har varit i kontakt med mig) med Kronfönster, är hur dom totalt ignorerar kunder, och samtidigt tycker det är ok att tillsidosätta branschens riktlinjer OCH Konsumentköpslagen.
Om det är flera som har liknande upplevelser med Kronfönster, så tag gärna kontakt.
Mvh.
Reidar
Jag fick tidigare i veckan svar från Kronfönster ang min begäring om information om hur dom vill att jag reklamerar:
___________
Hej!det går inte att reklamera det dit det är riktlinger som är framtagna. men det är våra köpvillkår som gäller
___________
Med andra ord; Kronfönster struntar i riktlinjer från Svensk Planglasförening, och samtidig Konsumentköpslagen. Spännande!
Jag har kontaktad jurist, och samtidigt kommunens konsumentrådgivning. Dom rekommenderar tydligt att jag anmälar till ARN, så jag håller på att sammanställa min anmälan just nu.
Det som stör mig (och andra som har varit i kontakt med mig) med Kronfönster, är hur dom totalt ignorerar kunder, och samtidigt tycker det är ok att tillsidosätta branschens riktlinjer OCH Konsumentköpslagen.
Om det är flera som har liknande upplevelser med Kronfönster, så tag gärna kontakt.
Mvh.
Reidar
Ja, det får bli ARN. Lycka till!Z zdmh100 skrev:Leon, tråkigt att höra!
Jag fick tidigare i veckan svar från Kronfönster ang min begäring om information om hur dom vill att jag reklamerar:
___________
Hej!det går inte att reklamera det dit det är riktlinger som är framtagna. men det är våra köpvillkår som gäller
___________
Med andra ord; Kronfönster struntar i riktlinjer från Svensk Planglasförening, och samtidig Konsumentköpslagen. Spännande!
Jag har kontaktad jurist, och samtidigt kommunens konsumentrådgivning. Dom rekommenderar tydligt att jag anmälar till ARN, så jag håller på att sammanställa min anmälan just nu.
Det som stör mig (och andra som har varit i kontakt med mig) med Kronfönster, är hur dom totalt ignorerar kunder, och samtidigt tycker det är ok att tillsidosätta branschens riktlinjer OCH Konsumentköpslagen.
Om det är flera som har liknande upplevelser med Kronfönster, så tag gärna kontakt.
Mvh.
Reidar
/Leon
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Hur vet man till 100% att det är självsprickor då? Glas är ju ett levande material och fel sak på fel ställe kan ju ge likartade skador. Inget ovanligt med fåglar som flyger in i fönster heller.
I mitt tilfälle så är det glaset inuti glaskassetten som har spruckit, och det hände en morgon med båda sol och moln. Ingenting framför/bak dörrarna heller. Ingen döda fåglar på altanen mm.
Det enklaste är nog att få en bedömning av en glasmästare. Kronfönster är tyvär ointresserade av att ta reda på varför glaset sprack. Båda i mitt och Leon's tilfälle åsidosätter som konsumentköpslagen och siger att dom har endast 6 mån garanti mot självsprickor, men vi kan få köpa nytt...
Om vi vänder på din fråga; hur vet man att det inte är en självspricka?
Det enklaste är nog att få en bedömning av en glasmästare. Kronfönster är tyvär ointresserade av att ta reda på varför glaset sprack. Båda i mitt och Leon's tilfälle åsidosätter som konsumentköpslagen och siger att dom har endast 6 mån garanti mot självsprickor, men vi kan få köpa nytt...
Om vi vänder på din fråga; hur vet man att det inte är en självspricka?
Hej!
I mitt fall så är det glaset längst in mot rummet som spruckigt. Glaset är monterat i ett stenblockhus och med distans och fogat med drevisolering mm enligt monteringsinstruktion. Själva glaskasetten bör även sitta med plastdistanser så där bör det även vara lite rörelsemån. Återstår då bara inre spänningar i glas/kasetten som orsakat sprickorna när det var varmt ute och solen låg på. Vi har inga persienner etc monterade då rummet inte är helt färdigt för inflyttning ännu.
I mitt fall så är det glaset längst in mot rummet som spruckigt. Glaset är monterat i ett stenblockhus och med distans och fogat med drevisolering mm enligt monteringsinstruktion. Själva glaskasetten bör även sitta med plastdistanser så där bör det även vara lite rörelsemån. Återstår då bara inre spänningar i glas/kasetten som orsakat sprickorna när det var varmt ute och solen låg på. Vi har inga persienner etc monterade då rummet inte är helt färdigt för inflyttning ännu.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Tanken med det jag skrev är ju att de troligen kommer begära att du kan bevisa fel på glaset. Antagligen är glas som med elektronik i allmänhet. De flesta fel som beror på fel på material visar sig ganska snabbt. Har man lång garantitid så kan man ju då annars skylla på tillverkningsfel hela garantiperioden fast det är fotbollar, fåglar eller vad som helst egentligen som orsakat det.
Nu har man tydligen en ganska kort reklamationsperiod men inom den tar de nog alla skador utan knussel oavsett om det är materialfel, fotbollar eller fåglar.
Nu har man tydligen en ganska kort reklamationsperiod men inom den tar de nog alla skador utan knussel oavsett om det är materialfel, fotbollar eller fåglar.
Det kommer de säkert göra, så jag har redan kontaktat en glasmästare för en analys.S Stefan1972 skrev:
Det är stor skillnad på garanti och reklamation, där Kronfönster har nekat mig att reklamera efter den korta garantitiden. Det bryter både mot Svensk Planglasförenings riktlinjer (som Kronfönster påstår sig följa) och annu viktigare är det att det bryter med Konsumentköpslagen. Det har jag svart på vitt från jurist, om så behövs.
Vidare, det är ju naturligt att tänka sig att ett produktionsfel som ger upphav till en spricka, behöver max ett år på att visa sig (helårscykel med väder/temperatur). I mitt tilfälle så blev dörrarna monterade i augusti förra året, och sprickan uppstod nu under värmen i mai.
Till sist; det här är inte direkt om produkterna; jag tror dörrarna är lika bra som andra Polen-producerade fönster/dörrar, men det är Kronfönsters totalt katastrofaktiga kundbehandling (kunkontakt svarar inte på tlf/epost, ledningen svarar inte på epost, kundservice nekar mig att reklamera) som behöver belysas.
Bra att du lägger ut dina upplevelser med detta företag. Fönsterrutor som inte skulle tåla solinstrålning ger jag inte mycket för. Ej heller för företag som håller sig undan när det kommer till garanti och service.
Jag har heller ingen bra erfarenhet av kronfönster och att försöka reklamera.
Dels så finns det klisterrester på insidan av ett två glas isoler (dvs ngt som uppkommit vid tillverkning) samt att handtaget till altandörren gick sönder efter knappt ett år.
Efter att mailat, ringt och på andra sätt försökt nå dem gjorde de sig oanträffbara.
Turligt nog sitter klisterresterna på ett ställe så jag kan leva med det och handtaget ersätte vi själva.
Det kunde varit så enkelt att bara skicka ett nytt handtag och fått en nöjdare kund.
Eller dragit av lite på fakturan för klisterresterna. Men tyvärr verkar de inte måna om sina kunder alls.
Dels så finns det klisterrester på insidan av ett två glas isoler (dvs ngt som uppkommit vid tillverkning) samt att handtaget till altandörren gick sönder efter knappt ett år.
Efter att mailat, ringt och på andra sätt försökt nå dem gjorde de sig oanträffbara.
Turligt nog sitter klisterresterna på ett ställe så jag kan leva med det och handtaget ersätte vi själva.
Det kunde varit så enkelt att bara skicka ett nytt handtag och fått en nöjdare kund.
Eller dragit av lite på fakturan för klisterresterna. Men tyvärr verkar de inte måna om sina kunder alls.
Hittintills så tycker jag att Kronfönster har svarat hyfsat snabbt, de har nu sagt att det skall titta igen på mitt ärende. Får se vad det ger!K Keegan skrev:Jag har heller ingen bra erfarenhet av kronfönster och att försöka reklamera.
Dels så finns det klisterrester på insidan av ett två glas isoler (dvs ngt som uppkommit vid tillverkning) samt att handtaget till altandörren gick sönder efter knappt ett år.
Efter att mailat, ringt och på andra sätt försökt nå dem gjorde de sig oanträffbara.
Turligt nog sitter klisterresterna på ett ställe så jag kan leva med det och handtaget ersätte vi själva.
Det kunde varit så enkelt att bara skicka ett nytt handtag och fått en nöjdare kund.
Eller dragit av lite på fakturan för klisterresterna. Men tyvärr verkar de inte måna om sina kunder alls.


