Fönster & Dörrar
123abc: Artikelnummer kan jag inte skriva då deras riktiga artikelnummer innehåller all information om spanjoletten även längd, kolvplacering osv. det ifyllda orderformuläret används för att få fram artikelnummer. De som de egentligen vill veta är vilken modell det är t.ex S3610 men det behövs egentligen inte till denna spanjoletten då resterande uppgifter som fylls i talar om vad det är
Daniel Eriksson1: Gummit i tröskeltätlisten har gjort sitt och behöver bytas ut. Jag har mailat Leif Arvidsson men dom har tyvärr ingen som passar. Tyvärr vet jag inte fabrikatet på dörr/karm, men den är troligen från 80-talet. Känner någon igen listen och vet var jag kan köpa en ny? Tack på förhand!
Helix07: Hej! Jag är på jakt efter exakt samma. Var kan man hitta dem? 😊
HZL: Fan Tack för alla svar! Får väl bli några tunna, släta och bredare foder istället. 😊
grovspacklarn: Bra tillfälle att ta ner dörren, skrapa och grunda + två lager färg!
blackarrow: Det är väl ”bara” att hyvla av lite eller slipa på fönstret så det blir mindre. Inte så bekväm att utföra på plats…
Matti_75: Det beror ju på vad du vill isolera mot för ljud. Hur är väggen uppbyggd och anslutning karm- vägg är viktig att göra rätt
123abc: Om fyrkantspinnen/sprinten är av samma längd så är det bara att lossa 2st skruvar och byta handtaget. Om du har handtag på utsidan måste längden vara exakt annars kan längden skilja så länge den räcker igenom spanjoletten och inte bottnar i hålet. Fördelen med att köpa handtaget från en låssmed är att om du har med det gamla handtaget så kapar de fyrkantspinnen i rätt längd om
Centano: Är det fogat mellan listen och väggen brukar det räcka med att skära med en kniv och sedan lossa listen med en litet brytjärn. Foto underlättar dock.
123abc: Om fönstret går att komma åt utvändigt så öppnar man handtaget så spanjoletten är i öppet läge och sedan tvingar man in kolven genom springan på utsidan t.ex med en stålspackel och hammare. Om det är på insidan så kan man ibland använda en lagom insexnyckel som fästes i en svetstång eller pumpa upp en springa med en luftkil/luftkudde/monteringskudde för att sedan komma åt att
Bönhas: Vad bra! Tänk på att det är smart att slipa lite extra så det fungerar bra även efter att man hat målat hålet. 1mm extra eller så.
Chrzan: [citat] Jamen då är det precis som jag trodde :) Långväggen med stora fönstret är alltså bärande, men fönsteröppningen såklart redan avväxlad. Det är dock som sagt inte detta utan väggens skiktuppbyggnad, som avgör om du kan flytta ut fönstret på ett tekniskt betryggande sätt.
Nils53: [citat] Hej! Jag skulle vilja köpa 2 eller 3 stycken Blyinfattade fönster med en båge upptill mede mått c:a längd 1m höjd 0,5 m
tergo: kolla hur karmarna är fästa, är det tex med karmskruv så går det ev att justera lite
fribygg: [citat] Prova att spika in karmen lite, ev behöver du ta bort fodret åtminstånde på ena sidan om det sitter kil eller kloss mellan vägg och karm.
Paletten100: [citat] Blev tipsad om att blanda in vitpeppar i linoljekittet. Det verkar funkar - inga fåglar har mumsat på bågarna! 😀
fribygg: Hej och välkommen till Byggahus! Att släppa in luft mellan båge och karm är ungefär lika effektivt som att montera en spaltventil i karmen, frisk luft kommer in i bostaden.
Daniel_N: [citat] Ja det kan jag förstå, men det är ju inte Mattis fel, på något sätt. Han försöker ju hjälpa att få rätt på ett undermåligt jobb innan det har orsakat problem.
Nissegandhi: [citat] Detta är ett tappbärade gångjärn. Gångjärnsdelen som sitter på dörrbladet vilar på karmdelens tapp. Det skall vara en springa mellan gångjärnsdelarna. Om man vill höjdjustera gångjärnen lyfter man försiktigt dörrbldet tills man ser toppen på karmdelens tapp i den lilla öppningen på dörrbladets gångjärn, där pekar man in en justeringsbricka ( en speciell bricka utan
holmbergz: Nu gäller det ett annat häbre som har 2 dörrar som är svårstängda. Distansbrickor i gångjärn löste ej problemet. blev sämre. Dörrarna är går ej låsa pga att dom är så sneda. Hur justerar man karmskruvarna? Har försökt leta på Youtube men ej hittat nåt bra klipp.
polaris78: Hela dörrens konstruktion och utseende med många långsmala höga fönster gör ju det hela mycket svårare att få bra vridstyvhet. hade det bara varit fönster på halva höjden så hade ju ett lager eller 2 på limmade gjort underverk...kanske gjort den lite tjockare med lister runt i med ett lager isolering och sen ny skiva och limma ihop allt så det ger stadga Men hela dörren ser ju ut
123abc: [citat] För att fukt vandrar olika i olika material. Du kan foga på båda sidor om du även har träbeklädnad på insidan då det ska finnas en ventilationsspalt mellan ytter och innervägg, du måste se till hela väggens konstruktion med både sten och trä inte bara ena sidan.
plåtrickard: Osäker på vad den heter, men sitter med två skruvar uppifrån.. Men gissningsvis täcklist. Sitter två per sida, och den nedre ska vara under den övre.. Skruvarna sitter i en plastplugg/klipps så kolla att dom sitter kvar
Larsolof.12: [citat] Jag letar efter denna typ av gångjärn. Någon som vet var de kan köpas?/Lard