Hej!

I somras lyckades jag dra sönder altandörrshandtaget som ni ser på bilden. Anledningen till att den gick sönder är att dörren är svår att dra igen, vilket innebar påfrestning för handtaget som till slut sprack och släppte.

Jag har Google lensat och fram att det med största sannolikhet är ett sådant här handtag som jag har, ett fönsterhandtag(?):
https://butik.elitfonster.se/fonsterhandtag-tokyo

Jag har tummen mitt handen. Mina frågor är:
- Kan jag byta denna själv utan att det tar två veckor?
- Vem ringer jag annars för att få den bytt? Låssmed?

• Sprucket altandörrshandtag i metall, delvis lossnat från dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt dörrhandtag av metall på altandörr, skruvfäste synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte ett grått lock som man får vrida på? Detta lock döljer två skruvar på insidan av dörren.

J
Det är två synliga skruvar som du behöver skruva ur..
Sedan har den ifrån Elitfönster en bricka som man vrider för att komma åt skruven, det brukar följa med instruktioner med handtagen..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om du verkligen har tummen mitt i handen och inte själv ser och förstår hur handtaget ska bytas tycker jag gott att du kan leja bort arbetet.

Om du visar bilden för din lokale låssmed är jag övertygad att han kan byta handtaget åt dej, en lokal snickare är också en tänkbar utförare som kan byta handtaget och justera dörren.

Om fyrkantspinnen/sprinten är av samma längd så är det bara att lossa 2st skruvar och byta handtaget.
Om du har handtag på utsidan måste längden vara exakt annars kan längden skilja så länge den räcker igenom spanjoletten och inte bottnar i hålet.
Fördelen med att köpa handtaget från en låssmed är att om du har med det gamla handtaget så kapar de fyrkantspinnen i rätt längd om du ber om det.

Handtagen följer standard så om du ser ett annat handtag som du tycker är snyggare så kan du byta till det.
Det handtag du har säljs hos låssmeder, järnaffär, byggvaruhus osv. det är inget ovanligt.
Standard i Sverige är 8mm fyrkantspinne men det kan förekomma att det är importerat och då 7mm, detta ska kontrolleras när du köper ett nytt handtag så det passar.

För att lossa handtaget så öppnar du handtaget fullt och skruvar ur den understa skruven helt sedan stänger du dörren och skruvar ur den övre skruven.
Om du har handtag på utsidan så måste du se till att handtagets fyrkantspinne har exakt rätt längd samt att den styr in i handtagskopplingen till utsidans handtag.
Detta klarar du förmodligen att byta själv även om du har tummen mitt i handen men om du så önskar så kan en låssmed byta handtaget.

Redigerat:
  • Gilla
MikeOz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.