K
Kocken68: Tackar! Gick bra med hävstång!
2 svar · 346 läst
·
A
Almedals: Hej på er. Är det någon som möjligtvis har fönster från Lingbo med kulturglas installerat som skulle vilja dela med dig av en bild på glaset så man kan se hur det ser ut. Hittar inga bra bilder på deras sida
0 svar · 274 läst
M
MartinD-987654321: Jag hade samma problem med en relativt nyinstallerad dörr (April-2025). Låskista ASSA 2002. Smorde med vanligt universal fett. Kanske så att låset legat på hyllan länge i fabriken...
9 svar · 1,5k läst
H
HEM2121: [citat] TS kan ju jämföra priserna för en ny kassett och ett helt fönster. Håller med att det är bättre att byta hela fönstren.
14 svar · 8,3k läst
·
J
Jansson69: [citat] Ja man putsar istället svar ja!
4 svar · 424 läst
·
J
jonaserik: Beroende på om det är faner, då kan det vara att slipa med försikghet. Skulla slipa med en kloss, ingen maskin. Nu kan du som synes inte kanske kroka ner dörren, rätt tajt mot taket. Sen en blandning av linolja och terpentin (blask ) stryka på 2 ggr är inte fel. Men tänk på att oljan inte får vara för tjock, då suger den inte in som den ska och framför allt, för tjock så kan den
1 svar · 279 läst
·
Bönhas
Bönhas: Det finns olika typer av folier. Man jag skulle tro att det mesta fungerar på en slät dörr. Men tro hjälper kanske inte. Söker man så här på nätet efter foliering hittar man en firmor i branschen man kan kontakta för exakt info.
3 svar · 588 läst
·
N
Nupsu: [citat] Ja tråkigt när sånt här händer och det är svårt att få rätt som uppdragsgivare eller vad det nu kallas för. Men bra att ni har fått bra hjälp även om det blev onödigt dyrt i slutändan🤔☀️👍
618 svar · 172,0k läst
·
Å
Åbyfor: [citat] Om jag har för mig rätt så går inte alla att lossa
9 svar · 689 läst
·
Ilona Autio
Ilona Autio: Jag har länge lidit av att bröstningen (täckskivan mellan karm och innervägg) till altandörren längst ner sväller upp av minsta regn. Det är i stort sett omöjligt att hindra, förr eller senare händer det. Har bytt en av dom tidigare men det höll bara ett år innan den svällde som en svamp. 1) Finns det något annat mer hållbart material än spånskiva till dessa? Tänkte åtgärda
0 svar · 264 läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Följer jag länken i TS första inlägg ser det ut som att det är exakt rätt broms. Rätt modell. Rätt storlek. Rätt hängning. Rätt fäste.
4 svar · 765 läst
·
Spikbjörn
Spikbjörn: Det låter ju rimligt att du håller dig till den planen, om du inte ser behovet av annat glas.
4 svar · 547 läst
F
fribygg: Jag skulle välja grön Tesa seal flex pga att jag har en snutt kvar och den sitter fantastiskt bra på de flesta mtrl.
2 svar · 508 läst
useless
useless: [citat] Det är någon form av pulverlack.
1 svar · 308 läst
·
1
123abc: [citat] Garanti är inget problem i detta fallet då installatören ansvarar för installationen medan kunden sköter produktgaratin med inköpsstället. Som låssmed så monterar jag en del som kunden köpt själv eller åtgärdar reklamationer åt tillverkaren/återförsäljaren Det är en del av yrket, det genomsnittliga arbetstiden som debiteras är 1h per dörr då det är praxis att
7 svar · 482 läst
·
M
Moa.: [citat] Hej! Fullt förståeligt, jag vet inte om det är i det skick och utförande som ni önskar. Dessa var redan i huset efter att vi flyttade in och just nu bara står de och tar plats. Den är i befintligt skick, den ena mörka behöver rustas upp. De finns i Dalby. /Moa
14 svar · 15,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Och skruvarna till gångjärnen är dragna hårt i botten? Annars det vanligaste felet, att de börjar glappa med åren. Att skruva ur en skruv i taget och peta in en avklippt tändsticka eller två med trälim och sen dra i dem igen kan göra underverk om de inte tar längre. Har fixat ett antal dörrar så genom livet.
3 svar · 422 läst
·
T
Teekai92: Hej! Har bott i vårt hus i lite över ett år, och det har nu kommit in vatten vid två tillfällen i källaren. Dels i källarentren och dels i det gamla garaget. När det regnar för mycket så bubblar det upp i brunnen utanför och vattnet har ingenstans att ta vägen. Garageporten är igenbyggd sedan länge men dörrarna har tätats i en gammal vattenskada och getts höga trösklar för att
0 svar · 393 läst
·
K
krambriw: Tycker också karmen ser ut att vara i trä men dörromfattningen kanske är av metall?
2 svar · 316 läst
·
J
johsvan: Hej, Jag har tänkt måla om några fönster och kommit fram till att det nog lättast görs genom att man först tar ned fönstren så att man kan skrapa, slipa och måla inomhus. Någon som vet hur man enklast tar ned fönstren, är det bara att skruva ut skruvar och lyfta ned? Fönstret är ca 95 cm * 95 cm så det väger nog en del... Laddar upp lite bilder på hur det sitter monterat.
0 svar · 327 läst
·
J
Jothas: Tack, då har jag alternativ till Fiskars.
5 svar · 1,2k läst
·
J
Johan Sörling: Du bör byta handtag då det ser slitet ut. Jag skulle välja ett handtag från Roca som är kraftigare. Behöver du reparera rekar jag dom här. Kostar runt 1000kr och tar någon dag. https://www.svensklarmteknik.se/spanjolett-reparationer/ https://laskomfort.secwise.com/page/om-oss (Haningefilialen) https://www.leifarvidsson.se/la-smorjoljespray-smorjolja-sae-20 (Bästa smörjmedlet)
6 svar · 3,8k läst
·
B
bjorsi: Svinnöjd. Haft låset monterat i 1,5 år. Tror inte jag bytt batterier än 😅. Gatewayen behöver man ha nära låset
11 svar · 9,3k läst
I
Iason B: [citat] Titta på Saint Gobain QXN75, den är relativt neutralt i utseende (i jämförelse med vanliga filmer). Kraftig minskning av solvärmelaster, kanske med 40% - 50%. Det finns alltid komplikationer med filmer (bubblor och skrynklor med de billiga, inte med den). Tänk också på skador. Filmer kan ha skydd mot små skador, men de kan fortfarande skadas av träffar. Jag tror det är 10 år
1 svar · 1,6k läst
·
F
Fru Tussi: Hur blev slutresultatet?
1 svar · 1,2k läst
·
K
Kristian.P: [citat] Om du fick bilder/ritning skickat till dig och har kvar så skulle jag vara jätte tacksam om du skulle kunna skicka till mig också ☺️
12 svar · 7,4k läst
·
A
Aj3: Tack för alla svaren då vet jag någorlunda hur vi ska ta oss an detta.
5 svar · 600 läst
·
A
Anna-Karin Larsson-Snygg: [citat] nyfiken på hur det gick?
33 svar · 8,7k läst
1
123abc: Nu har du fått loss det hela men skriver ett svar trots det. Precis som @Demmpa skriver så ska låscylindrarna vara skruvade från insidan och om det är är en mellandörr så väljer man sida efter skyddsvärde. Om skruven till cylinderringen inte kan lossas eller är skadad så tvingar jag loss cylinderringen, den lilla låsskruven spänner inte jätte mycket så det går bra att tvinga av
14 svar · 887 läst
·
MalZon
MalZon: Fick ta bröstlist sen, men blev bra ändå.
2 svar · 448 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.