Hej, har sådana här stora fönster från sent 60-tal. Fönstret har börjat ta i lite i nederkant och jag skulle vilja testa att spänna åt gångjärnen lite men hur gör jag? Någon som vet? Behöver jag vända och sen lyfta av fönstret först, sprint?
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Tror inte det där är nå fönster man justerar på det viset överhuvudtaget Om de inte bara är utslitna då så de glappar?
Tar de i karmen så kan det ju lika gärna vara rörelser i huset så karmen satt sig lite. Då kanske man till och med får frilägga karmen och montera om det.
Tar de i karmen så kan det ju lika gärna vara rörelser i huset så karmen satt sig lite. Då kanske man till och med får frilägga karmen och montera om det.
Vet jag bara hur jag ska få av det på ett säkert sätt så kan jag ju se om det finns några skruvar att dra åt. Det är ingen katastrof för det går att stänga men jag är rädd att jag sliter ut handtaget på sikt när jag drar igen fönstret som jag behöver göra. Får väl slipa lite som sista utväg.
Bästa svaret
Pivåfönster och dom går nog inte att justera som en vanlig dörr eller fönster. För att få bort fönstret ska det öppnas tiil vågrätt och lyftas rakt upp ( måste vara 2 st för det ) Kan finnas någon skruv som ska lossas på gångjärnet så det släpper. Du får ta fram vattenpasset och se om karmen är i våg och lod.T terrabiten skrev:
Tack för svar hörrni!
Det är väl ”bara” att hyvla av lite eller slipa på fönstret så det blir mindre.
Inte så bekväm att utföra på plats…
Inte så bekväm att utföra på plats…
Klicka här för att svara