Hejsan. Vi bor i ett hus från 1936. Vi går i tankarna att flytta ut våra fönster, pga huset är tilläggsisolerat, tycker dom sitter för djupt in i väggen.. Fönstret till vänster om luft luftpumpen är ett fast fönster! Tror måttet är 13x13 3 glas. Tror ni väggen är bärande där det fönstret sitter? Eller är det bara att lossa fönstret regla om och skruva fast igen på lämpligt djup? Har inga ritningar på huset alls.

Mvh

• Vit hus från 1936 med terrass och tilläggsisolerade väggar, visar fönster och luftvärmepump på gaveln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle förvåna mig mycket ifall det var bärande. Utomordentligt osannolikt.
Lossar listerna så ser du.

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
J
Intet Intet skrev:
Det skulle förvåna mig mycket ifall det var bärande. Utomordentligt osannolikt.
Lossar listerna så ser du.
Vad baserar du detta på?
Allt på bilden säger att väggen är bärande då den har en takfot ovanför..

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Antar att TS funderar på om fönstret är bärande, eller del av en bärande konstruktion, vilket det var i vissa hus
Självklart är väggen bärande då det är en yttervägg.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Antar att TS funderar på om fönstret är bärande, eller del av en bärande konstruktion, vilket det var i vissa hus
Förstår det men TS fråga är rakt av ifall väggen är bärande..
Därav mitt svar till @Intet som har bedömt den som icke bärande, skulle vara bra om han förklarar sitt tankesätt..
Nej alla ytterväggar behöver inte vara bärande tex. en gavelvägg kan vara så att den inte bär last..

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Därav mitt svar till @Intet som har bedömt den som icke bärande, skulle vara bra om han förklarar sitt tankesätt..
Nej alla ytterväggar behöver inte vara bärande tex. en gavelvägg kan vara så att den inte bär last..
Jag var helt inne på att TS fråga gällde ifall fönstret var en del av den bärande väggen, likt "nino" anade.
nino nino skrev:

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är det vanligt när väggen ser ut som den där?

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Är det vanligt när väggen ser ut som den där?
Hur vanligt det är vet nog ingen, men frågan var om väggen är bärande!

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Hur vanligt det är vet nog ingen, men frågan var om väggen är bärande!
Jo och det tror ju både du och jag, men funderade på när du skrev att en gavel kunde vara icke bärande, jobbar med husbygg och vad jag vet så har vi inte gjort någon gavel som inte är bärande så jag undrar hur en sån ser ut och hur vanligt det är...
Klart att har du en limträstomme så

J
nino nino skrev:
Jo och det tror ju både du och jag, men funderade på när du skrev att en gavel kunde vara icke bärande, jobbar med husbygg och vad jag vet så har vi inte gjort någon gavel som inte är bärande så jag undrar hur en sån ser ut och hur vanligt det är...
Klart att har du en limträstomme så
I de flesta fyrkantiga lådor som har sadeltak och fackverkstakstolar så brukar inte gavelväggarna vara bärande, här är ett ex.
Alltså så är det bara väggarna på långsidorna som är bärande där takstolarna tas upp samt hjärtväggen..
Men skulle du ha valmattak så blir alla fyra väggar bärande..
Och det har sällan med vilken typ av stomme man väljer om gaveln är bärande eller inte..

• Illustration av ett sadeltak med ramverkstakstolar. Gavelväggar visas ej bärande, bara långsidor och hjärtvägg som stöder takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
C
Förstår innerligt din frustration. På 30-talet satte man gärna fönster långt ut i fasadlivet för att få till den där lätta svävande funkis-känslan. Inte bara då - i riktigt gamla hus hänger det helt enkelt ihop med hur de var byggda, men känslan av lätthet är densamma. Tänk Gamla Stans putsade väggytor med fönster helt i liv.
Långt in satte man fönster om man ville inge känslan av tyngd och materialitet i lite pampigare byggnader.

Så uttrycket blir självklart helt förändrat, när era fönster plötsligt hamnar långt in i fasaden, men det brydde man sig inte om när man tilläggsisolerade det stackars huset.

Ditt problem är nog inte om väggen är bärande - troligen ja, eftersom några takstolar bör landa på den sträckan (nu syftar jag på det stora fönstret till höger om frontespisen). Men man ju redan avväxlat för fönsteröppningen. Visst kan det ha hänt med tiden att väggen satt sig lite, så lite last hamnat på fönsterkarmen, men det skulle förvåna mig väldigt, om det var byggt så med flit från början. Själva fönstret ska ju helst inte ta upp någon vertikallast alls - då riskerar glaset att spricka och/eller bågen hänga sig och kärva ihop.
Vill du vara säker så ta bort listerna och kolla hur fogen runtom karmen ser ut - har väggen verkligen landat på karmens översida så får man ju vara lite varsam när man plockar ut fönstret, men huset kommer inte att rasa ihop :)

Däremot är det tyvärr ändå inte säkert att du kan genomföra utflyttningen - det beror på väggens skiktuppbyggnad, inkl de tillagda skikten.

Ursprungligen satt fönstret i en vägg som läckte lagom med värme, så risken för daggpunkt inne i fogen var liten (det är mest därför träfönster i gamla hus hållit bättre än nu - inte så mycket pga bättre virke).

När man tilläggsisolerat fasaden, så faller temperaturgradienten brant genom det effektiva isoleringsskiktet, i praktiken ner till utetemperaturen. Utanpå det finns en kall luftspalt och fasadpanel. Sätter man fönstret över dessa kalla skikt, så ber man om problem - daggpunkten, och därmed ett ständigt påslag av kondensationsfukt, hamnar gärna någonstans i fönsterfogen och karmen ruttnar.

Det är därför moderna tok-isolerade flerskikthus ser så trista ut - man måste sätta fönstren inne i de varma skikten, och får brygga över luftspalt+ytskikt med blaffiga täckplåtar.

Men detta var teori - jag vet ju ju ingenting om hur just ditt hus är byggt. Så lista gärna väggens skiktuppbyggnad inkl. tilläggsisoleringens. Skriv även tjocklaka för resp. skikt. I bästa fall finns lite knep och knåp att fuska sig kring problemet, men det blir oundvikligen en mindre idiotsäker lösning.

EDIT
Ser nu att du inte har några ritningar, men försök luska, knacka, kolla i någon öppning etc. Är det ursprungliga huset rentav murat och det pålagda skiktet inte väldigt tjockt, så finns det hopp :)

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu är inte min tillbyggnad "tokisolerad" men tillräckligt, som RR uttrycker det.
45+195+45. På det gips, 45×45, lockpanel. Mina fönster monterade jag i liv med fasaden för att få det att se ut som det gamla huset och som bonus har jag rejäla fönsternischer. Kontentan är att fönstren i praktiken är monterade utanför isoleringen. Trots det, ingen kondens eller annat ofog. Förutom lite sämre isolering, naturligtvis.
Så i mitt fall går det utmärkt men i andra kanske det går mindre bra.

I morsans tilläggsisolerade 20talsvilla monterades de nya fönstren på samma sätt. Inga problem där heller.

• Gilla
Chrzan och 1 till
  • Laddar…
D
Nu bor vi visserligen i ett lättbetongshus från 1947 med inte störande mycket isolering (den som fås av 25 cms betongblock samt i utbyggnaden av isoleca). Våra fönster sitter troligtvis utanför daggpunkten (5 cm från utsidan) utan problem.

C
Intet Intet skrev:
Nu är inte min tillbyggnad "tokisolerad" men tillräckligt, som RR uttrycker det.
45+195+45. På det gips, 45×45, lockpanel. Mina fönster monterade jag i liv med fasaden för att få det att se ut som det gamla huset och som bonus har jag rejäla fönsternischer. Kontentan är att fönstren i praktiken är monterade utanför isoleringen. Trots det, ingen kondens eller annat ofog. Förutom lite sämre isolering, naturligtvis.
Så i mitt fall går det utmärkt men i andra kanske det går mindre bra.

I morsans tilläggsisolerade 20talsvilla monterades de nya fönstren på samma sätt. Inga problem där heller.
Låter hoppfullt och kul att du vågade. Jag har själv som antytt tillgripit diverse tricks, inkl. medveten "köldbrygga" (eller rättare sagt: värmebrygga) kring fönsterkarmen, men det vore ändå ansvarslöst av mig att skriva "bara kör" till TS - för det är ingen garanti att det går lika bra i hens fall. Så jag vill gärna veta lite mer om hur hens hus är byggt först.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tror nog att det är rätt vanligt. Om man tex har ett brett glasparti i en gaveltillbyggnad på vardagsrummet är gavelväggen i sig inte bärande utan långsidorna bär vikten från takstolarna, tänker mig att det blir lika om man sätter en bred garageport på garagegaveln.

Redigerat:
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.