Ja, jag önsketänkte ju å TS vägnar att hens hus skulle se ut ungefär på det viset. Ni bor i ett diffusionsöppet hus utan organiska inslag i väggarna, och där murblocken (av bägge sorterna) har ett måttfullt u-värde med jämnt fallande temperaturgradient, utan de tvära hopp som minerallullsskikt åstadkommer. I ett sådant hus hade jag satt fönster längst ut utan att blinka.D datja skrev:
Jo men nu var det ju bilden som TS la upp som vi diskuterade...F fribygg skrev:
Sen måste iaf vi fälla in bärande pelare i gavel, från grund till limträ som takstolen vilar på, den får inte vara delad utan ska vara hel, om det är glas i större delen av gaveln
Ang. diskussionen om vad som är bärande i TS hus. Jag kan visst feltolka fotot, men jag läser det som taget mot långsidan av ett vanligt sadeltakshus, som fått en bred frontespis mitt på den fasaden. Frontespisen dominerar så mycket att några av oss verkar ha tolkat den som hela husets gavel, men själv tycker jag mig ana den egentliga gaveln runt hörnet till höger.
Ser jag rätt, så är alltså väggen med det stora fönstret husets långsida, som följaktligen takstolarna landar på. Men ett antal takstolar i husets mitt är avväxlade för frontespisens egen takkonstruktion - och den ligger längsmed långfasaden. Men den landar alltså inte på väggen, utan på någon diagonal avväxlingsbalk i den ränndal, som bildas av mötet mellan de bägge takytorna.*
Husets gavel behöver alltså inte bära takkonstruktionen, men den syns knappt på detta foto.
Är jag blind och feltolkar bilden, så blir jag gärna rättad
* den diagonalen landar f.ö. mitt över det stora fönstret, så avväxlingen över det lär få en extra stor (punkt)last på sig. Vilket stör mitt sinne för den konstruktiva logiken och gör att jag intuitivt läser fasaden som disharmonisk. Själv hade jag inte placerat en stor öppning just där, även om det - som framgår av bilden - självklart går att "lösa".rent tekniskt.
Ser jag rätt, så är alltså väggen med det stora fönstret husets långsida, som följaktligen takstolarna landar på. Men ett antal takstolar i husets mitt är avväxlade för frontespisens egen takkonstruktion - och den ligger längsmed långfasaden. Men den landar alltså inte på väggen, utan på någon diagonal avväxlingsbalk i den ränndal, som bildas av mötet mellan de bägge takytorna.*
Husets gavel behöver alltså inte bära takkonstruktionen, men den syns knappt på detta foto.
* den diagonalen landar f.ö. mitt över det stora fönstret, så avväxlingen över det lär få en extra stor (punkt)last på sig. Vilket stör mitt sinne för den konstruktiva logiken och gör att jag intuitivt läser fasaden som disharmonisk. Själv hade jag inte placerat en stor öppning just där, även om det - som framgår av bilden - självklart går att "lösa".rent tekniskt.
Intet skrev:
C Chrzan skrev:Ang. diskussionen om vad som är bärande i TS hus. Jag kan visst feltolka fotot, men jag läser det som taget mot långsidan av ett vanligt sadeltakshus, som fått en bred frontespis mitt på den fasaden. Frontespisen dominerar så mycket att några av oss verkar ha tolkat den som hela husets gavel, men själv tycker jag mig ana den egentliga gaveln runt hörnet till höger.
Där är gaveln till höger om det stora fönstret
Jamen då är det precis som jag troddeH Husärlivet skrev:
Långväggen med stora fönstret är alltså bärande, men fönsteröppningen såklart redan avväxlad.
Det är dock som sagt inte detta utan väggens skiktuppbyggnad, som avgör om du kan flytta ut fönstret på ett tekniskt betryggande sätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga uterum utan frost på fönstren
Altan & Uteplats -
Vilken myra har flyttat in och skapat läcka i uterummet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Flyttat kök i lägenhet utan frånluft
Ventilation -
SÖKES: Uthus att plocka ner och flytta
Köpes, Hyres & Bytes -
Att flytta eller inte flytta ut fönstren vid tilläggsisolering?
Fasad