Det förekommer kondens emellan glaspartierna i dörrarna på verandan. 'Bågarna' leverades lösa, två stycken per dörr—yttrebågar och inrebågar. Jag var kanske lite överambitös vid montering med tanken att hålla bort insekter emellan glaspartierna. Montering: PL400 på insidan av listen mot dörren, dyckert för att fästa bågen till dörren, fog runt kanten. Problemet är att det förekommer kondens på insidan av glaspartierna (inte på veranda-sidan av dörren). Kanske var träet inte helt tort?

Hur ska jag göra?
Räcker det med att skapa luftning nånstans in till luften emellan bågarna? I så fall var och hur?
Annars, vaddå?

Vita dubbeldörrar med glaspartier, omgivna av grönska. Diskussion om kondensproblem mellan glaspartierna invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av glaspartier med kondens mellan bågarna på en verandadörr, omgivande trädgård syns utanför.
Skapa konto

Som leverades, fast alla fyra bågar var lösa.
Nya träfönster- och dörrkarmar lutade mot ett gråmålat trävägg. En fönsterkarm står lutad bredvid dubbeldörrarna.
Skapa konto

Tack!

lllusion lllusion skrev:
Det förekommer kondens emellan glaspartierna i dörrarna på verandan. 'Bågarna' leverades lösa, två stycken per dörr—yttrebågar och inrebågar. Jag var kanske lite överambitös vid montering med tanken att hålla bort insekter emellan glaspartierna. Montering: PL400 på insidan av listen mot dörren, dyckert för att fästa bågen till dörren, fog runt kanten. Problemet är att det förekommer kondens på insidan av glaspartierna (inte på veranda-sidan av dörren). Kanske var träet inte helt tort?

Hur ska jag göra?
Räcker det med att skapa luftning nånstans in till luften emellan bågarna? I så fall var och hur?
Annars, vaddå?

[bild][bild]

Som leverades, fast alla fyra bågar var lösa.
[bild]

Tack!
Fin dörr men lite knepig konstruktion. Du måste ha luftning mellan bågarna lika som på kopplade 2glas fönster. Innerbågen tät och yttterbågen luftad. Ett tvåglas isolerglas och lös spröjs hade löst detta, dock kanske inte lika fint.

Tack. Hur skulle man kunna skapa luftning mellan bågarna från utsidan i så fall?
Rött trähus med blå dubbeldörr, vita knutar och trappa. Diskussion om luftning mellan bågar.
Skapa konto

Skulle man kunna bora ett luftningshål under listan till utrymmet mellan bågarna?
I så fall, hur stort bör det vara? Och vad skulle man kunna stoppa i hålet som tillåter luftning men förhindrar småkryp.

Blåmålad dörr med glasrutor och suddiga märken på glaset; skymtar interiör och träd utanför.
Skapa konto
Penna pekar på fönsterkarmens skarv vid en blåmålad träbåge, diskuterar luftningshål mellan fönsterbågar.
Skapa konto
Fönster med blå karm, orange penna markerar plats för borrning av luftningshål under list för ventilation mellan bågar, frågor om storlek och skydd mot småkryp.
Skapa konto

lllusion lllusion skrev:
Skulle man kunna bora ett luftningshål under listan till utrymmet mellan bågarna?
I så fall, hur stort bör det vara? Och vad skulle man kunna stoppa i hålet som tillåter luftning men förhindrar småkryp.

[bild][bild][bild]
På 2glas kopplade fönster brukade man sätta en dammtätningslist av skumgummi mellan bågarna, den tätade mot småkryp men medgav cirkulation. Innan ytterbågen monterades skulle man kunnat fräst ett spår under listen (där pennan visar) och satt en dammtätningslist. Om det räcker eller om det behövs upptill är svårt att säga. Du borde ha skruvat fast de ena bågen för att kunna öppna och putsa mellan bågarna. Med tiden kommer det att bli en blågrå hinna på glasen.

N Nissegandhi skrev:
Du borde ha skruvat fast de ena bågen för att kunna öppna och putsa mellan bågarna. Med tiden kommer det att bli en blågrå hinna på glasen.
Ja, jag inser det nu i efterhand. 😕
Tänker du den inre bågen? Isf. kanske går det att låsna bågen med multiverktyg och nytt blad. Kanske.

Vore bättre ätt göra det på insidan tycker jag i fall att det inte blir så smidigt. Då kan jag lura på hur man kan skapa ett spår till utsidan och damtätningslist.

lllusion lllusion skrev:
Ja, jag inser det nu i efterhand. 😕
Tänker du den inre bågen? Isf. kanske går det att låsna bågen med multiverktyg och nytt blad. Kanske.

Vore bättre ätt göra det på insidan tycker jag i fall att det inte blir så smidigt. Då kan jag lura på hur man kan skapa ett spår till utsidan och damtätningslist.
Ja den inre bågen skulle jag ha löstagbar, men se till att den tätar mot dörren.

N Nissegandhi skrev:
men se till att den tätar mot dörren.
Just.
Tack!

Jag kommer ta bort de inre bågarna och gör dem löstagbara, tättade med fönsterremsor eller tätningslist av gummi. Men jag lurar fortfarnade på ett bra sätt att skapa luftning för ytterbågen utan att ta bort dem.

Ska luftningen i ytterbågarna vara nedtill, upptill eller runt hela bågen?

lllusion lllusion skrev:
Jag kommer ta bort de inre bågarna och gör dem löstagbara, tättade med fönsterremsor eller tätningslist av gummi. Men jag lurar fortfarnade på ett bra sätt att skapa luftning för ytterbågen utan att ta bort dem.

Ska luftningen i ytterbågarna vara nedtill, upptill eller runt hela bågen?
Nertill är ju bäst skyddat mot regn, upptill går nog också bra. Det man får tänka på är ju om det driver på regn på dörren. På sidorna skulle nog synas för mycket. Det kanske räcker upptill och nertill. Tempraturskillnden inne/ute har ju också betydelse.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
@Nissegandhi,
Det gick faktiskt bättre än befarat att få loss innebågarna. Skulle kunna tänka mig ta bort yttrebågarna med så att det blir rätt och håller i längden.

Ventilation upptill är ganska bra skyddat av takfoten 45cm ovanför (som är 33cm bred). (Det är 30cm upp till takfotsbrädans underkant.) Man måste inte ventilera hela bågens bredd (37cm), kanske bara 15cm för att minimera risken för regn?

Angående ditt förslag att fräsa ett spår i dörren under bågen, kanten som bågen sitter i är 22mm djup. Vad tror du om att fräsa bort 10mm i dörren och 15mm i bågen sen lägger dammfilter i dörrspåret? Om jag fräser bara 20cm brett då finns det 8,5cm på var sin sida av 'kanten' för bågen att vila på.

(Bilderna vissar innebågarna som kommer vara löstagbara men tättade med nån list, typ. p-list eller ullsnöre.
Fräsning och ventilation kommer vara i ytterbågarna och yttre sidan av hålet i dörren.)

PS- Jag vet att jag blandar båda mm och cm. Jag har jobbat med två snickare: en tänker i cm, den andra i mm.

En vitmålad fönsterbåge med glasrutor, delvis borttagen kitt, och en mätt linje som visar bredden 37 cm, röd vägg i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av ett fönster där en träinramning visar djupet 22mm, vilket är markerat med en pil och text.
Skapa konto
Innebågar och ytterbågar i trä, mätt till 15mm, visas placerade mot en vägg med solbelysta ytor. En såg skymtar i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
lllusion lllusion skrev:
@Nissegandhi,
Det gick faktiskt bättre än befarat att få loss innebågarna. Skulle kunna tänka mig ta bort yttrebågarna med så att det blir rätt och håller i längden.

Ventilation upptill är ganska bra skyddat av takfoten 45cm ovanför (som är 33cm bred). (Det är 30cm upp till takfotsbrädans underkant.) Man måste inte ventilera hela bågens bredd (37cm), kanske bara 15cm för att minimera risken för regn?

Angående ditt förslag att fräsa ett spår i dörren under bågen, kanten som bågen sitter i är 22mm djup. Vad tror du om att fräsa bort 10mm i dörren och 15 mm i bågen sen lägger dammfilter i dörrspåret? Om jag fräser bara 20cm brett då finns det 8,5cm på var sin sida av 'kanten' för bågen att vila på.

(Bilderna vissar innebågarna som kommer vara löstagbara men tättade med nån list, typ. p-list eller ullsnöre.
Fräsning och ventilation kommer vara i ytterbågarna och yttre sidan av hålet i dörren.)

PS- Jag vet att jag blandar båda mm och cm. Jag har jobbat med två snickare: en tänker i cm, den andra i mm.

[bild][bild][bild]
Det där verkar du ha räknat ut bra. Tänk på att dammlisten ska fylla spåret. Kolla så att inte inner/ytterbågarna går dikt mot varandra utan att det blir cirkulation.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Passade på med fint väder att ta loss ytterfönster, fräsa, slippa och grunda. Vi har inte fuskat nångång under hela bygget och tänkte inte börja nu.

Det blev likadana fräsningar nere som uppe.
Tack för hjälpen @Nissegandhi.

Blå dubbeldörr med borttagna ytterfönster, omgiven av vit och röd panel. Förberedelser för fräsning och slipning syns i karmarna.
Skapa konto
Blåmålade ytterfönster lutar mot en röd vägg, bredvid stuprör och trädgård.
Skapa konto

Fräsning uppe och nere:
Fräst och slipat ytterfönster med blå tejp, placerat öppet under ett rött tak. Synlig trästruktur och metallgångjärn.
Skapa konto
Ytterfönster med fräsning längs kanten, liggande på sidan, blå fönsterkarm i bakgrunden mot röd vägg, soligt väder.
Skapa konto

Fräsning i bågarna och listen:
Närbild av frästa träbågar under renovering av ett ytterfönster, visandes precision i hantverket.
Skapa konto

Hur allt kommer sita ihop:
Närbild av fräsning på ytterfönsterram med nyslipade ytor och blå bakgrund, visar arbete med att förbättra fönstret.
Skapa konto

Luftning, dammfilter tillkommer:
Närbild på ett fönster vars karm har bearbetats, slipad och grundad träyta syns tydligt.
Skapa konto

Bra jobbat.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.