1 429 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ytterdörr från Bauhaus eller nordiska fönster.
Ska köpa ny billig ytterdörr. Vår dörr kommer sitta väl skyddad från sol och väder så behövs ingen värsting.
Vi funderar på 2 dörrar från Bauhaus och 1 dörr från Nordiska fönster.
Nordiska fönster 5700kr för uvärde 1.0, 3st gångjärn, lite tunnare aluplåtar och hdf utskick. 3 års garanti och måste fraktas med dhl. Inga omdömen. bra tätningslist(samma som swedoor), lite mindre tjocka aluplåt och hdf i dörrbladet än Bauhaus växjö.
https://www.nordiskafonster.se/malade-ytterdorrar/lagerforda-ytterdorrar/ytterdorr-modern-vit
Bauhaus Odense. Billigast 4700kr med alla rabatter. 1,1 uvärde (duger gott för oss). Endast 2 gångjärn, goda omdömen på bauhaus. Slapp tätningslist som var lätt att dra ur dörrbladet. 5 års garanti och varuhus på hemma plan så lätt att reklamera.
https://www.bauhaus.se/ytterdorr-solid-elements-odense#go-to-description
Bauhaus växjö. 5800kr med mina rabatter. Uvärde 0,9. Tjockare aluplåt och hdf än övriga dvs lite mer material i dörrbladet. 3st gångjärn. 5års garanti. Varuhus på hemmaplan och lätt att reklamera. Sämre tätningslist än nordiska fönster(tycker jag).
https://www.bauhaus.se/ytterdorr-solid-elements-vaxjo-vit#go-to-description
Gillar bahaus växjö men ogillar deras tätningslist jämfört med nordiska fönster. Var så enkelt att dra loss listen från dörrbladet utan så mycket kraft. Nordiska fönster dörrlist hade samma typ som swedoor och kändes som mer kvalite när vi kände på dörrarna.
Har känt på alla dörrar men tyvärr så sitter Bauhaus på rangliga stativ så hjälper inte om man vill känna på dörren innan.
Dock väldigt smidigt att köpa dörr från lokalt varuhus.
Har någon tips på vilken dörr jag ska välja av dessa 3.
Nordiska fönster 5700kr för uvärde 1.0, 3st gångjärn, lite tunnare aluplåtar och hdf utskick. 3 års garanti och måste fraktas med dhl. Inga omdömen. bra tätningslist(samma som swedoor), lite mindre tjocka aluplåt och hdf i dörrbladet än Bauhaus växjö.
https://www.nordiskafonster.se/malade-ytterdorrar/lagerforda-ytterdorrar/ytterdorr-modern-vit
Bauhaus Odense. Billigast 4700kr med alla rabatter. 1,1 uvärde (duger gott för oss). Endast 2 gångjärn, goda omdömen på bauhaus. Slapp tätningslist som var lätt att dra ur dörrbladet. 5 års garanti och varuhus på hemma plan så lätt att reklamera.
https://www.bauhaus.se/ytterdorr-solid-elements-odense#go-to-description
Bauhaus växjö. 5800kr med mina rabatter. Uvärde 0,9. Tjockare aluplåt och hdf än övriga dvs lite mer material i dörrbladet. 3st gångjärn. 5års garanti. Varuhus på hemmaplan och lätt att reklamera. Sämre tätningslist än nordiska fönster(tycker jag).
https://www.bauhaus.se/ytterdorr-solid-elements-vaxjo-vit#go-to-description
Gillar bahaus växjö men ogillar deras tätningslist jämfört med nordiska fönster. Var så enkelt att dra loss listen från dörrbladet utan så mycket kraft. Nordiska fönster dörrlist hade samma typ som swedoor och kändes som mer kvalite när vi kände på dörrarna.
Har känt på alla dörrar men tyvärr så sitter Bauhaus på rangliga stativ så hjälper inte om man vill känna på dörren innan.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Alla dörrar i samma sorts klass så inga äpplen och päron jämförelser. De kommer göra sitt jobb lika bra eller dåligt.
Köp den billigaste.
Jag skulle köpa en lokalt för att slippa ev fraktstrul: skador, felskick etc. Ev reklamation är enklare som du säger också.
Hade du varit nära Uppsala så säljer lokala kbygg just nu ut liknande cello dörrar för 3800kr. (Sortimentsbyte?)
Har satt flertalet.
Köp den billigaste.
Jag skulle köpa en lokalt för att slippa ev fraktstrul: skador, felskick etc. Ev reklamation är enklare som du säger också.
Hade du varit nära Uppsala så säljer lokala kbygg just nu ut liknande cello dörrar för 3800kr. (Sortimentsbyte?)
Har satt flertalet.
Vet inget om Nordiska men jobbade med montage av Diplomat dörrar förut.B buhu skrev:Ska köpa ny billig ytterdörr. Vår dörr kommer sitta väl skyddad från sol och väder så behövs ingen värsting.
[länk]
[länk]
[länk]
Själv har vi valt Bauhaus Växjö som vi blev jättenöjda med.
Vad gäller Växjös, så har den mycket stabilare karmar och lättare att installera i jämförelse med Diplomat, iaf jag som installerat båda.
Vad gäller tätningslister så har jag alltid funderat på varför dem flesta leverantörer kör med en lång jäkla list som bara böjs i varje hörn och skapar en massa luftläckage. Varför inte anpassa lister direkt från början så som på bilar.
Vet att vi fick mycket reklamationer på Diplomats dörrar att det blev alltid synlig glipa med ljusinsläpp. Oftast fick vi dra fram tätningen lite mot karmen för att undvika läckaget, det funkade men generellt sett så tycker jag att dörrleverantörer borde satsa på tätningslister som är redan anpassade för vinklar/hörn utan att behöva böjas med förlust av tätningsyta.
Men i vårt gammla hus en liten dörrglipa på nån mm är bara en droppe havet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden