2 091 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Tips kring "utflyttning" av fönster
Vindskyddet i detta fall är den svarta duken/pappen bakom panelen. Luftspalten är precis som du säger mellanrummet mellan bottenbrädorna. Det saknas en riktig luftspalt som även ska finnas bakom bottenbrädorna.H HZL skrev:
Kalla mig gärna besserwisser men svårt att hinna se alla inlägg som läggs upp. Nu såg jag det och ville varna andra för att detta inte är korrekt utfört. Du är nöjd och det är huvudsaken men jag råder dig till att rätta till fönsterblecken då det är enkelt och billigt att göra. Alternativet är mycket dyrare när vatten rinner in i väggen. AMA finns av en anledning och det är inte för att krångla till detM Malmgren skrev:Ja, det är ju intressant att man gör allt för att få input innan man gör ett projekt och då får man inte mycket input, men då efteråt kommer folk och gnäller och ska besserwissra sig. Det är ju inte som att det tillför speciellt mycket...
Att det skulle komma in fukt ovanifrån är högst osannolikt, fönstren sitter precis under takfoten och det krävs mer eller mindre horisontellt regn för att det skulle hamna ovanför dem. Det är även därför jag har monterat fönsterblecken som jag har gjort, det händer ytterst sällan att det kommer något regn på dem.
Men jag ska försöka komma ihåg att återrapportera om några år och berätta om jag har fått några följdproblem.
Är fönsterblecken för korta? Så han behöver bara byta till längre?vad är AMA (känner mig dum)Matti_75 skrev:
Kalla mig gärna besserwisser men svårt att hinna se alla inlägg som läggs upp. Nu såg jag det och ville varna andra för att detta inte är korrekt utfört. Du är nöjd och det är huvudsaken men jag råder dig till att rätta till fönsterblecken då det är enkelt och billigt att göra. Alternativet är mycket dyrare när vatten rinner in i väggen. AMA finns av en anledning och det är inte för att krångla till det
Det var inte alls något gnällande eller besserwissrande över Mattis kommentar. Dessutom hade han helt rätt.M Malmgren skrev:Ja, det är ju intressant att man gör allt för att få input innan man gör ett projekt och då får man inte mycket input, men då efteråt kommer folk och gnäller och ska besserwissra sig. Det är ju inte som att det tillför speciellt mycket...
Att det skulle komma in fukt ovanifrån är högst osannolikt, fönstren sitter precis under takfoten och det krävs mer eller mindre horisontellt regn för att det skulle hamna ovanför dem. Det är även därför jag har monterat fönsterblecken som jag har gjort, det händer ytterst sällan att det kommer något regn på dem.
Men jag ska försöka komma ihåg att återrapportera om några år och berätta om jag har fått några följdproblem.
Självklart jobbigt att få kunskap i efterhand. Samtidigt kanske viss egen reflektion vore god innan man påbörjar en del husjobb. Tex förståelse för en väggs uppbyggnad i detta fall och kanske läsa på lite kort om plåtarnas funktion. Men vi är väl så klart lite olika men då kan det ju gå så här. Rätt tidigt antyds det ju iaf att det inte är optimalt att placera fönstret ända ute i luftspalten, dock bara med koppling mot uppvärmningskostnad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden