Fönster & Dörrar
AndersS: Jag hade fogat från insidan. Men med så liten luftspalt som ts har och murat är det inga problem att lägga en sträng även på utsidan, ev. beroende av avstånd bara pressa i lite drevisolering med en spackelspade från utsidan.
Intet: Vis av erfarenhet hade jag numera följt väggen. Mycket lättare att spika på fodret.
Oldfart: [citat] De varkar ha kvalitetsproblem. Jag monterade en likadan dörr förra sommaren. Använda kvalitetsvattenpass och laser. Dörren slår ändå i med låsmekanismen i överkant när man stänger, och det krävs våld för att få låsmekanismen att kroka i ordentligt så att det går att vrida om låset. Om jag minns rätt verifierade jag att det problemet även finns när dörren är öppen,
FreQa: Jag köpte ny låscylinder på Bauhaus och fick ihop allt. Har sparat den andra och ska se om man kan rengöra eller något, annars åker den i återvinningen
Satsuki: [citat] Ja, det tror jag absolut. Kan dock inte svara på vilken sten. Baserat på utseende kan det kanske vara någon slags kalksten. Det är iaf inte marmor eller granit…
O: [citat] Jag tänkte något liknande. Det finns självhäftande vinylfolie, dekorplast. Till och med varianter som är avsedda att limma på dörrar. Kan bli väldigt mycket snyggare än att måla. Och antagligen både billigare och snabbare att få dit. Sök på nätet. Det finns hur många varianter som helst...
Carsohen: [citat] Lite oklart vad som är gjort på fönstrena, jag kan väldigt lite om detta tyvärr. Men det verkar vara lack delvis(där det inte släppt än) Det är inte teak, och annars hade jag gjort som jag gör med teakmöbler 😊
lllusion: [citat] Ja, det är lite svårt faktiskt med dessa karmar att få det helt tätt. Alla fönster är olika men vissa fattar en kant för en gummilista att trycka mot. Jag har funderat på att lägga lite fog på fönsterremsorna men är lite orolig för att det smitter igenom pappret.
tergo: [citat] det är troligt att den behöver knäckas lite oxså det ser ut som tapparna är nerslitna på bilden borde vara lite mer mellanrum mellan gångjärns halvorna
Huzzbutt: Är Sorseledörrens ÖH verkligen kopplat? Bågen är 45x45 mm. Starcenter leverer VH och HH kopplade, jag tror iofs att de flesta levererar både VH och HH men endast lagerför VH. Kopplade ÖH känns spontant som ovanligt och dyrt.
Utsliten och utdömd: Ja, öppnar du ett fönster så brukar det sitta en etikett på gångjärnssidan i karmen likt denna [bild]
AntiSious: [citat] Sorry! Have missed your message! Oh, hmm... I guess everything is possible (there was alot of very stupid faults on the newly renovated house when I bought it, I can actually really believe that this is possible). BUT how do I determine if they are upside down or not??
VikingBlacksmith: Hej! Innan jag börjar riva i saker tänker jag att jag frågar expertisen här. Vi har ett hus där jag misstänker att tidigare ägare har tagit en del genvägar. Köket och vardagsrummet va relativt nyrenoverat när vi köpte så vi tänkte inte så mycket på det eftersom resten av huset behövde mycket kärlek. Men efter att ha bott här ett par år så börjar jag tröttna på att det
AndersS: [citat] Hade både egengjord i trä som fick tätningslist och överbliven i plast som hade tätning monterat. Hade renoverade alla källarfönster tvåglas tidigare där jag satte in 2-glaskassetter med isolerglas+argon i ytterbågen med "köpelister". Handlade på GlasNet.nu utifrån att jag kunde hämta på plats. [bild]
Stefan Bengtsson: [citat] Detta tycker jag låter rimligt. TS borde kolla i den yttre rosetten om det sitter en liten bit skruv där.
Hamstraren: [citat] Löjliga priser, finns det inte att hitta till rimlig kostnad?
utbygget: [citat] Nope, hittade inga likadana.
Mats-S: [citat] Du känner om skruvarna upptill och nertill går typ lika trögt som skruvarna på mitten av karmen, då är dom neutrala mot varandra. Är det stor skillnad, skruva ena sidan åt det håll som skruven går lättast. Vilken sida du ska skruva på avgörs av hur du vill flytta karmen i sidled (för att få jämn springa upptill och på sidorna.
Vrana: Bumpar tråden här! Funtar inför 2026 att byta ut 20 st fönster. Även ev sätta in tre extra på en kortsida. Vill ha allt gjort inkl nya bleck. Aluminium ute och trä inne. Går även i lösa tankar på att ev bredda upp källarfönstrena. Någon som gjort liknande i närtid? Nöjd? Ännu bättre om man kan rekommendera firma, ev uppsalatrakten?
AndersS: Hur man gör blir en fråga utifrån hur man sätter karmen i öppning. Men generellt dreva, bottningslist, fogar, etc. Sedan salning/foder och tröskelbleck. Karmen ska vara fastsatt så att den senare kan justeras. Vet inte vad som avses med fukttejp, men inget jag använt.
LyckansGubbe: [citat] Hej, letar efter tillverkare för dessa glaspartier