Jag tar bort foder kring fönster. Vill ha det helt slätt.
Behöver jag fylla upp i skarven/springan för att spackel ska hålla? Vad/hur ska jag göra?
Känner spontant att jag inte är ensam om att göra detta men hittar ingenting när jag googlar.
Behöver jag fylla upp i skarven/springan för att spackel ska hålla? Vad/hur ska jag göra?
Känner spontant att jag inte är ensam om att göra detta men hittar ingenting när jag googlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kanske är fodret du menar du tar bort?
Finns det inte en risk för sprickor om du spacklar upp det där? Fönster har både fukt och temperatur som riskfaktorer
Finns det inte en risk för sprickor om du spacklar upp det där? Fönster har både fukt och temperatur som riskfaktorer
Ja säkert 😅 kan inte något om detta! Det "ligger" isolering och plast i springan. Jag tänker att listen runt fönstret är för att täcka springan som blir och samtidigt ska vara "dekorativ"G grovspacklarn skrev:
Men fyller det nån annan funktion? Måste väl gå att täcka med något annat (typ spackel) tänker jag..🤔
List är vad en hemmafixare behöver, det du vill ha bort är fodret.H HZL skrev:
De där fodren ser snygga ut, montera upp dom igen med småskallad spik, sandpappra, på med snickerifärg och glöm den här idén tycker jag. Det går inte att spackla över dålig smak.
😂 Ok, så vad exakt är funktionen för dessa foder?G grovspacklarn skrev:
Så det är en helt galen tanke? Att "gifts ihop" på annat sätt än foder o lister i etc? Jag har nog tänkt att det är ett enkelt sätt att göra det "snyggt" bara...G grovspacklarn skrev:
Det kommer bli helt åt helvete att spackla upp det där är min åsikt, men vad vet jag... Du har ju snyggt foder. Fixa det som inte är bra istället!H HZL skrev:
Tex väggen ser ut att vara målad på någon sorts väv, skulle inte lite bredspackel och färg bli bättre där. Mycket finare textur.
Ja den ska bort också såklart😅G grovspacklarn skrev:
Men hur är de fönster, utan fula foder konstruerade då?
Gissar att man planerar från början och tar gips hela vägen?
Ja, jag vet att jag är envis men jag förstår inte varför det inte kan funka. Köper att det inte blir bra att bara spackla på sån tejp som jag tänkte först. Det var därför jag skrev här med frågan.
Något sätt måste det väl finnas?!
Och jag är övertygad om att du kan och vet bättre än mig!G grovspacklarn skrev:
Jag tänkte att denna springa uppstod när man satte in fönster, man täcker med foder, klart.
Jag inser att det tycks vara onödigt krångel men är det omöjligt?
De som inte har fula foder är konstruerade med fina foder så som du har! Slipa ner och på med lite färg bara så ska du se. Det är fint hantverk du har där för fan.H HZL skrev:Ja den ska bort också såklart😅
Men hur är de fönster, utan fula foder konstruerade då?
Gissar att man planerar från början och tar gips hela vägen?
Ja, jag vet att jag är envis men jag förstår inte varför det inte kan funka. Köper att det inte blir bra att bara spackla på sån tejp som jag tänkte först. Det var därför jag skrev här med frågan.
Något sätt måste det väl finnas?!
Jag är ingen konstruktör eller snickare så vet inte, men gissar att man har ett par gipsskivor som livar istället. Det finns nog mer utrymme för sånt i nya hus där man ska klämma i så många cm isolering så staten kan sponsa med grön bolånavdrag...H HZL skrev:
I ditt fall så har du inte något utrymme att spela med, om du bygger på med något så hamnar det "utanpå" väggen, och det ser ut som ett foder i slutändan ändå, bara fulare.
Jag tror inte du förstår vilken gigantisk operation det är du påbörjat...
Antagligen inte! Eftersom jag tänkte att man bara kunde sätta för med armeringstejp o spackel.G grovspacklarn skrev:Jag är ingen konstruktör eller snickare så vet inte, men gissar att man har ett par gipsskivor som livar istället. Det finns nog mer utrymme för sånt i nya hus där man ska klämma i så många cm isolering så staten kan sponsa med grön bolånavdrag...
I ditt fall så har du inte något utrymme att spela med, om du bygger på med något så hamnar det "utanpå" väggen, och det ser ut som ett foder i slutändan ändå, bara fulare.
Jag tror inte du förstår vilken gigantisk operation det är du påbörjat...