Någon med erfarenhet av ett bra alternativ till linoljekitt till fönster?

Är en jäkla torktid och sen är frågan hur länge kittet håller innan det spricker och ramlar av.

Jag använder inte linoljefärg utan Beckers perfekt fönsterfärg.
 
  • Gilla
Philipe68
  • Laddar…
LAseal är ett väldigt trevligt syntetiskt kitt. Finns hos många välsorterade färgaffärer och glasmästare. Många webshoppar har det också om du inte hittar det lokalt
 
  • Gilla
Trelle0410
  • Laddar…
Illbruck har ett bra fönsterkitt med.
 
  • Gilla
Trelle0410
  • Laddar…
Ska kolla in LAseal o Ilbruck
 
U Utdelning skrev:
Illbruck har ett bra fönsterkitt med.
Tyvärr hittar jag inte LAseal i lager. Vilket av Illbruck's tänkte du på?
 
Allt kitt - syntetiskt och linoljekitt - måste målas över. Målningen ska göras några millimeter ut på glaset. Detta eftersom kittet har kortare livslängd än färgen. Det tar en viss tid för kittet att härda. Fast det är bara att gå att göra annat under tiden...

Om övermålningen inte sker, spricker kittet innan färgen börjar spricka. Särskilt lätt spricker det i fönstrets nederkant och då når vatten träet. Färgen på bågen kan även börja släppa i nedre kant om träet har blivit fuktigt.

Har någon annan uppfattning?
 
S Sebastian L1 skrev:
Allt kitt - syntetiskt och linoljekitt - måste målas över. Målningen ska göras några millimeter ut på glaset. Detta eftersom kittet har kortare livslängd än färgen. Det tar en viss tid för kittet att härda. Fast det är bara att gå att göra annat under tiden...

Om övermålningen inte sker, spricker kittet innan färgen börjar spricka. Särskilt lätt spricker det i fönstrets nederkant och då når vatten träet. Färgen på bågen kan även börja släppa i nedre kant om träet har blivit fuktigt.

Har någon annan uppfattning?
Har nog uppfattat det som att polymerkitt, typ LASeal inte beöhver övermålas. Det sitter rätt bra, och verkar inte vara sprickbenäget.
 
  • Gilla
Ddd999
  • Laddar…
H Huggmejsel skrev:
Har nog uppfattat det som att polymerkitt, typ LASeal inte beöhver övermålas. Det sitter rätt bra, och verkar inte vara sprickbenäget.
Kontrollera LASeal efter några år. Du kommer att se att kittet i fönstrets nederkant har krympt och buktar inåt. Där samlar sig vatten och smuts (med förmodligen lågt PH-värde). Efter ytterligare några år är kittet försvagat av solljus, vatten och smuts; ibland börjar det spricka. När kittet har börjat spricka eller lossna från glaset går processen fort eftersom vatten kommer in under kittet. Färgen på fönsterbågen kan dock se bra ut. Om kittet är övermålet får det samma livslängd som färgen på bågen.

Det går lätt att bättringsmåla om kittet är övermålat. Färgen ska ligga några millilmeter ut på glaset. Om kittet har börjat spricka fungerar bättringsmålningen sämre. Det finns fastighetsägare som bara bättringsmålar vart 6 - 10 år (tvätt med målarsoda, sedan ny strykning). Om linoljefärg har använts räcker det med att pensla på nytt lager linolja utspätt med terpentin (givet att även kittet är målat). Linoljan täpper till porerna i färgskiktet.

Orsaken till att vissa målare inte vill måla kittet är sannolikt att man ska vänta tills kittet har härdat - gäller både syntetiskt kitt och linoljekitt. De fins målare som kittet anser att omålat kitt är under fackmannamässig nivå (dvs, brist i leveransen).
 
På träfönster finns risk för röta om man använder syntetkitt, detta gäller särskilt i fönstrets nederkant. Dessutom är vidhäftningen så stor att det är ett rent helvete att få bort det utan att spräcka glaset. Använder numera bara linoljekitt trots nackdelen med lång torktid och att fåglarna gillar att picka i sig av det innan det torkat helt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har idag ängnat tid åt att lappa de fönster som fått kittet borthackat av blåmes och talgoxe, de är inte nogräknade utan nöjer sig med nästan genomtorkat kitt. Har ett svagt minne att gamla tiders hantverkare blandade gulockra i kittet för att göra det mindre smakligt för fåglarna, annars skriver veckotidningar om att blanda i kryddor. Om någon läsare har tips som verkligen fungerar så fyll gärna på.
 
  • Närbild av ett fönster där vissa delar av kittet är borttaget, med synligt trä under och ojämna kanter.
B Bitterhetsakademin skrev:
Har idag ängnat tid åt att lappa de fönster som fått kittet borthackat av blåmes och talgoxe, de är inte nogräknade utan nöjer sig med nästan genomtorkat kitt. Har ett svagt minne att gamla tiders hantverkare blandade gulockra i kittet för att göra det mindre smakligt för fåglarna, annars skriver veckotidningar om att blanda i kryddor. Om någon läsare har tips som verkligen fungerar så fyll gärna på.
Ingen svårighet finns med att göra linoljekitt helt oaptitligt för fåglar. Googla på temat för idéer... Problemet finns inte kan man säga. När linoljekittet har härdat ska det övermålas (med några mm färg på glaset). Utan färg får kittet kort livslängd. Att sedam bara olja bågar målade med linoljefärg går fort och är billigt. Späd ut med 1/3 terpentin. Om två oljningar måste första lagret härda innan ny påstrykning.
 
S Sebastian L1 skrev:
Ingen svårighet finns med att göra linoljekitt helt oaptitligt för fåglar. Googla på temat för idéer... Problemet finns inte kan man säga. När linoljekittet har härdat ska det övermålas (med några mm färg på glaset). Utan färg får kittet kort livslängd. Att sedam bara olja bågar målade med linoljefärg går fort och är billigt. Späd ut med 1/3 terpentin. Om två oljningar måste första lagret härda innan ny påstrykning.
Vill helst inte skada fåglarna utan endast göra kittet mindre välsmakande. Tänkte först capsaicinextrakt men vid närmare eftertanke är de verkningslöst då fåglar inte kan känna den smaken. I det vilda sprids chilifruktens frön just med hjälp av fåglar. Får forska vidare till nästa år då resten av fönstren ska kittas.
 
Paletten100
B Bitterhetsakademin skrev:
Har idag ängnat tid åt att lappa de fönster som fått kittet borthackat av blåmes och talgoxe, de är inte nogräknade utan nöjer sig med nästan genomtorkat kitt. Har ett svagt minne att gamla tiders hantverkare blandade gulockra i kittet för att göra det mindre smakligt för fåglarna, annars skriver veckotidningar om att blanda i kryddor. Om någon läsare har tips som verkligen fungerar så fyll gärna på.
Blev tipsad om att blanda in vitpeppar i linoljekittet. Det verkar funkar - inga fåglar har mumsat på bågarna! 😀
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.