plåtrickard
plåtrickard: Osäker på vad den heter, men sitter med två skruvar uppifrån.. Men gissningsvis täcklist. Sitter två per sida, och den nedre ska vara under den övre.. Skruvarna sitter i en plastplugg/klipps så kolla att dom sitter kvar
1 svar · 383 läst
·
L
Larsolof.12: [citat] Jag letar efter denna typ av gångjärn. Någon som vet var de kan köpas?/Lard
6 svar · 1,7k läst
·
S
Scorpica: Hej, bygger ett litet nybyggt hus och hade hoppats hitta begagnade fönster men kom inte över något jag gillat förän nu. Karmen är i sisådär skick och fel storlek men skulle vilja använda fönstren då de UTAN karm (alltså en och en) karm faktiskt passar på bredden i befintliga hål som är gjorda. Förtydligande, jag skulle önska slippa göra om alla hålen i huset som nu är ritade
0 svar · 437 läst
Angelica Cramer
Angelica Cramer: [citat] Ja, det förklarar ju en hel del. Supertack! Satt och tittade på en tabell för modulmått och höll på att bli galen.
2 svar · 332 läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Är det du kallar foder en del av fönstret? I få fall är det väl fönstertillverkaren som kan ordna nya clips. Vet du vem som tillverkat fönstret?
1 svar · 328 läst
·
L
Lillekitte: Kontakta Garderobsfabriken och fråga. De gör måttanpassade skjutdörrar och vikdörrar, och visar exempel på skjutdörrar i glas på hemsidan - kanske gör de också vikdörrarna i glas? Vi beställde skjutdörrar från dem för 2-3 år sedan och är väldigt nöjda. https://garderobsfabriken.se/garderobsstomme/
3 svar · 887 läst
F
fribygg: Jämna då till bef dör på insidan så den blir jämntjock och kan täta mot tröskel oavsett om du tänker dej behålla den befintliga i gummi eller montera nått annat.
5 svar · 540 läst
·
R
ress: Vi flyttade... Till ett hus med Yale Doorman 😆 Ödets ironi antar jag Hann aldrig installera Glue så har inget att bidra med i den frågan tyvärr
7 svar · 3,8k läst
·
K
Kanelbullen123: En vanlig spårmejsel fungerar givet att du kan lägga tillräckligt stort tryck mot dörren. Det krävs rätt mycket tryck, så luta hela kroppen mot den och vrid försiktigt
6 svar · 507 läst
·
Demmpa
Demmpa: Bilder brukar underlätta.
1 svar · 277 läst
rakt09
rakt09: borde man inte reklamera de nytillverkade dörrarna??
3 svar · 340 läst
Henningelvis
Henningelvis: Jag hade salat på en list bak på själva fodret för att få rätt höjd, alltså samma höjd som pärlsponten, och sedan hade jag satt fodret i karmen. Då blir det inga hål i våtrumsmattan/tapeten.
1 svar · 530 läst
·
1
123abc: Jag postar youtubeklippet direkt [MEDIA=youtube]EtSoeoBSI0o[/MEDIA]
9 svar · 10,1k läst
·
1
123abc: Ser inte riktigt allt i bild då ljuset är lite dåligt. Är det en kopplad dörr (delbar)? Har du handtag från utsidan? Planerar du att ha handtag från utsidan? Det brandgula är ett Handtagsfäste 806 som sitter i spanjoletten och i detta fallet visar att spanjolettens låshus är det som syns i bild och var spanjoletten sitter. Det ser väldigt konstigt ut i bilden där roddaren är lite
4 svar · 504 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du har en spricka i rutan: Byt glaset ! En glasmästare torde max ta ett par tusenlappar om det är en standardglas, kanske ngt mer iom att det är fast monterat: Så länge man kommer åt det utifrån iaf Även om du skulle kunna ta bort en vit missfärgning på ytan så får du inte bort den från sprickytan så det kommer synas.
1 svar · 321 läst
·
F
Fideliox: Fått svar av tillverkaren nu. List + frakt blir 900kr. Tror inte jag kommer spara igen dom pengarna på minskad energiförbrukning under min livstid så hoppar nog det.
1 svar · 323 läst
·
F
fribygg: Då får du nog räkna med att mura om tegelväggen och lägga in en bärande balk.
3 svar · 362 läst
·
C
Christian Bäckström: [citat] Jag satte den där! Dock så kom ett nytt fönster dit relativt fort. fönstret åkte ut på altanen istället för att skydda emot vädret emot altandörren :D Men det funkade, det gjorde det.
2 svar · 1,1k läst
·
J
jagärohändig: [citat] Tack för tips, ska testa Omega!
2 svar · 504 läst
J
Jotre: [citat] Jag kände på utsidan men var inget där, inte inne heller. Var inne i kassetten
4 svar · 357 läst
·
Gew
Gew: [citat] Tack snälla för snabbt svar. Just efter att jag skrivit tråden började jag Googla hej vilt med märkliga söktermer, lyckades då koppla grepp om att denna modernitet kallas för "snap-in-gångjärn" och tydligen är jag inte den enda som sprungit på patrull, hittade bl.a. på detta forum: https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-loss-en-innerdoerr.375861/ Hoppas det löser sig för
2 svar · 363 läst
·
S
SteelyDan: [citat] Jag har provat de två lika stora luckorna i den öppningen i mitten. Samma med båda. 🤷
2 svar · 492 läst
·
M
Mats_Larson: Är det någon som har byggt om en innerdörr i karm till en vikdörr? Dörren som sitter idag 8x20 tar för mycket plats in i sonens rum, och optimalt vore om man kunde dela den på hälften (på höjden alltså) och på så sätt skapa en vikdörr. Verkar inte vara en grej man gör i Sverige… Jag tänkte isf föra osynliga gångjärn i vikningen, så jag lär behöva regla i snittet - men
0 svar · 527 läst
·
Noramasen
Noramasen: Absolut helst så fort som möjligt med tanke på ev skyfall. Sedan är det beroende på konstruktion av fönster och fasad. Men skulle det dröja kan man ta hjälp av provisorisk täckning med plast och tejp (som inte lämnar rester) både på sidor och nertill.
3 svar · 553 läst
·
D
Demosito: Tack för alla svar och hjälp, nu har jag något att tänka på!
15 svar · 737 läst
·
J
Jansson69: Kan du ta en översiktsbild så blir det lättare? Läckaget beror med största sannolikhet ur det rödmarkerade..
7 svar · 425 läst
·
A
Ankikatt: Tack! Jag ska kolla upp de där. 😊
6 svar · 820 läst
·
T
topmount: Ja jag får helt enkelt testa, osäker på om någon skriv eller spärr skall släppas. Väldigt stort hål i huset ifall man misslyckas och sen inte får tillbaka det
2 svar · 337 läst
·
S
sinuslinus: [citat] Det pratas om fönsterbänkar i tråden så u-värde är inte tillämpligt.
4 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.