S
sdlfkjlsdf: Ska förhoppningsvis ge mig på detta snart. Men en sak jag märkte är att det är en del kallras från samma vägg (vilket kanske är rimligt). Men frågan är om jag känner kallras eller drag från dörren, hur ska man veta skillnaden? Borde lösa det ändå, men det är främst drag jag vill få bort (extra friskluft).
18 svar · 828 läst
·
S
Svante Svenson: Det är nån form av clipssystem, men jag tror som tidigare kommentar att det är enklare att skruva loss de två skruvarna så att plattan lossnar. Kanske är en god idé att skära runt den först så att det lossnar mer kontrollerat än att sitta med färgen…
3 svar · 122 läst
·
Zenon
Zenon: Intressant läsning, går i tankarna om att tilläggsisolera mina befintliga 70tals 2glas fönster med antingen en invändig plastskiva emellan nuvarande glasen då mina fönster är delningsbara, sätt att de finns smidiga lösningar för detta. Eller att köpa kassetter att montera invändigt och utanpåliggande. Ni som nu haft era under minst en vinter, om ni inte gjort nå mätningar, kan ni
19 svar · 24,3k läst
Zenon
Zenon: Intressant läsning, går i tankarna om att tilläggsisolera mina befintliga 70tals 2glas fönster med antingen en invändig plastskiva emellan nuvarande glasen då mina fönster är delningsbara, sätt att de finns smidiga lösningar för detta. Eller att köpa kassetter att montera invändigt och utanpåliggande. Ni som nu haft era under minst en vinter, om ni inte gjort nå mätningar, kan ni
16 svar · 13,0k läst
Zenon
Zenon: Intressant läsning, går i tankarna om att tilläggsisolera mina befintliga 70tals 2glas fönster med antingen en invändig plastskiva emellan nuvarande glasen då mina fönster är delningsbara, sätt att de finns smidiga lösningar för detta. Eller att köpa kassetter att montera invändigt och utanpåliggande. Ni som nu haft era under minst en vinter, om ni inte gjort nå mätningar, kan ni
16 svar · 16,6k läst
Zenon
Zenon: Intressant läsning, går i tankarna om att tilläggsisolera mina befintliga 70tals 2glas fönster med antingen en invändig plastskiva emellan nuvarande glasen då mina fönster är delningsbara, sätt att de finns smidiga lösningar för detta. Eller att köpa kassetter att montera invändigt och utanpåliggande. Ni som nu haft era under minst en vinter, om ni inte gjort nå mätningar, kan ni
7 svar · 3,8k läst
Zenon
Zenon: Intressant läsning, går i tankarna om att tilläggsisolera mina befintliga 70tals 2glas fönster med antingen en invändig plastskiva emellan nuvarande glasen då mina fönster är delningsbara, sätt att de finns smidiga lösningar för detta. Eller att köpa kassetter att montera invändigt och utanpåliggande. Ni som nu haft era under minst en vinter, om ni inte gjort nå mätningar, kan ni
8 svar · 3,1k läst
A
AnnaT.W.: Vi kan leva med vitt, men vill gärna byta ut nuvarande eftersom de sticker ut alldeles för mycket. Vi tänkte lacka om alla innerdörrar så vi kanske kan be lackfirman kika på saken.
4 svar · 130 läst
·
1
123abc: Nu är inte handtaget sprucket så nu kan det uteslutas. Då är frågan varför det hänger, börja med att mäta dimensionen av fyrkantspinnen om den är 7 eller 8mm. Mät sedan storleken i tryckesroddaren i låshuset kontrollera även dess funktion för att se att den fungerar rätt och om den fjädrar tillbaks i rätt position när den inte är påverkad samt att den inte har spruckit. Mät
5 svar · 409 läst
·
C
cpalm: [citat] Jo, man får så klart foga och måla in brädan.
5 svar · 364 läst
·
P
Pistol: Det är en ganska vanlig lösning i Tyskland bland annat. Jag vet dock inte var man kan hitta det i Sverige.
2 svar · 176 läst
·
1
123abc: [citat] Det är inte så mycket som behöver tas ur det är ca 1mm på var sida som behövs tas bort och det går ganska snabbt men det är lättare att jobba när man inte är frusen, urtaget kan vara tillräckligt brett men ofta är det inte det på så gamla dörrar men det märker du när du byter låshuset. Eftersom stolpen är bredare än det man tar ur så är det inte speciellt noggrant
7 svar · 245 läst
·
T
Tretiosju: Söker detta utan framgång. Finns det inte kammarlås med handtag på båda sidorna istället för nyckel på ena och handtag på andra? Alternativt något liknande där låskistan ligger utanpåliggande.
0 svar · 155 läst
B
Brattwurst: Jag har rivit ut gamla dörrar och dörrkarmar i huset eftersom de var i uselt skick.- Jag konstaterar att moderna dörrar med karm inte får plats i de gamla urtagen för dörrar så jag kommer beställa nya dörrar enligt gammal standard. Dock vill jag ha moderna gångjärn (snap-in) och karmar som passar. Jag tänker denna:
0 svar · 166 läst
E
egge80: Foglist
5 svar · 244 läst
·
K
Kardan79: [citat] Man ställer inte dörrfoder på golvsockeln. Det ser... ehh... speciellt ut. Om du absolut måste, så kan kanske sån här avslutning på sockeln funka.
3 svar · 152 läst
·
1
123abc: Pluggarna borras bort sedan kan du lossa insexskruvarna. Jag brukar sätta ett större insexbit och slå med hammaren så det blir lite platt så styr borren bättre.
1 svar · 180 läst
·
T
TEDN: [citat] Har samma problem, nybyggt 2024, FTX. Elitfönster Alu 100. 22.5 grader inne, 19% fuktighet, 29 minus ute. Ordentligt med luftflöde från FTX. Is på samtliga fönster i huset, däremot ingen is på altandörr eller glasen i ytterdörrarna. Fick ni någon ordning på era problem? För övrigt så mätte jag med ir mätare temperatur på fönstret, glaset var varmt och fint i mitten men i
20 svar · 15,9k läst
·
B
banjo_tasse: [citat] Jag använde massor av stark färgborttagare, för att det skulle bli enklare att skrapa. Hjälpte en del, men skulle köpa en kobra / värme om jag gjorde om det idag. Bra skrapor. Tålamod 😂
6 svar · 904 läst
·
T
Taxture: https://www.swedoor.se/fragor-och-svar/kan-jag-bestalla-dorren-i-specialmatt
6 svar · 256 läst
MultiMan
MultiMan: Jag har krypton i mina. Syns ingen skillnad efter snart 20 år. Markant skillnad i isolering mellan samma treglaskassetter från samma tillverkare, med eller utan ädelgas. Skiljer minst 5C mellan när det bildas frost på insidan vid svår kyla. Krypton klarar under -30C innan det blir problem. Man märker också den ökade isoleringen på att det blir mer rimfrost på utsidan kalla mornar än
2 svar · 241 läst
A
Arnodt: plan-g, vad säger tillverkaren av din gummilist om hur den ska monteras? De borde väl veta om någon? Vad står det i monteringsanvisningen?
6 svar · 207 läst
·
Z
z_bumbi: En vanlig bricka kan funka. Måla vit och centrera den.
5 svar · 318 läst
·
M
Maathio: [citat] Tack för välkomnandet Nu har jag gjort det. Försökte fånga hur det ser ut men det är svårt att få med det på bild. Försökte visa med ljuset i springan mellan dörren och karmen att den är tätare nertill än upptill.
2 svar · 129 läst
·
1
123abc: Justerar du så att tappen ligger emot i samtliga gångjärn så brukar det inte ställa om sig men om endast ett gångjärn justeras så blir det lätt så som du beskriver.
4 svar · 163 läst
H
Haxelll: [citat] Jodå, men genomföringen går ut under ett utbyggnadstak, och därefter rakt upp i vinden. Kika gärna snabbt i min andra tråd om du har tid och lust så kan du se bilderna där: https://www.byggahus.se/forum/threads/utblas-pax-flakt-under-vind.567421/
12 svar · 318 läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Bara om fogen ser dålig ut eller av andra skäl kan misstänkas inte göra sitt jobb.
19 svar · 615 läst
·
K
Kåre M: [citat] Hej! Det beror lite på vilken dörr du har som balkongdörr. Har du handtag på utsidan så du kan öppna och stänga utifrån? I så fall behöver du bara byta handtag där det finns plats för ett lås. Saknas handtag så kan du demontera handtaget på insidan och borra ett hål genom dörren så fyrkantsstaven kan gå helt igenom dörren och då kan du montera en längre fyrkantsstav
4 svar · 7,3k läst
1
123abc: [citat] Jo många tappbärände gångjärn har höjdjusterinsskruv, det är tappen skruven justeras emot så de är tappbärande, jag vet att du vet vad som är rätt så du kanske läste fel.
14 svar · 522 läst
·
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Jag skänkte bort mitt mot upphämtning.
13 svar · 389 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.