23 705 läst ·
18 svar
24k läst
18 svar
Plexiglasskivor till 2-glas-fönster
Jag köpte deras paket med 6st plastskivor lite tidigare i höstas, har dock bara hunnit med badrumsfönstret.
Har inte så många fönster i huset, men 2-glas som behöver ses över, flagnande färg på utsidan osv, och som det visade sig med badrumsfönstret så har jag nog ingen dammlist mellan bågarna.....
Det lilla jag hunnit uppleva ännu är att det är varmare i badrummet, har dock ställt om framledningstempen till att som minst ligga på 30grader, behöver det för värme i källaren bla, och då för aven badrummet en liten del av det.
Nå, kommer att ta resten av fönstrena framöver, är ju bara lite jobb då färgen tar lång tid på sig att torka..
Köpte linsnöre som dammlist mellan fönstrena, lätt att sätta dit.
Har inte så många fönster i huset, men 2-glas som behöver ses över, flagnande färg på utsidan osv, och som det visade sig med badrumsfönstret så har jag nog ingen dammlist mellan bågarna.....
Det lilla jag hunnit uppleva ännu är att det är varmare i badrummet, har dock ställt om framledningstempen till att som minst ligga på 30grader, behöver det för värme i källaren bla, och då för aven badrummet en liten del av det.
Nå, kommer att ta resten av fönstrena framöver, är ju bara lite jobb då färgen tar lång tid på sig att torka..
Köpte linsnöre som dammlist mellan fönstrena, lätt att sätta dit.
Nu har det gått några månader.
Alla fönster utom ett litet i sovrummet har fått akrylplast. Fönster och dörrar är tätade. Egengjorda elementfläktar är uppsatta under elementen i de största rummen.
Enligt Eons beräkningar kommer vi göra av med mer än 10.000 kWh färre än förra året.
Detta till en kostnad av ca 7.000 kr (delarna till elementfläktarna kostade ca 4.000 av dessa pengar)
Dessutom är golven inte längre iskalla som de var förut.
Framledningstemperaturen till elementen är sänkt över 10° så den ålderstigna bergvärmeanläggningen mår bättre.
Vi är nöjda.
Alla fönster utom ett litet i sovrummet har fått akrylplast. Fönster och dörrar är tätade. Egengjorda elementfläktar är uppsatta under elementen i de största rummen.
Enligt Eons beräkningar kommer vi göra av med mer än 10.000 kWh färre än förra året.
Detta till en kostnad av ca 7.000 kr (delarna till elementfläktarna kostade ca 4.000 av dessa pengar)
Dessutom är golven inte längre iskalla som de var förut.
Framledningstemperaturen till elementen är sänkt över 10° så den ålderstigna bergvärmeanläggningen mår bättre.
Vi är nöjda.
I badrummet där jag har lagt skivorn i ena fönstret (storlek 10x12) och inte det andra, kan jag, när det blev några minusgrader känna att fönstret med extra skivor hade märkbart varmare yttemperatur. efter att vi duschat försvinner imman/kondensen från den varmare rutan inom några minuter, medan den stannar kvar upp till en timme på den andra. kallraset är förståss också mycket mindre
det känns alltså som det lönar sig att tilläggsisolera de andra fönstren i huset. Det som ännu återstår att se, är hur länge skivorna klarar UV och hur länge man kan hålla dem fria från repor.
det känns alltså som det lönar sig att tilläggsisolera de andra fönstren i huset. Det som ännu återstår att se, är hur länge skivorna klarar UV och hur länge man kan hålla dem fria från repor.
Hej Kristian,S Sourcery skrev:Svarar i en gammal tråd, men jag hittade denna tråd och beställde genast två stycken skivor med PET-plastglas, samt en prenumeration på GörDetSjälv där man fick en IR-termometer som välkomstgåvaSå snart kan jag oxå göra en koll om det blir bättre med dessa skivor mellan, så kan jag återkomma senare. Riktigt test blir ju inte förrän det blivit lite kallare ute så man kan se skillnad på tempen mellan rutor med och utan plast...
Om det inte fungerar så kan man göra lite roliga rittavlor till barnen av dem kanske
Tills dess...
/Kristian
Hur gick det för dig? Jag funderar på att testa samma lösning tills vi börjar med större renovering. Vi har ett litet barn hemma nu och vill helst inte frysa hela vintern. Vi upplever en extrem märkbar kallras effekt i rummet där vi sover och det är inte skönt kan jag tala om.
Tack på förhand,
Diogo Fouto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Retrohandtag, både invändigt och utvändigt till altandörr
Fönster & Dörrar -
Grus, sten, mackadam... till parkering för bil?
Grund & Markarbeten -
Hur använder man detta spjäll till kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Dra rör till luftvärmepump bakom träfasad i luftat utrymme
Värmepumpar -
Riva tapet ner till betong, 40-tals lägenhet
Färg, Måla & Tapetsera