Som titeln frågar, så letar jag efter "små dörrar", eller "barndörrar", dvs dörrar som är mindre än standardstorlekarna, för inomhusbruk. Jag vill ha en mindre dörr under trappan in till en klädkammare där det är OK att dörren är kanske 150 cm hög och 60 cm bred, eller nånting däromkring. Måtten är inte så noga, mer än att en fullstor innerdörr får inte plats.

Jag har sett att de finns på Hemnet, och även Mio har i vissa butiker en barndörr till toaletten, men när jag letar (online) på Hornbach, Bauhaus, Beijer etc så finns det bara standardmodulerna.

Nån som har tips om var man hittar mindre dörrar, eller vad man ska söka efter?

Reyhn Reyhn skrev:
Som titeln frågar, så letar jag efter "små dörrar", eller "barndörrar", dvs dörrar som är mindre än standardstorlekarna, för inomhusbruk. Jag vill ha en mindre dörr under trappan in till en klädkammare där det är OK att dörren är kanske 150 cm hög och 60 cm bred, eller nånting däromkring. Måtten är inte så noga, mer än att en fullstor innerdörr får inte plats.

Jag har sett att de finns på Hemnet, och även Mio har i vissa butiker en barndörr till toaletten, men när jag letar (online) på Hornbach, Bauhaus, Beijer etc så finns det bara standardmodulerna.

Nån som har tips om var man hittar mindre dörrar, eller vad man ska söka efter?
Varför ska det vara en innerdörr? De flesta skulle välja en skåpdörr, finns enklare på Bauhaus och liknande eller lite snyggare i Ikeas kökssortiment.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Jag tänker att en innerdörr kommer komplett med karm, gångjärn, dörrhandtag mm som man bara sätter på plats. Annars måste jag återuppfinna hjulet och snickra ihop nått eget som sannolikt inte kommer se särskilt bra ut.

Reyhn Reyhn skrev:
Jag tänker att en innerdörr kommer komplett med karm, gångjärn, dörrhandtag mm som man bara sätter på plats. Annars måste jag återuppfinna hjulet och snickra ihop nått eget som sannolikt inte kommer se särskilt bra ut.
Du köper givetvis en garderobsdörr eller köksskåpsdörr inklusive gångjärn och skruvar fast i exakt samma regel du skulle skruvat fast dörrkarmen i.

Se bara till att vara noggrann så att ditt modulmått blir samma som skåpets innermått.

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Hmm... Jag är inte helt såld på idén ännu, men ditt förslag tål att tänkas på! Det för tankarna till en Narnia-garderob, vilket kan vara häftigt.

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
En vanlig dörr med karm kan ju kortas av om du hittar någon i en bredd du har plats med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.