Hej, vi köpte i fjol ett 70-tals hus i norrbotten med förstås bristande ventilation (självdrag) som vi nu märkt ett fel på. Vid temperaturer under -20°C får vi kondens på insidan i nederkant av nästan samtliga fönster i huset. Denna fryser även till snö/is då det uppenbarligen är minusgrader även där.
Kör vi köksfläkten blir det bättre, och har även pumpat upp den pax-fläkt vi har i badrummet till max vilket har bättrat på flödet i huset. Ska ringa en ventilationsfirma på måndag och se om en takfläkt eller mini-FTX skulle funka för att lösa kondensbildningen mer permanent.
Men, är det nån risk för andra fel när det uppenbarligen är så jäkla kallt på insidan av fönstrena? Det är då 3-glas fönster installerade 2015, så nån garanti lär inte finnas kvar. Tack på förhand!
Kör vi köksfläkten blir det bättre, och har även pumpat upp den pax-fläkt vi har i badrummet till max vilket har bättrat på flödet i huset. Ska ringa en ventilationsfirma på måndag och se om en takfläkt eller mini-FTX skulle funka för att lösa kondensbildningen mer permanent.
Men, är det nån risk för andra fel när det uppenbarligen är så jäkla kallt på insidan av fönstrena? Det är då 3-glas fönster installerade 2015, så nån garanti lär inte finnas kvar. Tack på förhand!
Har du inga radiatorer vid fönsterpartierna som ger värme? Tilluften behövs också för att få bort fuktH Haxelll skrev:Hej, vi köpte i fjol ett 70-tals hus i norrbotten med förstås bristande ventilation (självdrag) som vi nu märkt ett fel på. Vid temperaturer under -20°C får vi kondens på insidan i nederkant av nästan samtliga fönster i huset. Denna fryser även till snö/is då det uppenbarligen är minusgrader även där.
Jo, vid de flesta fönster. Men två av fönsterna är brevid radiatorer, så dessa får is. Fönstret i sovrummet är öppningsbart men precis över en rätt stor radiator, där blir det även is.H Håbbe01 skrev:
Tilluftsventiler finns det bra ovanför flera fönster (se bild). Bara att jag vred upp PAX-fläkten känner man ett bra tilluftsflöde från samtliga.
Huset är förövrigt på 96+15kvm, där det stora förrådet (inte sovrum/förråd) på bilden är kallförråd, de mindre har radiator.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Blir det is i sovrum/förrådet också?H Haxelll skrev:Jo, vid de flesta fönster. Men två av fönsterna är brevid radiatorer, så dessa får is. Fönstret i sovrummet är öppningsbart men precis över en rätt stor radiator, där blir det även is.
Tilluftsventiler finns det bra ovanför flera fönster (se bild). Bara att jag vred upp PAX-fläkten känner man ett bra tilluftsflöde från samtliga.
Huset är förövrigt på 96+15kvm, där det stora förrådet (inte sovrum/förråd) på bilden är kallförråd, de mindre har radiator.
Nej, faktum är att de är det enda rum som klarar sig helt från kondens!H Håbbe01 skrev:
Såg nu i stora sovrummet, isbildningen där är nog pga. att jag haft mörkläggningsgardin nerdragen under natten, och vart färdas då tilluften ovanför det fönstret? Längs med gardinen och ut i nederkant 🙂 nu fanns knappt någon kondens eller is alls när vi haft gardinen uppdragen sen imorse och radiatorn har fått jobba!
Tilluften sitter högt så den ventilerar ej runt fönster direkt. Konventionen från radiatorer avstannar när du har tät gardinH Haxelll skrev:Nej, faktum är att de är det enda rum som klarar sig helt från kondens!
Såg nu i stora sovrummet, isbildningen där är nog pga. att jag haft mörkläggningsgardin nerdragen under natten, och vart färdas då tilluften ovanför det fönstret? Längs med gardinen och ut i nederkant 🙂 nu fanns knappt någon kondens alls när vi haft gardinen uppdragen sen imo
Antar att förråd/sovrum för bäst nytta av din pax eftersom den ligger närmast.
Kör med takfläkt så blir det nog bra
Ok låter rimligt med radiatorn, då lärde jag mig nåt nytt idag!H Håbbe01 skrev:
Så kan det nog vara, samt att självdragsventilen i tvättstugan kanske gör nån liten nytta.
Tack, tror också på det!
Jag skulle nog påstå att om du har plusgrader i huset så ska du aldrig få is på insidan av 3-glasfönster, de verkar inte ha någon isolerande funktion alls.H Haxelll skrev:Hej, vi köpte i fjol ett 70-tals hus i norrbotten med förstås bristande ventilation (självdrag) som vi nu märkt ett fel på. Vid temperaturer under -20°C får vi kondens på insidan i nederkant av nästan samtliga fönster i huset. Denna fryser även till snö/is då det uppenbarligen är minusgrader även där.
Testa att sätt en avfuktare i badrummet och tvättstugan eller fuktstyrda frånluftsfläktar typ Pax eller Intellivent som tar fukten som skapas där så borde du slippa en del av kondensen som bildas.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Tycker samma, lite märkligt är det. Vi har dock energiklass C på huset, så nån nytta gör dom säkert. Känns även lufttätt runt alla fönstret, så finns inget drag där, bara kyla i nederkant.I Incinerator skrev:Jag skulle nog påstå att om du har plusgrader i huset så ska du aldrig få is på insidan av 3-glasfönster, de verkar inte ha någon isolerande funktion alls.
Testa att sätt en avfuktare i badrummet och tvättstugan eller fuktstyrda frånluftsfläktar typ Pax eller Intellivent som tar fukten som skapas där så borde du slippa en del av kondensen som bildas.
Har en avfuktare i tvättstugan som är avstängd nu på vintern, men kan prova slå igång den och se om det blir någon förbättring, tack för tipset!
Vi har då en pax-fläkt i badrummet som jobbar på bra, men en till sån i tvättstugan kanske hade varit nåt. Men jag tror ändå att en central takfläkt blir det vi börjar med, ganska mycket mer flöde i en sån än en pax/intellivent
Energiklass är enligt min åsikt en papperstiger, den är baserad på uppgifter av de boende som inte alltid är helt korrekta.H Haxelll skrev:Tycker samma, lite märkligt är det. Vi har dock energiklass C på huset, så nån nytta gör dom säkert.
Har en avfuktare i tvättstugan som är avstängd nu på vintern, men kan prova slå igång den och se om det blir någon förbättring.
Vi har då en pax-fläkt i badrummet som jobbar på bra, men en till sån i tvättstugan kanske hade varit nåt. Men jag tror ändå att en central takfläkt blir det vi börjar med, ganska mycket mer flöde i en sån än en pax/intellivent
Jag har avfuktaren i tvättstugan på hela året, tvätten torkar snabbt då.
Jag vågar påstå att det är bättre med fuktstyrda fläktar vid källan som stannar när det är låg fukthalt i luften än en takfläkt som snurrar hela tiden och drar ut värmen.
Trodde det baserades på nån mätning som görs, vad skevt isåfall då det ofta påverkar ränta mm...I Incinerator skrev:Energiklass är enligt min åsikt en papperstiger, den är baserad på uppgifter av de boende som inte alltid är helt korrekta.
Jag har avfuktaren i tvättstugan på hela året, tvätten torkar snabbt då.
Jag vågar påstå att det är bättre med fuktstyrda fläktar vid källan som stannar när det är låg fukthalt i luften än en takfläkt som snurrar hela tiden och drar ut värmen.
Smart, tvätten fuktar ju ner ganska mycket när den får hänga, ska börja med det!
Det är sant, om nu källan är tvättstugan. Men vad annars, diskmaskin som går ibland, diskho i köket, blommor/växter? Har dock en annan tråd jag nyss la upp om att min nuvarande pax-fläkt blåser rakt upp i vinden, vilket isåfall en i tvättstugan också skulle göra. Får ringa hit nån som kan sitt och be om råd tror jag.
Finns det inga genomföringar till fläktarna så att de blåser ut luften menar du?H Haxelll skrev:Trodde det baserades på nån mätning som görs, vad skevt isåfall då det ofta påverkar ränta mm...
Smart, tvätten fuktar ju ner ganska mycket när den får hänga, ska börja med det!
Det är sant, om nu källan är tvättstugan. Men vad annars, diskmaskin som går ibland, diskho i köket, blommor/växter? Har dock en annan tråd jag nyss la upp om att min nuvarande pax-fläkt blåser rakt upp i vinden, vilket isåfall en i tvättstugan också skulle göra. Får ringa hit nån som kan sitt och be om råd tror jag.
Jodå, men genomföringen går ut under ett utbyggnadstak, och därefter rakt upp i vinden. Kika gärna snabbt i min andra tråd om du har tid och lust så kan du se bilderna där: https://www.byggahus.se/forum/threads/utblas-pax-flakt-under-vind.567421/I Incinerator skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden