16 563 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Är polykarbonatruta i 2-glas fönster smart?
Sida 1 av 2
Har letat igenom alla forum, men inte hittat någon information kring huruvida det är energi-ekonomiskt smart att i (eller utanpå?) ett befintligt 2-glas fönster lägga in en extra ruta av polykarbonat (Lexan)? Enligt en återförsäljare så:
"...mellan glasen i gamla 2-glas fönster och fönsterdörrar vilket är en synnerligen smart metod eftersom det också ökar rutans isolering. U-värdet sänks ca 0,65 W/m2K för traditionella kopplade rutor med standardglas." Glaset kostar ca 170 kr/m2
Jag är tyvärr inte kompetent att räkna på U-värden, och förstår att det beror på en massa faktorer (geografi, övriga isoleringsåtgärder mm), men är tacksam ifall någon kan föra ett generellt (låt vara teoretiskt) resonnemang kring detta.
"...mellan glasen i gamla 2-glas fönster och fönsterdörrar vilket är en synnerligen smart metod eftersom det också ökar rutans isolering. U-värdet sänks ca 0,65 W/m2K för traditionella kopplade rutor med standardglas." Glaset kostar ca 170 kr/m2
Jag är tyvärr inte kompetent att räkna på U-värden, och förstår att det beror på en massa faktorer (geografi, övriga isoleringsåtgärder mm), men är tacksam ifall någon kan föra ett generellt (låt vara teoretiskt) resonnemang kring detta.
Hej Erik!
Du skriver att Du sänker värmeförlusten med 0,65 W/m2K
Låt oss anta att Du har 6 mån vinter med i genomsnitt 0 grader C utetemp.och att Din inomhustemp. är 20 grader C, dvs en tempereaturdifferens på 20 grader.
Minskad värmeförlust genom ett fönster på 1 m2 kommer då att bli:0,65W*1 m2 * 20 grader vilket blir 13 W.
Denna värmebesparing pågår under 6 mån, dvs 180 dar * 24 timmar, dvs 4320 tim.
Värmebesparingen blir då 13 W * 4320 tim. dvs 56160 Wh eller 56 kWh.
Om Du betalar 1 kr/kWh för värmen så tjänar Du med ovanstående siffror in rutan på ca 3 år.
Vi har själva satt in extraruta av plast i våra kopplade fönster och är nöjda.
Möjligen kan vi behöva ändra springan mellan rutorna om det blir kondens på nån ruta. Viktigt att tätningslist är hel och korrekt monterad mellan karm och inre båge, medan yttre bågen ska vara utan gummilist.
Lycka till!
Mvh!
LarsDaniel
Du skriver att Du sänker värmeförlusten med 0,65 W/m2K
Låt oss anta att Du har 6 mån vinter med i genomsnitt 0 grader C utetemp.och att Din inomhustemp. är 20 grader C, dvs en tempereaturdifferens på 20 grader.
Minskad värmeförlust genom ett fönster på 1 m2 kommer då att bli:0,65W*1 m2 * 20 grader vilket blir 13 W.
Denna värmebesparing pågår under 6 mån, dvs 180 dar * 24 timmar, dvs 4320 tim.
Värmebesparingen blir då 13 W * 4320 tim. dvs 56160 Wh eller 56 kWh.
Om Du betalar 1 kr/kWh för värmen så tjänar Du med ovanstående siffror in rutan på ca 3 år.
Vi har själva satt in extraruta av plast i våra kopplade fönster och är nöjda.
Möjligen kan vi behöva ändra springan mellan rutorna om det blir kondens på nån ruta. Viktigt att tätningslist är hel och korrekt monterad mellan karm och inre båge, medan yttre bågen ska vara utan gummilist.
Lycka till!
Mvh!
LarsDaniel
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
170:-/kvm låter sagolikt billigt.
Är du säker på att det inte var 1700?
Hur putsar man rutorna sen då?
//KoW
Är du säker på att det inte var 1700?
Hur putsar man rutorna sen då?
//KoW
Sök på stocksundet.se. Det är de som saluför denna lösning.
För PET 0,5 mm betalar man 219 pix för 2050x1250
För Lexan 2 mm betalar man 1700 pix för 3050x2050
Jag vet inte om det fungerar bra, men funderar själv på att sätta in antingen 0,5 eller 0,8 mm PET i fönstren och 1,5 mm Lexan i källarfönster och dörr till veranda. Både för värmeekonomin och som inbrottsskydd.
För PET 0,5 mm betalar man 219 pix för 2050x1250
För Lexan 2 mm betalar man 1700 pix för 3050x2050
Jag vet inte om det fungerar bra, men funderar själv på att sätta in antingen 0,5 eller 0,8 mm PET i fönstren och 1,5 mm Lexan i källarfönster och dörr till veranda. Både för värmeekonomin och som inbrottsskydd.
Hittar bara 1? firma som säljer poly i form som extra isolering i fönster.. Varav detta känns som ett rent reklaminlägg..
Min undran är ju då varför Hammerglas har patent på isolerglas med poly i 3-glas när de i praktiken kunde gjort ett 2 glas med poly i mitten med goda resultat.
170 kr/kvm stämmer också på detta företag som jag hittade.. vilket står för 1,5 mm poly.
Skulle mer rekommendera en klar solskyddsfilm vilket sänker u-värdet på den ruta den sitter på med 40-60% beroende på fabrikat. Filmen fungerar ju åt båda håll vilket gör att samma mängd energi som hindras att kommer in även stoppas att gå ut. plus är med dessa filmer att de stoppar UV till 99%
Min undran är ju då varför Hammerglas har patent på isolerglas med poly i 3-glas när de i praktiken kunde gjort ett 2 glas med poly i mitten med goda resultat.
170 kr/kvm stämmer också på detta företag som jag hittade.. vilket står för 1,5 mm poly.
Skulle mer rekommendera en klar solskyddsfilm vilket sänker u-värdet på den ruta den sitter på med 40-60% beroende på fabrikat. Filmen fungerar ju åt båda håll vilket gör att samma mängd energi som hindras att kommer in även stoppas att gå ut. plus är med dessa filmer att de stoppar UV till 99%
Redigerat:
Varför sätta in en plastskiva som blir dimmig och repig med tiden? Känns som en snålvariant. Jag skulle rekomendera att ni byter glaset i den innre bågen mot ett energiglas och byter alla tätningslister mot nya fräsha så att det är riktigt tätt. Bara Energiglaset sänker u-värdet med ca en enhet. Tänk ävenpå att se till att det inte är tätt mellan ytter och innerbåge då det kan bildas kondens.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Extra plastskiva emellan inner- och ytterbågee i ett kopplat förnster sätter man lätt in själv med begränsad arbetsinsats till en väsentligt lägre kostnad än vad energiglas kostar i bara glaskostnad. Tillkommer arbetskostnad såvida man inte älskar eller inte kan ta bort kitt, olja, stifta, kitta, måla ett par gånger.
Vi började faktiskt att ersätta en del trasiga rutor med energiglas innan vi fick syn på denna energibesparande och resursbesparande åtgärd med extra plastskiva emellan. Den repas inte eftersom man aldrig öppnar där annat än om man vill putsa rutorna inuti det kopplade förnstret.
Använd vatten och trasa utan grus så blir det inga repor.
Nåt företag har specialbehandlat polykarbonatskivan för att få hårdare ytskikt. Detta behövs inte när skivan sitter emellan kopplade fönster.
Gott Energi- och Resursbesparande År!
Lars Daniel
Vi började faktiskt att ersätta en del trasiga rutor med energiglas innan vi fick syn på denna energibesparande och resursbesparande åtgärd med extra plastskiva emellan. Den repas inte eftersom man aldrig öppnar där annat än om man vill putsa rutorna inuti det kopplade förnstret.
Använd vatten och trasa utan grus så blir det inga repor.
Nåt företag har specialbehandlat polykarbonatskivan för att få hårdare ytskikt. Detta behövs inte när skivan sitter emellan kopplade fönster.
Gott Energi- och Resursbesparande År!
Lars Daniel
Vad är egentligen prisskillnaden på polyarbonat jämfört med vanligt 3mm Floatglas? Glas är ju relativt billigt. Blir det inte kondens mellan glaset och plasten när det inte är ventilerat mellan?
Att en nykomling på forumet ifrån uppsala skiver sin första fråga här, råkar bli besvarad av en annan nykomling ifrån uppsala med sitt första inlägg, är ju bara helt otroligt..... lågt... Redan där går produkten bort.
största vinsten är nog krossäkerheten men då skulle jag nog iaf vilja ha minst 3mm så man inte skär upp det med en kniv.
Eftersom den inte är limmad så nej, ingen krossäkerhet.Tossegubbe skrev:
Skall man uppnå krossäkerhet så måste man i praktiken se till att allt sitter fast. Sätter man exempelvis film så skall du i praktiken ha en toppfog som är 8-10mm x 8-10mm
Ja sätt inte polykarbonaten på utsidan..
Det blir snabbt repigt. Det har satts in här på jobb för att göra det jobbigare för inbrottstjuvar som vanligtvis slänger stenar genom fönsterna..
Men dessa polykarbonatskivor som sitter på utsidan är nått så otroligt repiga efter bara ett par tvättar.
Och om jag inte minns helt fel så brinner det förbaskat bra också.
Det blir snabbt repigt. Det har satts in här på jobb för att göra det jobbigare för inbrottstjuvar som vanligtvis slänger stenar genom fönsterna..
Men dessa polykarbonatskivor som sitter på utsidan är nått så otroligt repiga efter bara ett par tvättar.
Och om jag inte minns helt fel så brinner det förbaskat bra också.
LarsDaniel: Har funderat lite på denna variant men inte vågat ta steget ut med tanke på repor etc och krångel vid putsning. Jag undrar hur du gör när du putsar, plockar du då bort plastskivan eller får den sitta kvar?
Men om man monterar en plastskiva inuti ett kopplat tvåglasfönster så finns det ju inte plats för den persienn som så många gånger sitter där, eller tänker jag helt galet? Persiennen utnyttjar ju i stort sett hela utrymmet mellan glasrutorna. Är det nån som monterat detta i kopplade fönster med persienn, hur gjorde ni då?