Hej,
Har ett projekt att försöka täta huset där det drar in friskluft där det inte bör. Hursomhelst så upptäckte jag att det drar väldigt mycket vid en skjutdörr till en påbyggnad.
Tänker att jag typ kan sätta borstlistar lite överallt men det är ganska stora glapp på sina ställen. Finns det nåt annat knep eller är det borstlist som gäller?
Sen var luften kommer ifrån är ju oklart. Jag misstänker från undertaket på nåt vis.
Har ett projekt att försöka täta huset där det drar in friskluft där det inte bör. Hursomhelst så upptäckte jag att det drar väldigt mycket vid en skjutdörr till en påbyggnad.
Tänker att jag typ kan sätta borstlistar lite överallt men det är ganska stora glapp på sina ställen. Finns det nåt annat knep eller är det borstlist som gäller?
Sen var luften kommer ifrån är ju oklart. Jag misstänker från undertaket på nåt vis.
Mjo. Kanske kan trycka in en kamera där uppe men annars är det inte mycket plats att jobba på.
Det var tidigare ett garage. Så det är tegelvägg på original huset sen har de nog gjort en större öppning här.
Så ja skjutdörren är där det tidigare varit tegel.
Så ja skjutdörren är där det tidigare varit tegel.
Under dörren är källarvägg (så dörren är på våning 1 i original hus). Bakom trappan är källarväggen. Ovanför öppningen (på påbyggnadens sida) är tak. Ovanför dörren på originalhuset är våning 2.Centano skrev:
Kan vara så att tegel är lite efter dörren. Svårt att se. Det är gipsskiva på insidan av påbyggnaden.
Redigerat:
Hopplöst att försöka ta bilder när dörren sitter på, och jag fattar inte om det går att haka av den som det är nu.
Jag kan se gipsväggar på båda sidor.
Sen ser jag nåt hål uppe i hörnet och nåt gammalt tak (mellan våningar). Så dörren måste vara innan tegel.
Svårt att ta bild så det bästa är nog en film (för ljuset är dåligt). Ska eventuellt få tag i en bättre kamera. Men sen är frågan vad jag kan göra åt detta utan att riva allt möjligt 😅
Metallen på nedre delen av filmen är alltså skenan som dörren sitter i.
Jag kan se gipsväggar på båda sidor.
Sen ser jag nåt hål uppe i hörnet och nåt gammalt tak (mellan våningar). Så dörren måste vara innan tegel.
Svårt att ta bild så det bästa är nog en film (för ljuset är dåligt). Ska eventuellt få tag i en bättre kamera. Men sen är frågan vad jag kan göra åt detta utan att riva allt möjligt 😅
Metallen på nedre delen av filmen är alltså skenan som dörren sitter i.
Om de inte gjort det, vad kan jag göra?
Om teglet är kvar kommer det även agera köldbrygga och som Matti_75 säger så kan det vara så att de lämnat luftspalten öppen och då drar det via den.
Har du en planritning så kan vi se hur de nya väggarna förhåller sig till de gamla?
Har du en planritning så kan vi se hur de nya väggarna förhåller sig till de gamla?
Planritningarna visar tyvärr inte den dörren. Utbyggnaden benämns som garage.
Dörren är alltså i övre vänstra hörnet av garage. Första bilden är nyare när huset byggdes ut, senare bilden är när garaget gjordes.
Vet inte hur mycket det hjälper!
Dörren är alltså i övre vänstra hörnet av garage. Första bilden är nyare när huset byggdes ut, senare bilden är när garaget gjordes.
Vet inte hur mycket det hjälper!
Frågade förra ägaren vad som var tanken här. Konstruktören avrådda från att isolera för att låta den gamla tegelväggen andas (som nu är innervägg). Så det har nog inte tätats nånstans, sen drar det genom denna skjutdörren.
Det fanns ingen speciell tanke med att ha en skjutdörr för att få drag, utan det råkade väl bara bli så. Misstänker att vi kan täta runt skjutdörren (kanske inte med plast med iaf isolering) utan att täta för mycket på gamla tegelväggen.
Det fanns ingen speciell tanke med att ha en skjutdörr för att få drag, utan det råkade väl bara bli så. Misstänker att vi kan täta runt skjutdörren (kanske inte med plast med iaf isolering) utan att täta för mycket på gamla tegelväggen.
Möjligt, men det var argumentet iaf