16 566 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Är polykarbonatruta i 2-glas fönster smart?
På mitt hus från -74 sitter persiennerna helt och hållet i innerbågen så det är inga problem att sätta en plastfilm mellan inner- och ytterbågen.
Det enda möjliga problemet är om persiennen "svajar" när man drar den upp och ner så att den nuddar plastfilmen och repar den. Men det är ca 1 cm från persiennen till mellanrummet där plastfilmen skall sättas så det är nog inga problem.
Dessutom drar jag inte persiennerna upp och ner speciellt ofta.
Per L
Det enda möjliga problemet är om persiennen "svajar" när man drar den upp och ner så att den nuddar plastfilmen och repar den. Men det är ca 1 cm från persiennen till mellanrummet där plastfilmen skall sättas så det är nog inga problem.
Dessutom drar jag inte persiennerna upp och ner speciellt ofta.
Per L
Intressant läsning, går i tankarna om att tilläggsisolera mina befintliga 70tals 2glas fönster med antingen en invändig plastskiva emellan nuvarande glasen då mina fönster är delningsbara, sätt att de finns smidiga lösningar för detta. Eller att köpa kassetter att montera invändigt och utanpåliggande. Ni som nu haft era under minst en vinter, om ni inte gjort nå mätningar, kan ni mäta av med ir termometer i mitten på fönstret inomhus på en bit maskeringstejp och redovisa vad ni har för temperatur utomhus, inomhus, och i mitten på fönstret. Vore kul att veta vad skillnaden blev före / efter isolering också om någon har statistik på detta. Jag har precis mätt upp mina med både ir termometer och värmekamera. Har en ute temp på -15 och inne temp på 20–23, och dom gamla fönsterna är 10–12 grader medan mitt nya 3glasfönstrer svenska fönster med extra isolerings värde 0,9 ligger på 18,5 grader så visst är det skillnad mellan ”riktigt 3glas med gas” och gammalt.
Hör gärna av er ni som fortfarande hänger här och ser detta, eller ni nya som gjort samma insats och dela era erfarenheter =)
Mvh!
Hör gärna av er ni som fortfarande hänger här och ser detta, eller ni nya som gjort samma insats och dela era erfarenheter =)
Mvh!
Klicka här för att svara