Hej
Installatörer sade att de hade haft problem att installera dörren. Men ska det verkligen var 1 glapp i haspen så här?
Kan ni titta och återkomma om vad felet är så jag kan uttrycka det för dem tack.

• Metallgångjärn monterat på en svart dörrkarm intill en vit vägg med textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Ett litet glapp ska det vara, det där är väl lite större än normalt. Hur ser det ut på det andra? så länge tappen bottnar är det inget problem.

Vad upplever du för problem med dörren?

Foliehatten3
A Adeline Ramnäs skrev:
Hej
Installatörer sade att de hade haft problem att installera dörren. Men ska det verkligen var 1 glapp i haspen så här?
Kan ni titta och återkomma om vad felet är så jag kan uttrycka det för dem tack.
Ser inget konstigt alls. Kan du stänga och öppna utan problem?

Helt i sin ordning. Hanen går att skruva för att justera höjden. Förut lade man brickor istället. Men för en gångs skull är det nya bättre.

Med "hasp", menar du väl gångjärn?

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Helt i sin ordning. Hanen går att skruva för att justera höjden. Förut lade man brickor istället. Men för en gångs skull är det nya bättre.

Jsg menar att det är et glapp I dörrgångjärnet av ytterdörren som justerades. Behövs DET NÅGOT däremellan? De justerade dörrens höjd då det kom in luft högst upp men det ser inte bra ut med mellanrummet i dörrgångsjärnet eller? ( min tekniska kunskap är inte det bästa därför undrar jag om ni tycker jag ska återkoppla till dörrmontören). Tack för råd

Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Ser inget konstigt alls. Kan du stänga och öppna utan problem?
Ja.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Ja. Det är 1 större glapp

troligen tappbärande gångjärn du har, troligen en skåra i översta delen,där kan man stoppa in justerbrickor vid behov
så där skall vara mellanrum mellan gångjärnshalvorna

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Det brukar vara en skruv inne i gångjärnet som man kan justera höjden på dörren med. Springan som syns i gångjärnet är inte ett fel i sig. Det är förstås ingen garanti för att allt är rätt. Men jag ser inget fel på bilden.

A Avemo skrev:
Det brukar vara en skruv inne i gångjärnet som man kan justera höjden på dörren med.
inte på tappbärande gångjärn

Foliehatten3
A Adeline Ramnäs skrev:
Jsg menar att det är et glapp I dörrgångjärnet av ytterdörren som justerades. Behövs DET NÅGOT däremellan? De justerade dörrens höjd då det kom in luft högst upp men det ser inte bra ut med mellanrummet i dörrgångsjärnet eller? ( min tekniska kunskap är inte det bästa därför undrar jag om ni tycker jag ska återkoppla till dörrmontören). Tack för råd
Att du har ett mellanrum i gångjärn är inget konstigt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
T tergo skrev:
Det stämmer säkert. Men slutsatsen att springan är normal kvarstår ändå.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Otroligt bra tråd med bra förklaringar! Jag hade precis som TS trott att något var galet.
Men ni menar alltså att om man tittar ovanifrån eller underifrån gångjärnen så borde man där se en skruvskalle, varpå gångjärnen är justerbara? Låter fiffigt.

F fredand44 skrev:
Otroligt bra tråd med bra förklaringar! Jag hade precis som TS trott att något var galet.
Men ni menar alltså att om man tittar ovanifrån eller underifrån gångjärnen så borde man där se en skruvskalle, varpå gångjärnen är justerbara? Låter fiffigt.
Tack.
Nej.
Under sitter ett gängat lock som jag brukar lossa med en polygrip. Innanför brukar det vara ett insexhål för att justera tappen.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Jo många tappbärände gångjärn har höjdjusterinsskruv, det är tappen skruven justeras emot så de är tappbärande, jag vet att du vet vad som är rätt så du kanske läste fel.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.