Hej!
Det gäller fönster i självaste duschutrymmet, dvs munstycket är just bredvid. Färgen har lossnat för länge sedan (innan vi flyttade in). Bor i BRF för tillfället där det står att fönsterlister inomhus är eget ansvar så vill fixa detta pronto.
Hur mycket måste jag slipa? Räcker det att bara ta bort det som flagnar? Fönstret i sig funkar bra (lite lös spärr bara) så stora osäkerheten är hur mycket prepp som ska göras så det blir korrekt gjort.
Tack på förhand för all hjälp och tips!
Det gäller fönster i självaste duschutrymmet, dvs munstycket är just bredvid. Färgen har lossnat för länge sedan (innan vi flyttade in). Bor i BRF för tillfället där det står att fönsterlister inomhus är eget ansvar så vill fixa detta pronto.
Hur mycket måste jag slipa? Räcker det att bara ta bort det som flagnar? Fönstret i sig funkar bra (lite lös spärr bara) så stora osäkerheten är hur mycket prepp som ska göras så det blir korrekt gjort.
Tack på förhand för all hjälp och tips!
Fönster och lister är utsatta för extremt mkt fukt iom placeringen.
Jag skulle skrapa/slipa trärent överallt, (om träet är friskt), och särskilt allt ändträ. Sedan olja in allt med rå linolja, och särskilt allt ändträ, och fortsätta olja in ända tills det inte suger mer. Då torkar man torrt från överflödig olja på ytan och sedan måla omsorgsfullt med linoljefärg i 3 lager. Första lagret med färg ska målas innan den råa linoljan hunnit torka. Både lister och fönster behöver sådan behandling.
Linoljefärg är det som bäst och längst kan skydda träet från att bli skadat av fukten.
Behandlingen förutsätter att listerna tas bort för att komma åt allt ändträ. Även fönsterbågen då det är besvärligt att komma åt och göra ett riktigt jobb om den sitter kvar.
Vill man inte göra ett grundligt jobb en gång med minimalt underhåll en lång tid framåt så går det naturligtvis att bara skrapa bort det lösa och slaska på ngn modern plastfärg igen. Det ser bra ut ett litet tag iaf innan operationen måste upprepas.
Jag skulle skrapa/slipa trärent överallt, (om träet är friskt), och särskilt allt ändträ. Sedan olja in allt med rå linolja, och särskilt allt ändträ, och fortsätta olja in ända tills det inte suger mer. Då torkar man torrt från överflödig olja på ytan och sedan måla omsorgsfullt med linoljefärg i 3 lager. Första lagret med färg ska målas innan den råa linoljan hunnit torka. Både lister och fönster behöver sådan behandling.
Linoljefärg är det som bäst och längst kan skydda träet från att bli skadat av fukten.
Behandlingen förutsätter att listerna tas bort för att komma åt allt ändträ. Även fönsterbågen då det är besvärligt att komma åt och göra ett riktigt jobb om den sitter kvar.
Vill man inte göra ett grundligt jobb en gång med minimalt underhåll en lång tid framåt så går det naturligtvis att bara skrapa bort det lösa och slaska på ngn modern plastfärg igen. Det ser bra ut ett litet tag iaf innan operationen måste upprepas.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Skulle bedöma hårt. Skulle behöva trycka in med våld men 1mm går det in. Så träet verkar helt okej och torr i övrigt.BirgitS skrev:
Ja fönstret vill jag definitivt inte röra om jag inte måste, och då är det nog BRFs ansvar istället.
Det jag oroar mig är just att badrummet är kaklad, att då finns risken att det omkringliggande går sönder. Därefter är det BRFs ansvar för fönster och jag för lister. Vilket blir en konstig gråzon.Oldboy skrev:
Fönster och lister är utsatta för extremt mkt fukt iom placeringen.
Jag är inte enda som har problemet så jag undrar om det från start målades helt fel med modern plastfärg och är nu, som du säger, i situationen att upprepa spektaklet. Att bara kasta på plastfärg känns fel... Då man hoppas att sälja i år vill jag inte riskera förvärra eller få en arg köpare på mig heller.
Riskerar inte det skada det kaklade väggen om jag tar bort fodren? Det är en BRF så vill inte riskera något ytterliggare. Träet verkar stark och frisk i övrigt när jag testat trycka med kniv.Centano skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Från början var det nog ett badkar där och fönstret blev aldrig blött eftersom man sköljde av sig efter badet sittande på huk eller liknande för att inte blöta ner väggarna som just inte hade något tätskikt.H Hoxi skrev:
Ok.H Hoxi skrev:
Då vill du inte göra mer än nödvändigt, men heller inte fuska.
Skrapa/slipa så gått det går med listerna på plats. Måla, enl rekommendation för ngt nytt färgsystem som är passande för våtrum.
Med linoljefärg byts färgsystem, vilket är en stor ändring som kräver att det görs om i grunden för att bli bra och få den fuktskyddande funktion man vill ha, dvs listerna måste demonteras och slipas trärena överallt. Det är ett beslut som med fördel kan lämnas över till den nya ägaren.
Är det ommålat ordentligt (oavsett färgtyp) så det ser bra ut så är det naturligtvis ett plus vid försäljning. Sedan är det aldrig fel att informera om att det är en hög fuktbelastning på fönster och lister i duschutrymmet. (Det kan tyckas vara självklart men så är inte fallet alltid och ingen kan klaga på att de inte visste eller begrep om det nämnts (skriftligt helst) vid ev försäljning.)
Sätt in duschväggar enligt bild nedan, kommer aldrig bli bra med dusch direkt mot fönstret.
https://www.byggahus.se/forum/threads/litet-fonster-nara-duschen-hur-stort-problem.470757/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/litet-fonster-nara-duschen-hur-stort-problem.470757/