Hej,

Handetaget har haft en liten spricka sista året och nu har även handtaget börjat hänga lite när dörren inte är låst.
Någon som kan hjälpa mig att hitta ett nytt handtag?
Utsidan har inget lås utan en slät bricka.
Skall sälja till våren så är väl inte helt fel om det är fixat trots att funktionen fungerar.

• Dörrhandtag med synlig spricka och märkt ASSA, monterat på en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörrhandtag med en låscylinder och nyckel på insidan, och en altan i bakgrunden.
    Skapa konto
1 123abc skrev:
Det följer standard och kan ersättas med valfritt passande handtag men om du vill ha lika grepp som i bild så får du kontakta en återförsäljare för xvenska fönster.
[länk]
[länk]

Din lokala bygghande, låssmeder och järnaffärer är det vanligaste sättet att beställa.
Fick nytt handtag nu iaf, tog ett liknande. Men hänger fortfarande, vad behöver jag byta då?

• Nytt dörrhandtag på altandörr, med snöig uteplats i bakgrunden. Handtaget verkar inte fungera korrekt.
    Skapa konto
Hej! Låskistan, ta en bild å hur låskolven/arna ser ut, det är kanske en spanjolett låsning //Goerana

G goerana skrev:
Hej! Låskistan, ta en bild å hur låskolven/arna ser ut, det är kanske en spanjolett låsning //Goerana
Det är spanjolett lösning. Dörren fungerar ju så funderar på att strunta i att fixa, antar att det lär kosta en slant?
Flyttar till sommaren men jag är alltid sådan att jag vill lämna allt i toppskick, men huset är ju ändå snart 10 år så slitage förekommer ju.

• Öppen altandörr med snö på marken utanför, snötäckt fönsterbräda och insida med matta och trappa i bakgrunden.
    Skapa konto
Nu är inte handtaget sprucket så nu kan det uteslutas.
Då är frågan varför det hänger, börja med att mäta dimensionen av fyrkantspinnen om den är 7 eller 8mm.
Mät sedan storleken i tryckesroddaren i låshuset kontrollera även dess funktion för att se att den fungerar rätt och om den fjädrar tillbaks i rätt position när den inte är påverkad samt att den inte har spruckit.
Mät även i handtagen vilken storlek av fyrkantspinne de är avsedda för.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.