Vi bor i ett mellanliggande radhus med altandörr med spanjolett som går att låsa från insidan men inte utsidan. Det är opraktiskt att alltid behöva gå runt hela radhuslängan när man varit ute så nu vill vi kunna gå in även från baksidan. Får ingen klarhet i hur det funkar med altandörrar. 4

Går det att sätta in ett "riktigt" cylinderlås?

Eller är det bättre att köpa en ny ytterdörr med stort fönster och be någon installera den?

Och sista frågan. Det här med kodlås, är det säkert eller inte? Verkar praktiskt om man nu ändå ska byta dörr tänker jag.

Tusen tack för tips.

Visst går det att sätta ett cylinderlås på utsidan, men spanjoletterna i altandörrarna ger jag inget för. Jag skulle istället satsa på en riktig dörr.
Kodlås har jag ingen erfarenhet av, så där får någon annan svara.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Tackar. Känns som att det är lika bra.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
En altandörr är egentligen en fönsterdörr alltså ett stort fönster som du använder som dörr.
En riktig dörr med stort glas är betydligt bättre och även anpassat för en högre passerfrekvens.
Om kodlås är säkert eller inte beror på vilka krav du har på låsningen samt vilka komponenter du använder men kort svar är nej det är inte säkert.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
E ellepelle skrev:
Vi bor i ett mellanliggande radhus med altandörr med spanjolett som går att låsa från insidan men inte utsidan. Det är opraktiskt att alltid behöva gå runt hela radhuslängan när man varit ute så nu vill vi kunna gå in även från baksidan. Får ingen klarhet i hur det funkar med altandörrar. 4

Går det att sätta in ett "riktigt" cylinderlås?

Eller är det bättre att köpa en ny ytterdörr med stort fönster och be någon installera den?

Och sista frågan. Det här med kodlås, är det säkert eller inte? Verkar praktiskt om man nu ändå ska byta dörr tänker jag.

Tusen tack för tips.
Hej!
Det beror lite på vilken dörr du har som balkongdörr. Har du handtag på utsidan så du kan öppna och stänga utifrån? I så fall behöver du bara byta handtag där det finns plats för ett lås. Saknas handtag så kan du demontera handtaget på insidan och borra ett hål genom dörren så fyrkantsstaven kan gå helt igenom dörren och då kan du montera en längre fyrkantsstav så den når ut till handtaget på utsidan och därefter montera handtag med lås på utsidan.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.