Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Hej,
Jag försöker hjälpa min syster med en billig lösning till deras problem med trycket till ytterdörren. Trycket hänger ner ordentligt och min tanke var att det väl sitter en fjäder i som man kan byta. De har dock varit och pratat med någon firma som säger att man måste byta hela låskistan och allt och att det går på minst 2500 kr.
Dörren och säkert också trycke och kanske låset är orginal från när huset byggdes, tidigt 70-tal. Visst kan man tycka att 2500 kronor är billig om det hållit i 50 år, men det är inte om pengar och varför betala mer än nödvändigt?
Bifogar lite bilder.
Tack på förhand för alla tips.
Jag försöker hjälpa min syster med en billig lösning till deras problem med trycket till ytterdörren. Trycket hänger ner ordentligt och min tanke var att det väl sitter en fjäder i som man kan byta. De har dock varit och pratat med någon firma som säger att man måste byta hela låskistan och allt och att det går på minst 2500 kr.
Dörren och säkert också trycke och kanske låset är orginal från när huset byggdes, tidigt 70-tal. Visst kan man tycka att 2500 kronor är billig om det hållit i 50 år, men det är inte om pengar och varför betala mer än nödvändigt?
Bifogar lite bilder.
Tack på förhand för alla tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köp ett nytt låshus på biltema för 139kr.
Det är dock lite bredare så det krävs att du tar ut i urtaget med ett stämjärn och en hammare.
Trycket brukar hänga om roddarfjädern brister men då brukar fallkolven vara lite ute och då den är fullt inne så kanske även tryckesfallsfjädern är brusten.
Vredet sitter upp och ner.
Även trycket sitter upp och ner men det påverkar inte funktionen utan endast estetiskt (eller rättare sagt ligger det sämre i handen när det används).
Det är dock lite bredare så det krävs att du tar ut i urtaget med ett stämjärn och en hammare.
Trycket brukar hänga om roddarfjädern brister men då brukar fallkolven vara lite ute och då den är fullt inne så kanske även tryckesfallsfjädern är brusten.
Även trycket sitter upp och ner men det påverkar inte funktionen utan endast estetiskt (eller rättare sagt ligger det sämre i handen när det används).
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Du tänker på detta?1 123abc skrev:
https://www.biltema.se/bygg/las/lashus/lashus-for-cylinder-bt-565-1-2000023292
Köper syrran det låshuset så är det sen bara att flytta över befintligt lås och trycke och så ska det fungera, är det korrekt uppfattat?1 123abc skrev:Trycket brukar hänga om roddarfjädern brister men då brukar fallkolven vara lite ute och då den är fullt inne så kanske även tryckesfallsfjädern är brusten.
JaFairlane skrev:
Ja om tryckespinnen är 8mm men som sagt så är det nya låshuset lite bredare i "kassetten" så det måste breddas lite för att låshuset ska gå in i urtaget.Fairlane skrev:
Jag såg inte om befintligt låshus är SYM eller OSYM i bild men det är lätt att ordna så det passar om det skulle vara OSYM.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
ok, då tipsar jag syrran.1 123abc skrev:
Jag misstänker att det inte kommer utföras nu när det är kallt, särskilt inte om man måste håll på och hacka ut ett större hål, så det blir väl ett projekt för våren.
Det är inte så mycket som behöver tas ur det är ca 1mm på var sida som behövs tas bort och det går ganska snabbt men det är lättare att jobba när man inte är frusen, urtaget kan vara tillräckligt brett men ofta är det inte det på så gamla dörrar men det märker du när du byter låshuset.Fairlane skrev:
Eftersom stolpen är bredare än det man tar ur så är det inte speciellt noggrant utan bara så låshuset passar utan att urtaget spänner mot "kassetten", det ska gå lätt att stoppa in låset i urtaget.
Klicka här för att svara