Fjärrvärme & Gas
Rafael Ospino: [citat] Hur kan en värmeväxlare lägga av? Läcker den? Annars är det som man sade om gamla folkabubblor - rätt skötta vet ingen hur gamla de kan bli... Det innebär bland annat att de måste rengöras med vissa intervall. Frågan om avgasare eller ej beror på hur högt huset är. Höga systemtryck kan binda mer luft, och är det över två bar bör ni överväga det, speciell om ni har
Svante Svenson: Dubbelkolla att offerten är en fastprisoffert och inte estimat med löpande räkning. Är den fastprisoffert och ni inte gjort några ändringar eller tillägg och det inte finns någon öppning i offerten för högre kostnad utifall några kriterier av något slag så betalar du det som offererats och bestrider fakturan.
munspelarn: Hej, tänkte jag skulle ta isär och sota primusvärmaren, men stöter på problem hur jag skall få av locket på toppen. Det verkar inte sitta med några skruvar, men det sitter som berget. Misstänker att det kanske ska skruvas av men den sitter stenhårt. Är det måhända nån som har haft isär en dylik och vet hur det skall gå till? [bild] [bild]
teecer: [citat] Lä [citat] Tack för tips, ska se över vad det finns för firmor i närheten som utför dessa moment
jishi: Längsgående repor är svåra att få tätt, så kör med en finare smärgelduk eller liknande runt röret. Du behöver ta bort klämringen och se till att ha nya tillgängliga, ser ut att vara Vatette. Men antar att ni redan provat att dra åt klämringarna lite hårdare? Man kan ju fråga sig varför de inte tog bort skarvkopplingen och satte T-kopplingen där istället... Den extra decimetern
JAVA_: Beskrivningen låter väldigt likt hur vi hade det för cirka ett år sedan. Vi bad en VVS-firma kolla på det och de gjorde dyra felsökningar och åtgärder utan effekt. Tillslut provade dom att koppla bort en gammal duschblandare som vi inte längre använde. Plötsligt blev det bra igen. Det var alltså fel på en gammal blandare, vilket ledde till att vattnet gick fel väg och resulterade i
Demmpa: Det är på fjärrvärmesidan, då är det både högt tryck och hög temperatur, kan vara upp till 16 bar och 120⁰ samt tillgång till väldigt högt flöde bakom. Inte säkert att fjv-bolaget tillåter att privatpersoner rör något på fjv-sidan. Kan vara så att det bara är något VVS-bolag som får röra det. Kontakta fjv-bolaget i första skedet och hör dig för. Troligen räcker det
Perra_66: Dett blir enklare om man pratar om effektivitet istället för verkningsgrad i växlaramanhang
Perra_66: Finns tyvärr inga delar från tillverkaren för att reparera, IHPT om vvx heter Termix, PTC2 om den heter REDAN
Messier1994: Är väl absolut ingen fara med att bara rycka sladden till cirkulationspumpen. Alla system måste ju klara ett strömavbrott. Jag undrar om man skulle prova och fixare fjv-ledningarna? Jag har en separat värmeväxlare för inomhus pool som går via fjärrvärmen. När den slår på hörs det ett litet klunk hemma — och — ett högt klang i källaren hos grabben typ 20 meter bort (barnen
Rickard.: Här ansvarar nätägaren bara för ledningen till första avstängningsventil normalt precis innanför väggen. Rör till växlaren och hela växlaren är fastighetsägarens med energimätaren som enda undantag. Jag tror detta är hur det är generellt men det kanske kan skilja. Värt att kolla upp och det går säkert att hitta på nätägarens hemsida.
Josth: Ja det är ju alltid bra att undersöka så länge man kan skruva tillbaka grejerna så man inte tappar värmen i huset.
useless: Elpriset kommer ju dras med sina effektavgifter. Så även om värmepumpen i dag har en liten ekonomisk fördel så kan det vända om något år. Sen ska man inte underskatta värdet av ett tyst värmesystem som ryms i ett skåp på väggen och underhålls av någon annan...
H5n1: [citat] Hej, Jag tror det läcker rätt igenom själva godset om man säger så. Finns inget som tyder på att det ser fuktigt ut eller rinnmärken kring någon rörkoppling vad jag kan se.
Demmpa: [citat] Lite antagande utifrån bilden. Cirkulationspumpen sitter på returen, den trycker vattnet genom växlaren å vidare till radiatorerna. Manometern sitter på framledningen. Flödesmässigt = i vilken ordning flödet/vattnet passerar de olika enheterna
matsandersson: Det var ventilen som hade fastnat. Jag knackade från lite olika håll och nu öppnar och stänger den som den ska. Under tiden har jag lärt mig mer om systemet, inställningar och komponenterna. Stort tack för hjälpen, nu har vi lagom varmt igen!
Marcus-AA: [citat] 2 är helt normalt på vinter med hög stigartemp. DIn säkerhetsventil skall öppna på 2,5, så normalt spann är 1,5-2. Ofta är en grön markering däre men det saknas på din. Om du har kunnat fylla på till 2,8 utan att den löst ut så är det fel på antingen manometern eller säkerhetsventilen, det bör kollas upp. Ditt rörsystem tål 3 bar också, men om den aldrig öppnar kan
BettyR: MMA evo sense är väl inte kända för att vara särskilt exakta eller pålitliga. Har aldrig upplevt att de fungerat särskilt bra, men här är nog något annat fel, primärt. Vilka är dom som varit förbi? Hus, lgh eller brf?
litanbaby: [citat] Ni båda verkar kunniga i ämnet. Ska byta radiatorrör från 60 år gamla stålrör till pex RiR. Alla radiatorer kommer få vatten från en fördelningscentral som placeras ganska centralt i huset, sitter egentligen bara fast på en fråga. Hur kommer jag fram till vilken storlek på matning till fördelningscentralen som krävs? Har testat med purmos program "Calculator" men blir inte
Mattias L.: Någon som är duktig på Vaillant gaspanna ecoCompact? Tycker att varmvattnet tar slut väldigt snabbt jämfört med tidigare. Har satt börvärde på 65 grader men den går aldrig över 50. Titta på bifogad film, varför visar vänstra displayen 66 grader men den högra 45?
Krilleman: [citat] Grön pil är mycket riktigt en säkerhetsventil. I övrigt verkar det som det sitter ett LK 548 AquaKit. https://www.lksystems.se/sv/produkter/teknisk-armatur/tappvattenarmatur/ventilkombinationer/lk-548-aquakit-77747348/ [bild]
Bompyride: Fallet är nu löst och det var två felande komponenter. Den första var plattvärmeväxlaren på radiatorsidan som var helt igensatt, jag hade alltså inget flöde alls där. Den andra var cirkulationspumpen som efter mycket letande hade ett bränt kretskort, vilket ledde till att den gick intermittent. Efter spolning med högt tryck i plattvärmeväxlaren kom det ut en MASSA svart skit och det
qvirre: [citat] Absolut, jag tog bara en enkel jämförelse av endast rå energikostnad. Skatt, nätavgifter etc tillkommer förstås för både el och gas.
jonaserik: [citat] Att källaren kan vara lite kall, om rören går i taket, så kan det vara luft i den delen. Hur många element har du i källaren. stäng alla elemen uppe stäng alla nere som är längst bort, Ett ska vara helt öppet, kör så ca 1 timma , stäng det och öppna ett annat. har du tur så åker ev luft iväg och stannar i ett av elementen. Fortsätt så med alla i källaren. Blir det bra
lat: [citat] Högtemp, ganska "små" ofta "moderna" "tunna" radiatorer. De från 50-talet, hyffsat stora "tjocka". Byggt 76, gissar på "högtemp system" med stort Delta-t. Enkelt sagt, vid +15 nån/gra grader Delta-t, vid 0⁰ runt 10⁰ & vid -20 ca 20⁰. Systemet är antagligen ett så kallat 60/40 eller 80/60