Skulle det gå att själv fylla gasol från en typ p 19 till en blå campingflaska?Jag har nödvändiga kopplingar men får man i någon gas med bara flasktrycket i den stora flaskan?
Jag har två gamla höga blåflaskor som är jättebra till strumplampa då de är lite högre så ljuset sprids bra?
Jag har två gamla höga blåflaskor som är jättebra till strumplampa då de är lite högre så ljuset sprids bra?
Gasol är i vätskefas i flaskan och måste i så fall hällas över mellan flaskorna. Det går att göra, men det är farligt då det är stor risk att hälla över för mycket. Flaskan som fylls måste i så fall vägas för att få i rätt mängd.
Vill minnas att min far brukar hälla över från en p11 till mindre glaskor som används i segelbåten, för att spara några hundralapar. Exakt procedur känner jag tyvärr inte till.
Det går utmärkt.
Vänd givarflaskan upp å ner så du får ut vätska. Håll högre temperatur på givarflaskan och lägre temperatur på mottagarflaskan, då blir tryckbalansen rätt så gasen flyter över.
Läck ur lite gas ur slang och koppling så du inte får in luft och syre i gasolen.
Håll koll så du inte fyller 100% fullt. Runt 80% tror jag är max. Väg tuben om du är osäker.
Vänd givarflaskan upp å ner så du får ut vätska. Håll högre temperatur på givarflaskan och lägre temperatur på mottagarflaskan, då blir tryckbalansen rätt så gasen flyter över.
Läck ur lite gas ur slang och koppling så du inte får in luft och syre i gasolen.
Håll koll så du inte fyller 100% fullt. Runt 80% tror jag är max. Väg tuben om du är osäker.
Låter lite svårt..får rigga upp blåflaskan i bagagevåg..vad hä der om man fyller för mycket blir den blå inte bara full eller riskerar jag spränga den?Vore ju bra om det gick då jag har en p 19 som går ut 2024 och kommer inte hinna använda gasen innan dess.B Bjober skrev:
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Vilken flaska pratar vi om? P2000 som är den smala som man ofta sätter jetbrännare/klickbrännare på tar ≈0.3kg. Sen finns det två 2000nånting där den mindre tar drygt ett kg och den tjockare tar 2kg.S sagan1 skrev:
Redigerat:
Jag har blivit nekad, eller de ville ha provtryckningsavgift, men då har jag bytt nån annanstans istället. Bara krångel en gång tror jag.S sagan1 skrev:
Ibland har jag fyllt på känn utan våg. Kännt att det skvalpar lagom mycket i flaskan, men då fyller jag nog bara 60-70% för att vara på säkra sidan.
Rickard. skrev:
JagB Bjober skrev:
Jag menar en typ som inte säljs längre inte 2000 el 2012 den är smalare men tre gånger högre än en 2012 användes mest till belysning då lampan kom upp en bit jmf 2012.Man bländas rätt bra om man har en 2012 med glödstrumpa på bordet,med den jag menar kommer ljuskällan upp en bit.B Bjober skrev:
Primus 2010.S sagan1 skrev:
En fin sak man ska vara rädd om.
Utgången sedan 1983 ungeffär.
Lägger till denna info då jag själv letade länge efter flaskan på nätet men inte hittade den. Hittade dock 2 livs levandes exemplar i farsans gömmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
