Hej!
Jag var och tittade till vår fjärrvärmecentral för att få njuta av kylan i källaren, och såg då att den stod på 0 bar. Det har jag inte sett förut. Jag har heller inte sett någon läcka.
Fjärrvärmen används till att värma golvvärme och varmvatten som jag förstått det. Inget av de använder vi i dessa dagar med 30° i skuggan.
Borde jag ha panik och jaga rätt på VVSare eller är det normalt att trycket går ner om systemet inte används?
Jag var och tittade till vår fjärrvärmecentral för att få njuta av kylan i källaren, och såg då att den stod på 0 bar. Det har jag inte sett förut. Jag har heller inte sett någon läcka.
Fjärrvärmen används till att värma golvvärme och varmvatten som jag förstått det. Inget av de använder vi i dessa dagar med 30° i skuggan.
Borde jag ha panik och jaga rätt på VVSare eller är det normalt att trycket går ner om systemet inte används?
Det verkar avancerat för en novis som mig. Får nog ringa nån i veckan. På tok för många ventiler och rör för att jag ska vara bekväm med. Chatgpt tyckte jag skulle tömma på värmesidan och hämta cykelpumpen för att pumpa upp 😵💫😳🫠J Josth skrev:
Jag rekommenderar inte det. I de forskningsprojekt jag lett konstaterade vi att en vanlig anledning till korrosion i värmesystem är att man fyller på utan att ta reda på vart vattnet tar vägen. Ditt system är ju tomt, så du borde kanske vilja veta varför? https://www.sbuf.se/projektresultat/projekt?id=7d1c77f9-c01d-4335-846e-b820e9601cedD Deek skrev:
Dessutom tar ju vattnet vägen någonstans där det potentiellt orsakar skador. Förvisso knappast några jättestora skador, men ändå. Å andra sidan går det knappast att hitta läckorna utan att höja trycket igen. Men viktigt att man sen inte bara fortsätter och fyller på utan faktiskt tar reda på vart det droppar.
Klicka här för att svara