Hej!

Jag var och tittade till vår fjärrvärmecentral för att få njuta av kylan i källaren, och såg då att den stod på 0 bar. Det har jag inte sett förut. Jag har heller inte sett någon läcka.

Fjärrvärmen används till att värma golvvärme och varmvatten som jag förstått det. Inget av de använder vi i dessa dagar med 30° i skuggan.

Borde jag ha panik och jaga rätt på VVSare eller är det normalt att trycket går ner om systemet inte används?

• Tryckmätare på fjärrvärmecentral som visar 0 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske problem med expansionskärlet. Kontrollera förtrycket i gummibälgen.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanske problem med expansionskärlet. Kontrollera förtrycket i gummibälgen.
Det verkar avancerat för en novis som mig. Får nog ringa nån i veckan. På tok för många ventiler och rör för att jag ska vara bekväm med. Chatgpt tyckte jag skulle tömma på värmesidan och hämta cykelpumpen för att pumpa upp 😵‍💫😳🫠

• Ett komplicerat system av rör, ventiler och tryckmätare i en byggnad, med en kontrollpanel och en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Lillekitte
  • Laddar…
Det brukar vara en bildäcksventil till gummibälgen i expansionskärlet. Vissa cykelpumpar klarar också bildäcksventiler.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
Har du provat fylla på systemet med därför avsedd ventil i centralen? Jag skulle börjat där.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Har du provat fylla på systemet med därför avsedd ventil i centralen? Jag skulle börjat där.
Börjar där imorgon 🤿

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Rafael Ospino
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Dessutom tar ju vattnet vägen någonstans där det potentiellt orsakar skador. Förvisso knappast några jättestora skador, men ändå. Å andra sidan går det knappast att hitta läckorna utan att höja trycket igen. Men viktigt att man sen inte bara fortsätter och fyller på utan faktiskt tar reda på vart det droppar.

• Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
Ja naturligtvis ska man inte bara fylla på hela tiden om trycket försvinner. Däremot är det väldigt svårt att hitta evt läckor om man inte har tryck i systemet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.