Du har idag en fjv-central av beredartyp, den har väldigt lågt Δt på fjv-sidan, det är egentligen inte ditt problem (eller indirekt är det det) förutom om fjv-bolaget har straffavgift/flödestaxan om det är högt fjv-flöde samtidigt som det är lågt Δt.
Dagens fjv-centraler har oftast (typ alltid) plattvärmeväxlare så det är enkelt att skapa högt Δt på fjv-sidan.
Dagens fjv-centraler tar typ bara halva utrymmet, om ens det.
En 30 år gammal fjv-central kan börja närma sig slutet, men kan leva 10+ år till.
Se bara till att hålla koll på kopplingar mm för att se om det börjar läcka/ärga/bli kristaller mm.
Danfoss reglerventilen på fjv-returen ser fräsch ut, så den ser ut att hålla många år till.
Dagens fjv-centraler har oftast (typ alltid) plattvärmeväxlare så det är enkelt att skapa högt Δt på fjv-sidan.
Dagens fjv-centraler tar typ bara halva utrymmet, om ens det.
En 30 år gammal fjv-central kan börja närma sig slutet, men kan leva 10+ år till.
Se bara till att hålla koll på kopplingar mm för att se om det börjar läcka/ärga/bli kristaller mm.
Danfoss reglerventilen på fjv-returen ser fräsch ut, så den ser ut att hålla många år till.
Jag tror inte att fjärrvärmebolaget har några straffavgifter. Finns det några andra besparingar med en ny central? Vill helst inte byta eftersom den fungerar bra men det blir jobbigt om den börjar strula mitt i vintern. Känns också onödigt att kanske laga en så gammal central om den går sönder. Jag får fundera på vad det är värt att ha en ny central som förhoppningsvis är mer driftsäker.Demmpa skrev:
Du har idag en fjv-central av beredartyp, den har väldigt lågt Δt på fjv-sidan, det är egentligen inte ditt problem (eller indirekt är det det) förutom om fjv-bolaget har straffavgift/flödestaxan om det är högt fjv-flöde samtidigt som det är lågt Δt.
Dagens fjv-centraler har oftast (typ alltid) plattvärmeväxlare så det är enkelt att skapa högt Δt på fjv-sidan.
Dagens fjv-centraler tar typ bara halva utrymmet, om ens det.
En 30 år gammal fjv-central kan börja närma sig slutet, men kan leva 10+ år till.
Se bara till att hålla koll på kopplingar mm för att se om det börjar läcka/ärga/bli kristaller mm.
Danfoss reglerventilen på fjv-returen ser fräsch ut, så den ser ut att hålla många år till.
Med fjärrvärme så betalar man bara det man faktiskt förbrukar. Energi är oförstörbar. All fjärrvärmevärmeenergi som förbrukas blir till 100% värme till bostaden och tappvarmvattnet.
Den energi man kan spara är den "spillvärme" som fjv-centralen avger till rummet om rumstemperaturen är högre än det man vill ha.
En ny fjv-central har mindre "spillvärme", mer avancerad reglercentral för värmesystemet men den reglercentralen du har går att justera in tillräckligt bra för att hålla nere framledningstemperaturen för att få jämnare rumstemperatur, med jämnare rumstemperatur ju lägre rumsmedeltemperatur kan man hålla utan att tycka att det är kallt.
Nu ser vi inte vilka delar som finns internt/ovankant av fjv-centralen, men enligt bild i följande tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hoegt-returtemperatur-pa-fjaerrvaermecentralen.452009/
Så är det mer eller mindre standarddelar.
Returtemperaturbegränsaren är följande,
https://assets.danfoss.com/documents/62783/AQ00008647311102-010201.pdf
Det är i så fall den som är svårare att få tag på men den finns fortfarande att köpa på flera ställen,
https://www.google.com/search?q=Dan...id-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Sen är det själva fjv-tanken/beredarna som kan korridera sönder.
Den energi man kan spara är den "spillvärme" som fjv-centralen avger till rummet om rumstemperaturen är högre än det man vill ha.
En ny fjv-central har mindre "spillvärme", mer avancerad reglercentral för värmesystemet men den reglercentralen du har går att justera in tillräckligt bra för att hålla nere framledningstemperaturen för att få jämnare rumstemperatur, med jämnare rumstemperatur ju lägre rumsmedeltemperatur kan man hålla utan att tycka att det är kallt.
Nu ser vi inte vilka delar som finns internt/ovankant av fjv-centralen, men enligt bild i följande tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hoegt-returtemperatur-pa-fjaerrvaermecentralen.452009/
Så är det mer eller mindre standarddelar.
Returtemperaturbegränsaren är följande,
https://assets.danfoss.com/documents/62783/AQ00008647311102-010201.pdf
Det är i så fall den som är svårare att få tag på men den finns fortfarande att köpa på flera ställen,
https://www.google.com/search?q=Dan...id-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Sen är det själva fjv-tanken/beredarna som kan korridera sönder.
Bilder på vad som sitter ovanpå centralenDemmpa skrev:
Säkert inga stora pengar att spara men borde inte detta vara en fördel med ny central.
Ingen varmvattenberedare i ny central borde spara lite energi?
Nu har jag cirkulationspumpen går hela sommaren för att inte kärva ihop. Ny central motionerar pumpen med lämpligt intervall vilket borde innebära minskad elförbrukning.
Ingen varmvattenberedare i ny central borde spara lite energi?
Nu har jag cirkulationspumpen går hela sommaren för att inte kärva ihop. Ny central motionerar pumpen med lämpligt intervall vilket borde innebära minskad elförbrukning.
Att byta fjärrvärmecentral för att spara in pengar på cirkulationspumpens effektförbrukning är man helt fel ute. Det går inte att räkna hem den inbesparingen på 100år. Däremot är en ny värmecentral möjlig att styra på ett sätt som optimerar effektiviteten.
Om du kommer att spara några pengar på att byta fjv-centralen beror först å främst på hur varmt det är i rummet där fjv-centralen står och hur varmt ni vill att det ska vara där.
För varje grad varmare det är i rummet än vad ni vill ha så förbrukas det fjv-energi i onödan.
Ja, sommartid kommer ni troligen att spara liiite energi om ni byter fjv-centralen, men frågan är om det är värt att byta fjv-centralen i förtid för det, troligen är det inte det.
Nu kommer jag inte ihåg om den reglercentralen du har idag har något "muspiano"/miniswitchar på baksidan/insidan där man kan ställa "sommarurkoppling" med pumpmotionering, så som Danfoss ECL100M har.
Här har du manualen (Fighter twin) till reglercentralen, plus annat som inte gäller dig.
Raka reglaget längst till höger är kurvlutningen, raka reglaget i mitten är börvärdet (dag & natt), högra vridreglaget är programväljaren.
Om programväljaren står på "standby"/"sommarläge" så är shunten stängd & cirkulationspumpen stoppad (har ej koll på om det är pumpmotionering, bör stå i manualen).
För att optimera för bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Steg2, injustering av reglercentralen gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Steg3, injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Din reglercentral är tillräckligt bra för att göra grovjobbet, med en ny reglercentral så är det minimalt med energi man kan spara.
Edit:
Alla delar som är ovanpå fjv-centralen är standarddelar, själva shuntmotorn går inte att få tag på likadan men däremot en likvärdig.
Å som jag skrev tidigare så är det bara fjv-returventilen/returtemperaturbegränsaren som kan bli svår att få tag på framöver.
För varje grad varmare det är i rummet än vad ni vill ha så förbrukas det fjv-energi i onödan.
Ja, sommartid kommer ni troligen att spara liiite energi om ni byter fjv-centralen, men frågan är om det är värt att byta fjv-centralen i förtid för det, troligen är det inte det.
Nu kommer jag inte ihåg om den reglercentralen du har idag har något "muspiano"/miniswitchar på baksidan/insidan där man kan ställa "sommarurkoppling" med pumpmotionering, så som Danfoss ECL100M har.
Här har du manualen (Fighter twin) till reglercentralen, plus annat som inte gäller dig.
Raka reglaget längst till höger är kurvlutningen, raka reglaget i mitten är börvärdet (dag & natt), högra vridreglaget är programväljaren.
Om programväljaren står på "standby"/"sommarläge" så är shunten stängd & cirkulationspumpen stoppad (har ej koll på om det är pumpmotionering, bör stå i manualen).
För att optimera för bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Steg2, injustering av reglercentralen gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Steg3, injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Din reglercentral är tillräckligt bra för att göra grovjobbet, med en ny reglercentral så är det minimalt med energi man kan spara.
Edit:
Alla delar som är ovanpå fjv-centralen är standarddelar, själva shuntmotorn går inte att få tag på likadan men däremot en likvärdig.
Å som jag skrev tidigare så är det bara fjv-returventilen/returtemperaturbegränsaren som kan bli svår att få tag på framöver.
Redigerat:
Klicka här för att svara


