7 425 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Ska man isolera fjärrvärmerör?
Ja, det är då ledningar som går in i huset till elementen och den värmen mäts då i fjvmätaren. Så det är enbart slöseri med pengar att de här ledningarna är oisolerade.M Mehdi Askarizameydani skrev:
Ofta låter man rören vara oisolerade i pannrummet, åtminstone en bit.
Man kan även isolera rören väl och montera ett element i pannrummet. 😉
Isolerar du rören går ju värmen vidare till radiatorerna i huset.
Det är vanligt att man bara har uttemperaturgivare som styr temperaturen vattnet till radiatorerna och då får du det bara lite marginellt varmare i huset med oförändrad energiförbrukning.
Man kan även isolera rören väl och montera ett element i pannrummet. 😉
Isolerar du rören går ju värmen vidare till radiatorerna i huset.
Det är vanligt att man bara har uttemperaturgivare som styr temperaturen vattnet till radiatorerna och då får du det bara lite marginellt varmare i huset med oförändrad energiförbrukning.
Kollade lite på vad det kostar att isolera och att anlita en hantverkare kostar nog en slant.
Hursomhelst så sitter det tejpad isolering hos mig och det är ju enkelt att själv sätta dit.
Exempel
https://www.amazon.se/Aluminiumbela...7f6-a6ec-43184963e4ff&pd_rd_i=B089WDVPLP&th=1
Sen behöver man då för 90 graders böjar samt om man vill ha det riktigt snyggt vitt PVC skal ovanpå.
Hursomhelst så sitter det tejpad isolering hos mig och det är ju enkelt att själv sätta dit.
Exempel
https://www.amazon.se/Aluminiumbela...7f6-a6ec-43184963e4ff&pd_rd_i=B089WDVPLP&th=1
Sen behöver man då för 90 graders böjar samt om man vill ha det riktigt snyggt vitt PVC skal ovanpå.
Annars köper man skumgummi isolering på biltema. Det är enkelt men ser kanske inte lika proffsigt ut.
Nej det ser ut som ett "hembygge"....😉D Daniel 109 skrev:
Amazons priser för riktig rörisolering är överkomligt om man nu beslutar sig för att isolera.
Sen efter att ha funderat på saken så är det kanske inte alldeles självklart göra en investering och kanske andra viktigare utgifter?
Vi har haft en läcka där vatten runnit längs röret under isoleringen och rostat sönder anslutningen. Efter reparationen är nu ca 20 cm av röret oskyddat precis före kopplingen till fjärrvärmebolaget, plus ytterligare 1,5 meter som jag ansvarar för.
Rören står mitt i groventrén där barnen passerar, så jag vill isolera både för att undvika att någon bränner sig och för att skydda en elsladd inne i fjärrvärmeskåpet som gärna lägger sig mot framledningen.
Tidigare satt en svart, tunn isolering (lik den som syntes på bild tidigare i tråden), men fjärrvärmebolaget som gjorde inspektionen innan reparationen sa att den inte var bra. Svår att inspektera vid läckage, och flera andra har haft problem med att det då börjat rosta, så de använder inte den längre.
Jag har hittat dessa två, fungerar de och är det samma bara olika märken?
Spelar det någon roll om man väljer 20 mm eller 30 mm isolertjocklek? Och går det enkelt att anpassa runt böjar och kopplingar, där det det är grövre än 22 mm som rören är?
Rören står mitt i groventrén där barnen passerar, så jag vill isolera både för att undvika att någon bränner sig och för att skydda en elsladd inne i fjärrvärmeskåpet som gärna lägger sig mot framledningen.
Tidigare satt en svart, tunn isolering (lik den som syntes på bild tidigare i tråden), men fjärrvärmebolaget som gjorde inspektionen innan reparationen sa att den inte var bra. Svår att inspektera vid läckage, och flera andra har haft problem med att det då börjat rosta, så de använder inte den längre.
Jag har hittat dessa två, fungerar de och är det samma bara olika märken?
- https://www.rinkabyror.se/artikel/isover-gullfiberskal-22-20/
- https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...30-mm-isolertjocklek-med-tejp-o-22-mm-3092761
Spelar det någon roll om man väljer 20 mm eller 30 mm isolertjocklek? Och går det enkelt att anpassa runt böjar och kopplingar, där det det är grövre än 22 mm som rören är?
Klicka här för att svara