Fjärrvärme & Gas
nihtila: [citat] Är det inte alltid så att varmvattnet värms under "förbrukningstiden", alltså att det inte finns en varmvattenbehållare. Vi har det så och mätaren rusar kraftigt när man använder varmvatten och sedan går ned till 0 direkt när man stänger flödet! Vid spolning på max värme så går man upp till 25-29kW under spolningstiden. När man inte använder något så är det trots
sae: Livslängd FV växlare 10år...lite längre håller den väl... säg 15-20 år Exakt , skulle precis säga samma sak! Livslängden är väl snarast +20 år under den tiden så kanske du behöver byta circ.pump en gång , med VP så hinner du med att byta ett antal kompressorer på den tiden. mvh/s
lordi: Har slingan bara lagt av sådär huxflux, så är det antingen luft i slingan, eller så har ställdonet lagt av, vilket är mindre troligt. Borde inte kosta många kronor att åtgärda Men som hocke säger, tappar man tryck hela tiden, så kan det bli trist...
Tomtebo: [citat] Nu blir jag nyfiken, varför frågar du? Ska du dra en egen gasledning genom Sverige? ;)
TN-Funkis: Om jag minns rätt ska man skarva en ny (gulfärgad) flexslang mot gamla anslutningen i väggen. Det måste finnas en ny godkänd avstängningsventil intill gashällen (alltså inte den gamla vridkranen ). Slutligen ska det också finnas en tryckregulator efter den gula slangen före spishällen ( ser ut som en alumniumfärgad ishockeypuck med ett skruvmejselspår i mítten som sticker upp c:a 1
elmont: Med värmepump betalar du c:a 35 öre/kwh oavsett om det är L/V eller V/V en luft/vatten kostar 50-90 000 och en berg/mark 80-130 000. dom flesta L/V slutar fungera vid -15 men några vid - 20 och värmen fås när det är kallare som ren elvärme. Jag tror nog att alla typer av energi kommer att stiga ungefär lika mycket på några års sikt, åtminstonde på el och skogsråvara
toka: Hej. Vi ska bygga ett Eksjöhus Lyckan med vinkel med fristående garage. Vi har efter mycket funderande bestämt oss för att värma upp huset med fjärrvärme. För att spara plats i tvättstugan funderar vi på att placera värmeväxlaren till fjärrvärmen i garaget. Någon som vet om det är möjligt? För- och nackdelar? Kanske kan man även placerara centraldammsugaren där? mvh Tobias
Bus_trollet: Hej! Vad betalar ni per månad för fjärrvärme resp. vattenburen el i Falun? Tänkte mest på ett nybyggt hus, helst älsbyhus 1 ½ planshus? //Maria
SkaneErik: Utegivare + termostater på radiatorerna skulle jag kört vid fjärrvärme, speciellt när något rum hyrs ut.. Då är det bra att kunna kompensera för solinstrålning och kamineldning bara i de rum där det behövs!
siamthai: Kanske kan vara intressant att veta vad fjärrvärme kan kosta? Hur som helst betalar jag c:a 14.500 kr per år (31 MWh). Bor i en villa byggd 1925 som är på 118 kvm och som endast är tilläggsisolerad med någon slags plattor (tretex?) på innerväggarna.
Miscpony: Hej Patrik! Kanske uttryckte jag mig lite tokigt. Naturligtvis ska inte fjärrvärmeväxlaren i sig någonstans, utan det ska ju sättas upp vattenradiatorer i utbygget som i sin tur ska anslutas till det befintliga värmesystemet. Utbygget blir ca 40 kvm i två plan (räknar med att fem nya radiatorer kommer att behövas). Att fjärrvärmeväxlarens kapacitet räcker till husets nya storlek är
johall2: Tack för svaren. En återkommande men ack så viktig fråga: är det lönt att dra vattenburen värme till garage med tanke på den höga installationskostnaden och värmeförlusten i kulverten? Säg att man håller en temperatur på 5-10 grader i garaget under vintern (norrland). Kan det bli lönsammare med direktverkande el? Vi har iofs väldigt låg fjärrvärmekostnad. Hur räknar man på
poiu: Naiva enfald, jag trodde att certifieringen av folk som arbetade med fjärrvärme betydde ngt. Det är ju trots allt riskabelt att klanta sig med FJV. Tilläggas kan att ventilen arbetar med felströmningsriktning så det är inte undra på om det blir fel om det är kopplat baklänges.