hej,

ventilen(?) på bilden läckte när jag spolade vatten på högsta trycket i kranen i toan. Det kom några droppar från den. Den sitter i en trusl med värmeväxlaren för fjärrvärmen osv.

Kände på den (inte riktigt fingerlöst, men nära på) och det gick att dra åt väldigt mycket mer.

Två snabba frågor:

1) Behöver jag gängtäta den? (satt inget tidigare)
2) Hur hårt vågar jag/ska jag dra åt den? Kan den paja om jag nyper åt den hårt med skiftnyckeln?

MVH/Flamuren

• Blåventil i kopparrörsystem, omgiven av rör och anslutningar, del av fjärrvärmesystem, markerad med röd cirkel, potentiellt läckageproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med fjärrvärmecentral och hyllor på väggarna, centralen har rör och ventiler kopplade till den.
    Skapa konto
Det är en säkerhetsventil som släpper ut vatten vid övertryck.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det är en säkerhetsventil som släpper ut vatten vid övertryck.
Sedär. Den gjorde bara sitt jobb alltså 😅 Tack för förklaringen 😊

Då räcker det att jag drog åt den något mer gissar jag 🤷‍♂️

Då har jag en följdfråga om jag får? Behöver jag vara oroligt över två droppar efter att ha spolat i kranen på toan? Verkar ju dramatiskt att den känner övertryck av det väl? 🤔

Bästa svaret

Det finns väl inget under den där muttern?

Det där är ju en övertrycksventil som behöver motioneras regelbundet. Där muttern sitter borde det sitta ett rör som går till avloppet.

Sätt en hink under hålet och lös ut övertrycksventilwn 2-3 ggr för att få bort skräp som gör att det inte tätar, sedan borde det vara ok. Om inte får man byta ventilen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Precis, det finns inget att täta, du kan i teorin ta bort muttern men som sagts tidigare så bör det sitta en rör till ett avlopp.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns väl inget under den där muttern?

Det där är ju en övertrycksventil som behöver motioneras regelbundet. Där muttern sitter borde det sitta ett rör som går till avloppet.

Sätt en hink under hålet och lös ut övertrycksventilwn 2-3 ggr för att få bort skräp som gör att det inte tätar, sedan borde det vara ok. Om inte får man byta ventilen.
jag har känt med fingret upp i den och det är ju en "vägg" längst upp i hålet så att säga. Torrt 99% av gångerna jag känt där sedan jag flyttat hit/renoverat i lägenheten.

Kan jag eftermontera ett rör för att få korrekt funktion? Hade ju varit skönt att inte oroa sig för smådropp då jag tänkte ställa en dator där under/i hörnet.

Tätar du den kommer något gå sönder på riktigt, har du en varmvattenberedare kopplad någon annanstans i systemet så kan du ta död på hela din familj i värsta fall.

Jag föreslår att du slutar pilla i värmesystemet innan du antingen läst bruksanvisningen eller haft någon där som förklarar hur saker fungerar.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Det ska kunna komma ut vatten ur ventilen vid övertryck men läcker den bör du byta ut den.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
Det stämmer. Det var bara en lös mutter med en metallring i.

Tar med det till en vvs-butik och frågar om passande rör 😊

Tack för er hjälp 👏

Eftersom det är en fjv-central med plattvärmeväxlare och som inte har någon förrådsberedare så ska det normalt aldrig komma något vatten ut ur säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen är också på 9 bar, det är extremt sällan det är så högt tryck på inkommande kallvatten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Det stämmer. Det var bara en lös mutter med en metallring i.

Tar med det till en vvs-butik och frågar om passande rör 😊

Tack för er hjälp 👏
På muttern står det vilken diameter det ska vara på röret.
Troligen är det 22 mm.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Kan jag eftermontera ett rör för att få korrekt funktion?
Ja.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en fjv-central med plattvärmeväxlare och som inte har någon förrådsberedare så ska det normalt aldrig komma något vatten ut ur säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen är också på 9 bar, det är extremt sällan det är så högt tryck på inkommande kallvatten.
Jag spolade ur den som föreslogs ovan. Ska kontrollera ikväll hur den beter sig innan jag monterar ett rör.

Men en sista dum fråga. Är efterföljande ventil öppen eller stängd i läget den är i nu?

• Närbild av en ventil och rörinstallation med elkablar och en komponent med teknisk specifikation på, del av ett rörsystem.
    Skapa konto
Ventilen med svarta vredet är stängd, under förutsättning att det är en anslutning åt höger, ser ut att vara första av två påfyllningsventiler för påfyllning av värmesystemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Ventilen med svarta vredet är stängd, under förutsättning att det är en anslutning åt höger, ser ut att vara första av två påfyllningsventiler för påfyllning av värmesystemet.
Du är ett proffs. Det är en till sån svart högre upp innan tryckmätaren för värmesystemet 🙂👍

Då var det påfyllnad alltså.

Jag funderar på om jag själv kan göra någon enkel felsökning varför det är så högt tryck att den läcker. Eller är det bara dumt att försöka?

Kan ju ringa fjärrvärmeägaren (kommunen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.