hej,
ventilen(?) på bilden läckte när jag spolade vatten på högsta trycket i kranen i toan. Det kom några droppar från den. Den sitter i en trusl med värmeväxlaren för fjärrvärmen osv.
Kände på den (inte riktigt fingerlöst, men nära på) och det gick att dra åt väldigt mycket mer.
Två snabba frågor:
1) Behöver jag gängtäta den? (satt inget tidigare)
2) Hur hårt vågar jag/ska jag dra åt den? Kan den paja om jag nyper åt den hårt med skiftnyckeln?
MVH/Flamuren
ventilen(?) på bilden läckte när jag spolade vatten på högsta trycket i kranen i toan. Det kom några droppar från den. Den sitter i en trusl med värmeväxlaren för fjärrvärmen osv.
Kände på den (inte riktigt fingerlöst, men nära på) och det gick att dra åt väldigt mycket mer.
Två snabba frågor:
1) Behöver jag gängtäta den? (satt inget tidigare)
2) Hur hårt vågar jag/ska jag dra åt den? Kan den paja om jag nyper åt den hårt med skiftnyckeln?
MVH/Flamuren
Sedär. Den gjorde bara sitt jobb alltså 😅 Tack för förklaringen 😊Centano skrev:
Då räcker det att jag drog åt den något mer gissar jag 🤷♂️
Då har jag en följdfråga om jag får? Behöver jag vara oroligt över två droppar efter att ha spolat i kranen på toan? Verkar ju dramatiskt att den känner övertryck av det väl? 🤔
Bästa svaret
Det finns väl inget under den där muttern?
Det där är ju en övertrycksventil som behöver motioneras regelbundet. Där muttern sitter borde det sitta ett rör som går till avloppet.
Sätt en hink under hålet och lös ut övertrycksventilwn 2-3 ggr för att få bort skräp som gör att det inte tätar, sedan borde det vara ok. Om inte får man byta ventilen.
Det där är ju en övertrycksventil som behöver motioneras regelbundet. Där muttern sitter borde det sitta ett rör som går till avloppet.
Sätt en hink under hålet och lös ut övertrycksventilwn 2-3 ggr för att få bort skräp som gör att det inte tätar, sedan borde det vara ok. Om inte får man byta ventilen.
jag har känt med fingret upp i den och det är ju en "vägg" längst upp i hålet så att säga. Torrt 99% av gångerna jag känt där sedan jag flyttat hit/renoverat i lägenheten.MathiasS skrev:
Det finns väl inget under den där muttern?
Kan jag eftermontera ett rör för att få korrekt funktion? Hade ju varit skönt att inte oroa sig för smådropp då jag tänkte ställa en dator där under/i hörnet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 528 inlägg
Tätar du den kommer något gå sönder på riktigt, har du en varmvattenberedare kopplad någon annanstans i systemet så kan du ta död på hela din familj i värsta fall.
Jag föreslår att du slutar pilla i värmesystemet innan du antingen läst bruksanvisningen eller haft någon där som förklarar hur saker fungerar.
Jag föreslår att du slutar pilla i värmesystemet innan du antingen läst bruksanvisningen eller haft någon där som förklarar hur saker fungerar.
Eftersom det är en fjv-central med plattvärmeväxlare och som inte har någon förrådsberedare så ska det normalt aldrig komma något vatten ut ur säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen är också på 9 bar, det är extremt sällan det är så högt tryck på inkommande kallvatten.
Säkerhetsventilen är också på 9 bar, det är extremt sällan det är så högt tryck på inkommande kallvatten.
Jag spolade ur den som föreslogs ovan. Ska kontrollera ikväll hur den beter sig innan jag monterar ett rör.Demmpa skrev:
Men en sista dum fråga. Är efterföljande ventil öppen eller stängd i läget den är i nu?
Du är ett proffs. Det är en till sån svart högre upp innan tryckmätaren för värmesystemet 🙂👍Demmpa skrev:
Då var det påfyllnad alltså.
Jag funderar på om jag själv kan göra någon enkel felsökning varför det är så högt tryck att den läcker. Eller är det bara dumt att försöka?
Kan ju ringa fjärrvärmeägaren (kommunen).