Har problem med en fjärrvärmecentral som är väldigt varm och väser. Jag är helt rudis på sånt här. Det sitter en Danfoss reglerventil som snurrar medsols oavbrutet. Förstår att något är trasigt men hur akut är det? Värme och varmvatten verkar funka som det ska. Danfoss reglerventil på fjärrvärmecentral, visande medsols rotationssymbol och omgivande rör och kablar i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fjärrvärmecentral med olika ventiler och mätare, inklusive en Danfoss reglerventil och elektronisk display.
Skapa konto

Antingen har ett relä i reglercentralen har fastnat, eller så har framledningsgivare eller utegivaren fallerar.

Vad säger reglercentralen att det är för olika temperaturer?

Du kommer troligen ha streck på "akt t rum" och "akt t retur", eftersom du (högst troligt) saknar dessa givare.

Prova att ändra inställningen på reglercentralen från "auto" till "standby".

Prova att bryta strömmen till reglercentralen tillfälligt.

Så här ser temperaturerna ut. Jag har provat att bryta strömmen till hela rasket men så fort jag startar upp så börjar reglerventilen att snurra. Display med temperaturinställningar, visar aktuell temperatur ute 5°C och önskad temperatur ute 6°C, med knappar bredvid.
Skapa konto
Display på termostat visar "Akt. T rum" och "Önsk T rum 17°C" med kontrollknappar bredvid.
Skapa konto
Display på en temperaturregulator visar aktuell temperatur 87°C och önskad temperatur 102°C, med knappar för justering av värden.
Skapa konto
Display av en termostat med aktuell temperatur och börtemperatur. Temperaturskärmen visar börvärde 50°C.
Skapa konto

Trevägsventil som pekar uppåt indikerar att reglercentralen vill stänga ställdonet/motorn.

Detta indikerar att reglercentralen fungerar som den ska och att felet ligger i ställdonet/motorn.

Prova att vrida vredet på motorn medsols, mot stänga. Du måste trycka in knappen på undersidan av motorn för att kunna vrida på ratten.

Ser ut att vara följande motor,
https://assets.danfoss.com/documents/latest/105411/AI000086447505sv-000101.pdf

På bilden pekar den uppåt men i verkligheten gör den så här.

Den stannar aldrig utan snurrar varv efter varv.

Demmpa Demmpa skrev:
Tempgivarna till en ECL-reglercentral är PT1000-givare, alltså 1000 ohm vid 0⁰
Enligt tabell så motsvarar 1309,00 ohm 80⁰
87⁰ (enligt tidigare bild) motsvarar 1335,70 ohm.

[länk]
Då verkar väl givaren vara okej i alla fall!

Då har något hänt inne i motorn så att den inte kan trycka in stiftet i ventilen.
Det du kan göra är att skruva bort motorn från ventilen och trycka ner stiftet "manuellt" med hjälp av tex buntband, tving, slangklämma, polygrip, på så sätt minskas fjv-vattenflödet genom värmeväxlaren.

Efter det kan du ställa reglercentralen i "manuell" så att motorn slipper gå.

En ny motor kostar 3-4000 kr.
Exakt modell står nog på undersidan.

Det kan eventuellt gå å laga felet, det beror på vad som är fel.

Jag plockade bort motorn och ventilen verkar fungera som den ska så det är nog något fel på motorn. Den är också väldigt trög att vrida manuellt (jag trycker på knappen på undersidan). Det går knappt att rubba den utan verktyg. Får införskaffa mig en ny. Tusen tack för hjälpen! Det uppskattas av en amatör!

Har du kollat i ditt avtal så att du äger centralen? Många hyr sina fjärrvärmeanläggningar och då är det leverantören som ska fixa åt dig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.