Vi har ett fjärrvärmesystem som alltid fungerat ganska dåligt (ojämn värmning i husets olika radioatorkretsar osv). Senaste veckorna var temperaturen i alla radiatorer låg vilket jag efter lite felsökning tolkade som en trasig styrventil. VVS-firma bekräftade detta och bytte den trasiga ventilen. Därefter krånglade bara ett fåtal radiatorer, vilka vid kontroll av ritningar var de sista på respektive radiatorkrets. Misstänkte att det kunde vara avflödesfilter som var felet, vilken mycket riktigt var helt igensatt. Efter rensning fungerar alla radiatorer toppen men nu har ett nytt klurigare fel uppdagats: Trycket i radiatorkretsen stiger c:a 0.1 bar per dygn.

Är nu osäker på vad som kan vara fel och tänker endera en läckande påfyllnadskran eller problem med expansionskärlet. Som ytterligare information sjunker trycker ungefär 0,2 bar när man stänger av pumpen.

Alla råd om vidare utredning skulle vara uppskattade!

Tillägg: Kan något blivit fel när styrventilen byttes?

Lite bilder hade inte skadat.

Om trycket ökar så kan det bero på två saker:
- Läckande påfyllningsventil, testas genom att stänga inkommande kallvatten till fjv-centralen.
- Läckande värmeväxlare, testas genom att stänga inkommande & utgående fjv-vatten.

• Gilla
P.G.
  • Laddar…
Värmesystem med två ventiler markerade, en för påfyllning. Manometer och display synliga, samt flera rör och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:

- Läckande påfyllningsventil, testas genom att stänga inkommande kallvatten till fjv-centralen.
- Läckande värmeväxlare, testas genom att stänga inkommande & utgående fjv-vatten.
Bifogar bild. Säg att jag försöker felsöka enligt den första punkten, dvs. påfyllnadsventilen. Den verkar tillföra varmvatten till radiatorkretsen när den öppnas. Om jag stänger inkommande kallvatten, vad förväntas hända? Och skall systemet vara avstängd (ex. pumpen) när jag testar? Stort tack!

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:

Tack för svar! Det var (lite oväntat) en läckande påfyllningsventil. Bytt och därefter inga problem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.