5 055 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Ojämn varmvattentemperatur
Oki det var också ett bra tips får fylla på flera gånger per år för att ha trycket inom "grönt"freni126 skrev:
Hej, jag tror inte att jag gjorde någon större insats förutom att motionera ventiler och rengöra filter. Felet är nu acceptabelt även om det inte funkar optimalt.
En sak som påverkar stort (märkte jag) är ifall det inte är tillräckligt tryck i systemet. Jag har ett mindre läckage i centralen vilket gör att jag då och då behöver fylla på vatten. Glömmer jag göra det märker jag det direkt på att ovan nämnda fel blir mer påtagligt. Det kanske kan vara något att kolla?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Jag antar ni pratar om värmesystemet?
Läckage där bör man åtgärda snarast, att fylla på värmesystem då och då är inte särskilt hälsosamt för systemet. Det som händer är att du släpper in lite färskt syre som sen rostar tills syret är förbrukat och om och om igen, obra!
Värmesystemet bör väl inte heller påverka varmvattnet heller
Läckage där bör man åtgärda snarast, att fylla på värmesystem då och då är inte särskilt hälsosamt för systemet. Det som händer är att du släpper in lite färskt syre som sen rostar tills syret är förbrukat och om och om igen, obra!
Värmesystemet bör väl inte heller påverka varmvattnet heller
Ojämn varmvattentemperatur har ingen koppling till trycket i värmesystemet. Det är två helt skilda system, den enda gemensamma punkten är påfyllningsventilen, den ska även ha en backventil i sig samt att det är högre tryck i tappvattnet än värmesystemet, 3-7 bar kontra 1-2 bar.
Däremot om smutsfiltret på inkommande fjv-vattnet är kraftigt igensatt så att det är dåligt flöde på fjv-vattnet så kan tappvarmvattenproduktionen och värmeproduktionen störa varandra.
Men det kan man se via energimätaren, genom att kontrollera flödet när man bara "producerar" värme respektive tappvarmvatten samt bägge samtidigt.
Däremot om smutsfiltret på inkommande fjv-vattnet är kraftigt igensatt så att det är dåligt flöde på fjv-vattnet så kan tappvarmvattenproduktionen och värmeproduktionen störa varandra.
Men det kan man se via energimätaren, genom att kontrollera flödet när man bara "producerar" värme respektive tappvarmvatten samt bägge samtidigt.
Ah, tänkte inte på det... =) Jag har tänkt "det åtgärdar jag när röris är här för ett större jobb", men det kanske inte bör vänta då. Tack för info.Rickard. skrev:
Jag antar ni pratar om värmesystemet?
Värmesystemet bör väl inte heller påverka varmvattnet heller![]()
Tänkte också att det bör vara två system och egentligen inte påverka, men när jag tyckte att det gjorde skillnad accepterade jag det som en lösning och gick vidare i livet. Det var alltså mest placebo...
Klicka här för att svara