Hej
Jag måste byta ut min fjärrvärmecentral.
Varmvattnet blir grönt så det är väl läck i värmeväxlaren.
Jag har en Alfa Laval TS20 SS från 2002.
Någon som vet en central som passar direkt mot befintliga rör?
Jag måste byta ut min fjärrvärmecentral.
Varmvattnet blir grönt så det är väl läck i värmeväxlaren.
Jag har en Alfa Laval TS20 SS från 2002.
Någon som vet en central som passar direkt mot befintliga rör?
Är det en "liten" villacentral eller är det en stor för tex hyreshus?
För när jag söker på "Alfa Laval TS20 SS" så får jag upp stor plattvärmeväxlare som byggs med lösa lamellplåtar,
Bild på fjv-centralen skulle underlätta.
Är det bara fel på plattvärmeväxlaren (även i villacentral) så är det oftast bättre att bara byta plattvärmeväxlaren.
För när jag söker på "Alfa Laval TS20 SS" så får jag upp stor plattvärmeväxlare som byggs med lösa lamellplåtar,
Bild på fjv-centralen skulle underlätta.
Är det bara fel på plattvärmeväxlaren (även i villacentral) så är det oftast bättre att bara byta plattvärmeväxlaren.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Den ser lätt ut att byta mot typ alla villaväxlare men sånt här måste man väl kontakta fjärrvärmeägaren och/eller rörmokare för, i alla fall här så får inte villaägare löda primärsidan själva...
Anslutningsrören kommer i samma ordning som på våran central från 2004, fjv-fram, fjv-retur, kv-in, vv-ut, värme-retur & värme-fram.
Vet att anslutningarna kommer lite olika beroende på tillverkare/modell, så det kan behövas lite ombyggnad av befintliga rör om man väljer fel modell.
Kontakta fjv-bolaget och hör lite med dom, bl.a. vem/vilka som får göra arbete i deras system hos dig. Kan vara så att de hänvisar till en/några vvs-firmor. Ibland kan man köpa komplett utbyte från fjv-bolaget.
Vet att anslutningarna kommer lite olika beroende på tillverkare/modell, så det kan behövas lite ombyggnad av befintliga rör om man väljer fel modell.
Kontakta fjv-bolaget och hör lite med dom, bl.a. vem/vilka som får göra arbete i deras system hos dig. Kan vara så att de hänvisar till en/några vvs-firmor. Ibland kan man köpa komplett utbyte från fjv-bolaget.
Klicka här för att svara