Hej!

Har haft problem med min fjärrvärme som regleras av en Danfoss ECL 100M, tidigare reglercentral stängdes av efter ca 1 min (ser att andra haft samma problem) hittade en OK på tradera som verkar fungera.
Problemet är när jag vrider vredet till sol stänger stegmotorn helt oavsett om jag vrider +/- 8 och ändrar kurvan, kör jag manuell så kan jag ställa stegmotorn med +/- utan problem, någon som har några tips på vad som är fel?

• Danfoss ECL 100M fjärrvärme regulator med vridknappar för temperaturinställning och symboler för olika lägen, inklusive sol- och måne-symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Danfoss ECL 100M regulator med vridknapp, placerad bland rör och kablar i ett fjärrvärmesystem.
    Skapa konto
Vilka temperaturgivare har du anslutna, framledningsgivare, utegivare & rumstemperaturgivare?

Vad säger inbyggda "felsökningen" av givare och reglercentral?
Instruktioner för kontroll av regulator och givare på Danfoss-ECL-100, med symbol och text om möjliga felmeddelanden och åtgärder.
Skapa konto

Har du tillgång till en multimeter?
Vilken resistans har de olika givarna när de är bortkopplade från reglercentralen?
Vilken faktisk temperatur är det vid respektive givare när du resistansmäter?
Givarna är PT1000-givare, alltså 1000 ohm vid 0⁰C.

Det låter som att det är en massa oxider i utegivarens anslutningsplint så att reglercentralen tror att det är betydligt varmare utomhus än vad det egentligen är.

Hej och tack för svar!

Jag har en utomhusgivare och en på röret efter cirkulationspumpen, sätter jag reglercentralen på manuell (handen) blinkar den 2 gånger och sedan lite längre med fast sken för att sedan repetera detta, antar att detta betyder att den registrerar dessa 2 givare

Mäter jag får jag nedan värden, rörets värme mätte jag med kötttermometer så kanske inte helt korrekt 😅

Utomhus givare 1023 ohm vid ~6,8 graders
På röret 1195 ohm vid ~57 grade

Resistanserna verkar vara rätt.
Här är PT1000 tabell,
https://www.sterlingsensors.co.uk/pt1000-resistance-table

Du skriver att det är två blinkningar, du menar alltså "fast sken"-släckt-blink-släckt-blink-släckt-"fast sken igen"- o.s.v?
För det betyder tre givare. För det är antalet släckta perioder man ska räkna, eller som Danfoss skriver i manualen att det är "fast sken" med 1, 2, 3 avbrott.

Bild på anslutningsplintarna i bakstycket (reglercentralen urplockad) kan ge ledtrådar till fenomenet.
Även en bild på "muspianot" (minibrytarna) på baksidan av reglercentralen kan vara bra.

Tack Demmpa för att du tar dig tiden! 🙏

fast-blink-blink, fast-blink-blink osv (video och bilder nedan)

• Öppen kopplingsbox med olika anslutna kablar. Text visar "Givare Circulationspump" och "Utegivare" med pilar som pekar mot kablar.
    Skapa konto
  • Switchpanel på elektronisk enhet med numrerade lägen 1 till 8 och etikett märkt 230V~ 50Hz 5VA, synlig text CTS 206-8 T138.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.