Om säkerhetsventilen till tappvarmvattnet, på en fjv-central med plattvärmeväxlare, börjar att läcka utan att någon har vridit på ratten så är det troligast att den har/håller på att gå sönder.

Du kan kolla med VA-avdelningen vilket systemtryck det är på kallvattnet i ditt område. Är det väldigt högt (7-8 bar) så kan eventuella tryckstötar eventuellt öppna säkerhetsventilen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om säkerhetsventilen till tappvarmvattnet, på en fjv-central med plattvärmeväxlare, börjar att läcka utan att någon har vridit på ratten så är det troligast att den har/håller på att gå sönder.

Du kan kolla med VA-avdelningen vilket systemtryck det är på kallvattnet i ditt område. Är det väldigt högt (7-8 bar) så kan eventuella tryckstötar eventuellt öppna säkerhetsventilen.
Jag motionerade ventilen genom att spola ur den två ggr. Sen knackade jag rätt hårt med en skiftnyckel på den (fick tips i butik). Har inte kommit några droppar efter detta.

Ska montera ett rör jag köpt hem så får det nog vara så tills något tvingar mig att byta den.

Tack för all er hjälp alla som skrivit 😊
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
En liten uppföljning. Ett stort 22mm rör var verkligen inte snyggt. Det sitter fast och håller tätt nät jag provar lätta på ventilen - så det är ju bra såklart.

Min fråga är om det är okej att dra en anslutningsslang utmed väggen ner i brunnen istället? Håller dom för det tryck som blir när man öppnar ventilen?

Övergångsnippel från ventilen till slangen:
https://www.bauhaus.se/overgangsnippel-trio-perfekta-m22xg1-2

Slang, t.ex.:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/pex-slangar/anslutningsslang-452360/

Eller får jag leva med ett stort jäkla kopparrör?
 
Klämringskoppling till 22 mm kopparrör har en ytterdiameter på gängan på 28,5 mm å det är större än R20-gänga men mindre än R25-gänga.
M22-gänga har 22 mm i ytterdiameter.

För att ansluta en slang på utloppet på säkerhetsventilen så måste du ha en bit 22 mm kopparrör eller en dubbelmutter samt några kopplingar.

Edit:
Har du tillräckligt grov slang, 20-22 mm i innerdiameter så kan du trä på slangen på en 22 mm rörstump samt en/två slangklämmor.
 
  • Gilla
flamuren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Klämringskoppling till 22 mm kopparrör har en ytterdiameter på gängan på 28,5 mm å det är större än R20-gänga men mindre än R25-gänga.
M22-gänga har 22 mm i ytterdiameter.

För att ansluta en slang på utloppet på säkerhetsventilen så måste du ha en bit 22 mm kopparrör eller en dubbelmutter samt några kopplingar.

Edit:
Har du tillräckligt grov slang, 20-22 mm i innerdiameter så kan du trä på slangen på en 22 mm rörstump samt en/två slangklämmor.
Tusen tack för förklaringen.

Då funkar det iaf att dra en grövre slang istället för kopparröret - vilket gör mig glad att höra 😊 Det kommer bli snyggare 👏
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.