P
Jag märker hur vanligt det verkar vara med vatten brunnar som läker. Vattnet har varit otjänligt länge och inget filter hjälpte. Vi upptäckte problemet när back ventilen skulle bytas. Då såg vi hur skarven mellan brunns ringarna var skadade.
Brunnen är bara 40 cm i dia så det går inte gå ner med stege. Höjd 195 cm och 2 brunns ringar. Jag har försökt få hjälp men ingen hantverkare hör av sig. Nu undrar jag om det skulle gå att laga från utsidan om jag gräver bort jorden. På bilderna syns hur mycket vatten som rinner ut så marken är ganska lös. Jag har läst om Leka 2 men jag är rädd för att det blir svårt för mig som lekman att laga den innanför när det inte går att gå ner. Är iden dum att försöka laga den utifrån.

• Vattenläcka vid en brunn med skadat lock och vattenpöl omgiven av gräs och jord, indikeras som problemen diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen brunn med mörkt vatten och skadade skarvar mellan brunnens ringar. Gräs och löv syns runt om.
    Skapa konto
  • Cementbrunn med plastlock, omgiven av fuktig mark och gräs, visar vattenläckage vid skarv. En grå ventilationsrör sträcker sig från brunnens topp.
    Skapa konto
Trollpolka skrev:
Jag märker hur vanligt det verkar vara med vatten brunnar som läker. Vattnet har varit otjänligt länge och inget filter hjälpte. Vi upptäckte problemet när back ventilen skulle bytas. Då såg vi hur skarven mellan brunns ringarna var skadade.
Brunnen är bara 40 cm i dia så det går inte gå ner med stege. Höjd 195 cm och 2 brunns ringar. Jag har försökt få hjälp men ingen hantverkare hör av sig. Nu undrar jag om det skulle gå att laga från utsidan om jag gräver bort jorden. På bilderna syns hur mycket vatten som rinner ut så marken är ganska lös. Jag har läst om Leka 2 men jag är rädd för att det blir svårt för mig som lekman att laga den innanför när det inte går att gå ner. Är iden dum att försöka laga den utifrån.
Gräv bort jorden på utsidan och ha en länspump på hela tiden så brunnen är torr lyft bort ringen och gör rent
Lägg ny cement i skarven och dit med ringen ha länspumpen på hela tiden tills cementen är torr
Efter ca 3 dygn fyll utsidan med material som inte leder ner vatten snabbt o se till att markytan leder bort vatten
Ramlar det ner lera sand mm så mammut suger du bort det ifrån botten sedan fyller du på med nytt sand

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
P
L ladda skrev:
Gräv bort jorden på utsidan och ha en länspump på hela tiden så brunnen är torr lyft bort ringen och gör rent
Lägg ny cement i skarven och dit med ringen ha länspumpen på hela tiden tills cementen är torr
Efter ca 3 dygn fyll utsidan med material som inte leder ner vatten snabbt o se till att markytan leder bort vatten
Ramlar det ner lera sand mm så mammut suger du bort det ifrån botten sedan fyller du på med nytt sand
Tack så jättemycket. Det var precis vad jag hoppades på. Ska jag inte alls använda Sika 2 utan bara cement.

Trollpolka skrev:
Tack så jättemycket. Det var precis vad jag hoppades på. Ska jag inte alls använda Sika 2 utan bara cement.
Inga kemikalier
Du ska väl dricka vattnet om det blir godkänt
När du gjort rent brunnen ,,ringarna och lagt ny sand i botten
Och kollat att locket är tätt så inget skräp eller kryp kommer in så ska du andvända brunnen i 3 månader innan vatten provet
Rengör med klorin o vatten
Obs brunnen måste kunna andas så ventilation behövs

P
Tack, Ännu ett bra svar. Det var också bra att få veta om Sika 2 för det har nämnts ofta i samband med brunnar.

Krilleman
Vad är det här för slang? (Enligt min inringade bild)

Brun-markering brukar normalt vara avlopp PN6...

Brun slang med inringad del; diskuteras som möjligt avlopp PN6.
Skapa konto

Trollpolka skrev:
Tack, Ännu ett bra svar. Det var också bra att få veta om Sika 2 för det har nämnts ofta i samband med brunnar.
Kom ihåg
När du återfyller runt ringen stå inte o stampa runt där låt det packas i lugn o ro
Och materialet ska vara av sådant så vattnet ska rinna sakta igenom
Lycka till

• Gilla
Plupp 271331
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det här för slang? (Enligt min inringade bild)

Brun-markering brukar normalt vara avlopp PN6...

[bild]
Det är en slang grannen monterade dit för han trodde det skulle bli bättre flöde. Det var för ett år sen och jag tänkte han vet väl bäst. Det blev bättre vatten också men sen har vi ju upptäckt skadorna på brunns ringarna.

L ladda skrev:
När du återfyller runt ringen stå inte o stampa runt där låt det packas i lugn o ro
Själv har jag lärt mig att stampa lera runt brunnsringarna.

Krilleman
Trollpolka skrev:
Det är en slang grannen monterade dit för han trodde det skulle bli bättre flöde. Det var för ett år sen och jag tänkte han vet väl bäst. Det blev bättre vatten också men sen har vi ju upptäckt skadorna på brunns ringarna.
Vad tillför den för vatten? 🤨

P
Krilleman Krilleman skrev:
Vad tillför den för vatten? 🤨
Jag får vatten från en källa och bäcken rinner förbi hos mig. Slangen är lagd så den ska få vatten från bäcken. Men jag tycker det fungerar dåligt beroende på hur mycket vatten det är i bäcken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.