Jag märker hur vanligt det verkar vara med vatten brunnar som läker. Vattnet har varit otjänligt länge och inget filter hjälpte. Vi upptäckte problemet när back ventilen skulle bytas. Då såg vi hur skarven mellan brunns ringarna var skadade.
Brunnen är bara 40 cm i dia så det går inte gå ner med stege. Höjd 195 cm och 2 brunns ringar. Jag har försökt få hjälp men ingen hantverkare hör av sig. Nu undrar jag om det skulle gå att laga från utsidan om jag gräver bort jorden. På bilderna syns hur mycket vatten som rinner ut så marken är ganska lös. Jag har läst om Leka 2 men jag är rädd för att det blir svårt för mig som lekman att laga den innanför när det inte går att gå ner. Är iden dum att försöka laga den utifrån.
Brunnen är bara 40 cm i dia så det går inte gå ner med stege. Höjd 195 cm och 2 brunns ringar. Jag har försökt få hjälp men ingen hantverkare hör av sig. Nu undrar jag om det skulle gå att laga från utsidan om jag gräver bort jorden. På bilderna syns hur mycket vatten som rinner ut så marken är ganska lös. Jag har läst om Leka 2 men jag är rädd för att det blir svårt för mig som lekman att laga den innanför när det inte går att gå ner. Är iden dum att försöka laga den utifrån.
Gräv bort jorden på utsidan och ha en länspump på hela tiden så brunnen är torr lyft bort ringen och gör rentTrollpolka skrev:Jag märker hur vanligt det verkar vara med vatten brunnar som läker. Vattnet har varit otjänligt länge och inget filter hjälpte. Vi upptäckte problemet när back ventilen skulle bytas. Då såg vi hur skarven mellan brunns ringarna var skadade.
Lägg ny cement i skarven och dit med ringen ha länspumpen på hela tiden tills cementen är torr
Efter ca 3 dygn fyll utsidan med material som inte leder ner vatten snabbt o se till att markytan leder bort vatten
Ramlar det ner lera sand mm så mammut suger du bort det ifrån botten sedan fyller du på med nytt sand
Tack så jättemycket. Det var precis vad jag hoppades på. Ska jag inte alls använda Sika 2 utan bara cement.L ladda skrev:Gräv bort jorden på utsidan och ha en länspump på hela tiden så brunnen är torr lyft bort ringen och gör rent
Lägg ny cement i skarven och dit med ringen ha länspumpen på hela tiden tills cementen är torr
Efter ca 3 dygn fyll utsidan med material som inte leder ner vatten snabbt o se till att markytan leder bort vatten
Ramlar det ner lera sand mm så mammut suger du bort det ifrån botten sedan fyller du på med nytt sand
Inga kemikalierTrollpolka skrev:
Du ska väl dricka vattnet om det blir godkänt
När du gjort rent brunnen ,,ringarna och lagt ny sand i botten
Och kollat att locket är tätt så inget skräp eller kryp kommer in så ska du andvända brunnen i 3 månader innan vatten provet
Rengör med klorin o vatten
Obs brunnen måste kunna andas så ventilation behövs
Kom ihågTrollpolka skrev:
När du återfyller runt ringen stå inte o stampa runt där låt det packas i lugn o ro
Och materialet ska vara av sådant så vattnet ska rinna sakta igenom
Lycka till
Det är en slang grannen monterade dit för han trodde det skulle bli bättre flöde. Det var för ett år sen och jag tänkte han vet väl bäst. Det blev bättre vatten också men sen har vi ju upptäckt skadorna på brunns ringarna.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara