P
Pappa1986: Av bilderna att döma så tycker jag det ser riktigt bra ut. Möjligen att det ska vara bättre målat vid kittet på fönstret. Dock är jag amatör 😂😂
1 svar · 1,4k läst
·
Jocce81
Jocce81: [citat] Vad använder man för distans ? /Jocce
4 svar · 967 läst
·
slothy
slothy: Luktar det inte rätt mycket om sån färg? En hel fasad kanske luktar väldigt mycket dessutom tänker jag. Nästan så man måste ta grannars näsor i beaktande. Tjära luktar gott tycker jag men kanske inte så gott.
1 svar · 977 läst
H
hus12345: Vi håller på att ersätta fönster med en dörr. Som ni ser blir det ju ingen fin tegel-finish på rödmarkerad del. Vad hade ni valt för material på rödmarkerad del och ovanför och varför? Plåt? Tegel? Trä?
0 svar · 396 läst
·
adasdasdasdas
adasdasdasdas: Tack för input. Uppskattas! Ska höra hur gamla sprickorna är, som första steg. Vad är det man bör kolla upp om det går rakt igenom? Dvs vad kan faran vara? Andra svar tyder på att det inte gör något om det ”rör på sig”
7 svar · 623 läst
·
H
Husägarinnan: Hej [citat] Hej! Tråkigt att du inte fick något svar i den här tråden. Vi har också ett trähus 200 meter från havet och ska måla om i år. Vi skulle gärna använda linoljefärg, gjorde ni det och hur gick det i så fall - både under målning och hållbarhet? Grundade ni på något sätt?//Linnéa
1 svar · 4,8k läst
·
E
Einh: [citat] Hur kan man putsa eternit? Hur får man ens putsen att fästa?
13 svar · 46,1k läst
·
hamph1337
hamph1337: Hej ! Kul! Vi byggde en 8m lång enhet bestående av 195x22 som vi dels skarvade (pga av längd) men också nere på backen snedsågade längsmed. Mot den snedsågade ytan (vinkeln på ”droppnäsan” limmade vi med expanderbart PU lim samt skruvade för att få en tät och stark fot. Här satte vi en 160x22 så själva bredden blev ca 138mm . Gjorde en tillfällig förstärkning över skarven
2 svar · 4,1k läst
·
T
Tjrex: Jag hade byggt med luftspalt. Regn kan krypa in å bli stående längre tid än nödvändigt.
1 svar · 557 läst
C
Chobits: [citat] [citat] Vi målade vårt hus med Carat och fasaden ser fortfarande nymålad ut efter 13 år i alla väderstreck.
3 svar · 2,9k läst
·
F
fribygg: [citat] Det tyder på att man bör välja slamfärgsleverantör med stor omsorg.
3 svar · 941 läst
O
olofh: Tror du måste skruva den genom teglet in i regelverket. Men också sätta en regel mellan tegel och stångens fästen så kan du få mer fästyta för regeln så att säga
1 svar · 519 läst
·
K
kniv: Ser onekligen ut som Tjustorp Röd Gallax, tack! Edit: av alla stenar lyckades jag mäta en kapad.. Så måtten ska vara samma 250x120x62
3 svar · 805 läst
·
Andreas9090
Andreas9090: Hej! Det har börjat falla ner murfogar från vår skorsten. Har varit uppe och kikat och den mår inte super. Står och funderar på om jag skulle plåta in den istället. Passar även bättre till vårt tak som består av profilerad plåt. Nu till min fråga, kan man bara klä in den i plåt rakt av eller bör man sätta spikläkt eller dylikt först för att få en luftspalt? Har läst så
0 svar · 566 läst
C
cpalm: Sen varierar ju kulören mellan olika fabrikat och vissa säljer både röd och ljusröd.
8 svar · 1,4k läst
·
Lazz
Lazz: [citat] Jag hade först målat över allt med samma färg. Sen hade jag kanske köpt en väderstation, och fäst på en metallplatta. Därefter satt upp den med de franska skruvarna i samma hål. Praktisk och enkelt.
17 svar · 19,2k läst
·
E
Elly96: Hur gick det med panelen? Jag överväger samma sak 😊
4 svar · 3,3k läst
T
Tjrex: Bara där det sitter löst. Allt annat är överarbete. Kolla dock så nya färgen funkar tillsammans med lasyren. Alkyd vs akrylat osv
2 svar · 831 läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Hej. 34x16 blir väldigt konstig listläkt. Tror du menar 16x34 :) Nej, jag har inte stött på 34 bred. Verkar vara 45 som gäller. Du får kontakta en lokal såg, du sågar till det du vill ha. Det gjorde jag själv nyss. Brukar dess utom bli billigare, dock kan man behöva åka några mil. Men det kan det vara värt.
4 svar · 606 läst
·
J
jonaserik: [citat] Nja svårt att säga, ser mera ut som betongskräp från något. Ta bort det bara.
3 svar · 880 läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Nejdå, jag såg inte sprickan i tegelskiftet ovan fönstret och blev osäker på om du menade att teglet hängde på fönstren och att de därför skulle vara svåra att byta ut. Men jag instämmer i Jonaseriks inlägg - det där är ett rätt komplicerat arbete med risk för rejäla problem om man tabbar sig.
5 svar · 1,0k läst
·
O
Onlycasanova: [citat] Jag har kvar orignalkvittot kvar från när de köptes av personen som byggde huset och där är de specade som PEDUNIT SKIVOR som levererades av Interoc Fasad som tydligen specialiserade sig på eternit fasad. Fakta om Pedunit-skivor: Material: Cement + asbest (vanligtvis krysotil, den "vita asbesten"). Egenskaper: Mycket hållbara, brandsäkra, fuktresistenta. God isolerande förmåga
2 svar · 788 läst
·
U
UllisGullis1972: Hej Äger ett 1700-tals hus, otroligt mysigt och fint för det mesta ;) Men en påhittig fd ägare gjorde egen ventilation som bl löper genom denna 'klack'. Putsad nertill- allt frid o fröjd, men höganäspannorna på toppen är målade med något som inte höll!? Hur kan jag göra för att snygga till detta? Vill gärna ha allt putsat eller iaf svartmålade pannor. Dessa fungerar även till
0 svar · 447 läst
·
T
Tegelvilla1916: Hur går jag bäst tillväga för att reparera sprickan på bild? Vilket bruk bör användas? Knacka bort så mycket som möjligt med murarhammare? Behöver jag tillverka någon slags stödform i underkant? Någon kunnig får gärna gå genom processen. Har tidigare återställt tegelfogar men ingen desto mer erfarenhet av denna typ av jobb. Grunden är i natursten där ytan putsats slät -
0 svar · 486 läst
·
N
Noppikoski1: Tror att hela huset är målat med akrylfärg för 20+ år sedan.
2 svar · 597 läst
·
M
Anonymiserad 23608: [citat] Ja, Gunnebo har [bild]
17 svar · 1,8k läst
·
L
Laplace: Hej, Jag har köpt ett hus byggt 1966 som är i bra skick men fasaden behöver lite kärlek. Sydsidan är ok men det flagar här och där och skorstenen är i sämst skick. Frågan är hur ska jag ordna detta? Färgen ser lite plastig ut och lossnar i bubblor men om jag fultmäter är det inte så farligt. Om jag vill putsa om kan jag knacka bort allt löst och putsa med kalk ovanpå? Aldrig
0 svar · 386 läst
·
B
Bannerb: [citat] Plugg och långskruv hade jag kört, ta det försiktigt med borren om du har slag.
1 svar · 655 läst
H
hellohello: Ser bra ut. Körde SP054. Enda jag kan notera är att de spikhål jag täppte igen har en blankare yta, speciellt nu när det är ca 5 år sedan jag målade. Beror väl sannolikt på att själva ytan efter fogen är slät till skillnad från brädorna. Kanske går att tillsätta något så man får samma struktur så borde det synas mindre.
12 svar · 25,3k läst
·
D
Dahlia89: Vi står inför att måla om vårt hus som vi ägt i två år. Vi vet inte när det målades senast. Problemet är att husets sidor verkar vara målade med olika typer av färger. Två av sidorna är slamfärg faluröd, det råder ingen tveksamhet. Man blir röd av att ta på väggen och när vi tvättat det rinner det av röd färg. En sida är 100% inte målad med slamfärg. Till problemet är
0 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.