F
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En googling bort… [länk]
Verkar ju finnas olika val av ytputs där om jag tolkar det rätt.
Både genomfärgad typ "ädelputs" med kvarts/glimmer och andra sorter som ska målas.
Vilken sorts ytputs var beställd?
Om man har beställt en genomfärgad puts som inte skulle ha ytmålats skulle jag aldrig någonsin acceptera att den målas över.
De skulle få göra om allt och lägga på ny utputs.

• Gilla
Capative och 1 till
  • Laddar…
Vet faktiskt inte riktigt vilken puts som var beställt. Men pratade med husleverantören nu och de ska lägga ett nytt puts lager över med infärgad puts. Så det löste sig i slutändan utan några större invändningar från varken leverantör eller entreprenaden.

Tack för alla svaren

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
D Dimsum skrev:
Vet faktiskt inte riktigt vilken puts som var beställt. Men pratade med husleverantören nu och de ska lägga ett nytt puts lager över med infärgad puts. Så det löste sig i slutändan utan några större invändningar från varken leverantör eller entreprenaden.

Tack för alla svaren
Du vet inte vad du har beställt men du har ändå påtalat att det är fel?

Jag förstår att färgen är fel och att ni inte fått det som är avtalat..

Men ni måste väl ändå veta vad ni beställt?

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
R Robbman1 skrev:
Du vet inte vad du har beställt men du har ändå påtalat att det är fel?
Ja, jag är tyvärr inte så kunnig i området men jag vet att det skulle vara infärgad puts. Inte att de skulle måla på en färg. Sen vilken sorts puts de skulle göra vet jag dessvärre inte. Då det är en större husleverantör som vi beställt huset av så stod det enbart i specifikationen ”stoventec eller likvärdig”. Man antar det är godkänd inom byggnormer.

Så det stora hela var att vi beställt infärgad puts där de färgar putsmaterialet innan det putsas på fasadskivorna. Och inte att de målar på det.

Har pratat med flera som menar på att infärgad puts håller högre kvalité än målad puts och husleverantören som försökte göra en ”snabb och billigare lösning” för sig själva hade absolut inga problem när jag ringde och sa vi ville ha det infärgade putsen som vi kom överens om. Så det löste sig ändå. Men när jag skapade tråden verkade det som om de ville måla det och få det överstökat på det sättet.

Därav tänkte jag fråga om råd här om det är någon skillnad på infärgad puts och målad puts :)

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
D Dimsum skrev:
Ja, jag är tyvärr inte så kunnig i området men jag vet att det skulle vara infärgad puts. Inte att de skulle måla på en färg. Sen vilken sorts puts de skulle göra vet jag dessvärre inte. Då det är en större husleverantör som vi beställt huset av så stod det enbart i specifikationen ”stoventec eller likvärdig”. Man antar det är godkänd inom byggnormer.

Så det stora hela var att vi beställt infärgad puts där de färgar putsmaterialet innan det putsas på fasadskivorna. Och inte att de målar på det.

Har pratat med flera som menar på att infärgad puts håller högre kvalité än målad puts och husleverantören som försökte göra en ”snabb och billigare lösning” för sig själva hade absolut inga problem när jag ringde och sa vi ville ha det infärgade putsen som vi kom överens om. Så det löste sig ändå. Men när jag skapade tråden verkade det som om de ville måla det och få det överstökat på det sättet.

Därav tänkte jag fråga om råd här om det är någon skillnad på infärgad puts och målad
D Dimsum skrev:

Därav tänkte jag fråga om råd här om det är någon skillnad på infärgad puts och målad puts :)
Jag förstår.. Inte min mening att döma. Tänkte bara att det står med mer ordagrant i avtal vad man får..

Skönt att de gett en OK lösning men tråkigt att du blev tvungen att "bråka"..

Rätt ska vara rätt och tyvärr genar byggare många ggr..

D Dimsum skrev:

De målade aldrig fasaderna va?
Skönt att det löste sig bra för dig.

Huddingebo Huddingebo skrev:
De målade aldrig fasaderna va?
Skönt att det löste sig bra för dig.
Nä de målade bara en sida på förrådsdelen för att visa oss hur det ser ut om de skulle måla fasaden i den färgen vi skulle ha. Så hade vi godkänt det hade de målat hela fasaden istället för att putsa om med infärgad puts.

Tror de försökte hitta den billigaste och enklaste vägen att plåstra om sitt misstag

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
R Robbman1 skrev:
Jag förstår.. Inte min mening att döma. Tänkte bara att det står med mer ordagrant i avtal vad man får..

Skönt att de gett en OK lösning men tråkigt att du blev tvungen att "bråka"..

Rätt ska vara rätt och tyvärr genar byggare många ggr..
Tjena!

Nä förstår det. Hade vi inte valt en husleverantör och valt allt själv från början (alltså inte i ett helt paket) så förstår jag din tanke. Men här var det en helthetslösning och nyckelfärdigt hus från husleverantören och då förväntar jag mig de tar lösningar som alla är godkända inom alla regler och lagar.

Jag frågade specifikt hur de gör putsen innan vi skrev på och då berättade husleverantören att det är infärgad puts och färgen kommer i putsen och inte målad på.

Ja jag är glad det löste sig. Nu inväntar vi att de putsar om det efter deras semesterveckor

• Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
N
MrJay MrJay skrev:
Jag har också varit på min StoLotusan fasad och vi är supernöjda!
Jag har varit på dom fasader som slutat dåligt. Majoriteten gör säkert inte det. Hoppas allt går bra framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.