1 145 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Tegel lossnar vid balkong, hål och sprickor i fasad m.m.
Hej
Jag vet inte om detta inlägg passar här men jag provar för jag vet inte riktigt var jag ska vända mig. Kommunen och byggnadsnämnden är hopplösa, likaså min hyresvärd.
Jag undrar om någon med kunskap kan förklara för mig hur illa detta är? Byggnaden är uppförd 1967 med prefabricerade betongelement och en skalfasad av tegel som ni ser. Både förra och nya hyresvärden struntar i underhåll. Sista bilden är från under mitt köksfönster. Ska tillägga att vi hade en takläcka i januari 2023. Fasaden var blöt genom teglet och inget gjordes åt det mer än en värmeslinga genom ett öppet källarfönster som skulle vara en provisorisk lösning men som suttit där i snart över 2,5 år.
Vill ha kött på benen när jag pratar med hyresvärden samt kommunen.
Jag vet inte om detta inlägg passar här men jag provar för jag vet inte riktigt var jag ska vända mig. Kommunen och byggnadsnämnden är hopplösa, likaså min hyresvärd.
Jag undrar om någon med kunskap kan förklara för mig hur illa detta är? Byggnaden är uppförd 1967 med prefabricerade betongelement och en skalfasad av tegel som ni ser. Både förra och nya hyresvärden struntar i underhåll. Sista bilden är från under mitt köksfönster. Ska tillägga att vi hade en takläcka i januari 2023. Fasaden var blöt genom teglet och inget gjordes åt det mer än en värmeslinga genom ett öppet källarfönster som skulle vara en provisorisk lösning men som suttit där i snart över 2,5 år.
Vill ha kött på benen när jag pratar med hyresvärden samt kommunen.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hur illa det är, om något måste göras brådskande - ja i princip allt jag behöver veta utifrån bilderna. Som jag skrev så behöver jag "kött på benen" när jag ska prata med hyresvärden, som bara gör det allra minsta, knappt det, och skiter i de stora problemen.Intet skrev:
Allmänt sliten fasad. Finns säkert värre exempel.
Tror inte du har någon framgång hos kommunen med detta.
Tänk på att renoveringar och förbättringar av en fastighet/lägenhet kan trigga hyreshöjningar.
Personligen hade jag inte brytt mig om detta om jag hade varit hyresgäst här.
Tror inte du har någon framgång hos kommunen med detta.
Tänk på att renoveringar och förbättringar av en fastighet/lägenhet kan trigga hyreshöjningar.
Personligen hade jag inte brytt mig om detta om jag hade varit hyresgäst här.
Intet skrev:
Ja, fasrighetsägaren/'hyresvärden måste följa hyreslagen. Här finns förmodligen risk för att vatten tränger in, varav en bild visar hur det ser ut under mitt köksfönster. Jag önskar svar av de som KAN sånt här, gärna också vilka rättigheter man har som hyresgäst.Intet skrev:
Att det finns värre exempel betyder ju inte att detta är okej. Vanligt underhåll ska inte medföra hyreshöjningar såvida det är vanlig standard och inget extra.E etompau skrev:
Små sprickor vid fönsterkarmen är inget överhängande problem, kan fixas vid tillfälle.M misaki skrev:
Lägenheten ska hållas i skick så att det inte uppstår olägenheter för de boende, det som du visar lär klassas som vanligt slitage eller sprucken fog, inget som du blir sjuk av.
Varför visar du bilder på utsidan när du har problem på insidan?M misaki skrev:
Posta gärna några bilder på köksbänken istället för att klaga över att du inte får ryggdunkar.
Ordningen är nog såhär.
Du klagar hos hyresvärden över fuktskadad på INSIDAN av köksväggen. Det är ditt problem.
Hur hyresvärden åtgärdar skadan, är hans problem. Inte ditt!
Vill du få dåliga råd fyllda av ömkan över ditt fallfärdiga hus och uppmuntrande tillrop över din kamp mot giriga hyresvärdar får du byta forum. Hört att "Familjeliv" besitter stor expertkunskap specifikt gällande tegelfasader.
Men, börja med att skicka in några köksväggsbilder här. Den kanske inte alls är orsakad av inträngande fukt. Vem vet?
Steg ett är att du påtalar vatteninträngning i din lägenhet. Avvakta besked/åtgärd från värden.
Fasaden lär inte vara ditt problem. Inget som du kan påverka.
F.ö ser fönsterna moderna ut, här har uppenbart en renovering skett.
Fasaden lär inte vara ditt problem. Inget som du kan påverka.
F.ö ser fönsterna moderna ut, här har uppenbart en renovering skett.
Jag har redan påtalat det men eftersom vi har en hyresvärd som är ökänd för att strunta i att underhålla sina fastigheter så förväntar jag mig inte mycket. Jag må inte kunna det byggtekniska men jag är bekant med hyreslagen så där har jag åtminstone en liten fördel.E etompau skrev:
Står det i där att du skall lägga dig i hyreshusets fasadskötsel?M misaki skrev: