Hej,
Har ett nybyggt växthus och haft en murare dom putsat muren, som man ser på bilder så syns skarvarna från leca igenom, är ungefär 1 månad sen detta gjordes. Det ska vara enligt murarn ett skitslaget med cement sen ca 10mm puts.
Han säger också att man får väll måla sen om de inte försvinner.
Vad säger ni andra? Ska man vänta o se ifall det försvinner? Måste man måla? Eller bör man lägga på ett lager till?

Tack för svar

• Nybyggt växthus med putsad mur där skarvar från lecablock syns igenom. Stege synlig på insidan, omgiven av gräsmatta och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Meizter skrev:
Hej,
Har ett nybyggt växthus och haft en murare dom putsat muren, som man ser på bilder så syns skarvarna från leca igenom, är ungefär 1 månad sen detta gjordes. Det ska vara enligt murarn ett skitslaget med cement sen ca 10mm puts.
Han säger också att man får väll måla sen om de inte försvinner.
Vad säger ni andra? Ska man vänta o se ifall det försvinner? Måste man måla? Eller bör man lägga på ett lager till?

Tack för svar
Börjar man måla måste man fortsätta måla istället för att den omålade putsmuren får naturlig patina. Jag vet inte vilket putsbruk man använt till min mur men man ser inte skarvarna (efter snart 20 år).

I övrigt ett trevligt växthus!

N
Blir så om man putsat för tunt.
Man måste putsa minst 2 ggr för att slippa se fogarna.
Tar inte så många timmar att putsa ett lager till.
Vet du vad det är för bruk som använts?

Redigerat:
Hej! Tror ni det är för tunt? Han påstår att det är ca 10mm och ett tunt lager betong först som skräplager. Inte helt säker just nu men om jag mins rätt på en räkning så va det B kanske.
Men skulle det funka och att det sitter kvar om man la på ett "tunt" lager till på?

Ursäkta sent svar.

N
Ja, för tunt.
När man köper en puts av firma brukar det vara 20mm, men så mycket läggs sällan på.
Men 10mm är alldeles för för tunt.
Be han putsa på 6-8 mm mer, så försvinner fogarna-

Tack så mycket, ska göra det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.