Hej

Har några frågor som jag inte hittar nåt bra svar på
Jag byter torr gammal panel på gaveln på vinden.
När jag hämtar vindpapp, ska jag skära den så den slutar i vinkeln mellan vägg och tak eller ska duken gå upp mot taket?
När jag spikar panel, ska den tryckas upp mot takträt eller ska jag lämna en liten spalt?
Ska ändrat målas innan montage?
Läste även att man ska ha en luftspalt alltså spikläkt utanpå vindduken för bättre ventilation. Men det har de inte gjort tidigare och där har det varit snustorrt. Har ni några bra tips skulle jag verkligen uppskatta det då fönstret för renovering är nu kort med tanke på vädret..

• Taket och väggen på en byggnad under renovering, med synlig vindduk och panel, samt frilagda träbjälkar och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hobbymajster skrev:
vindpapp, ska jag skära den så den slutar i vinkeln mellan vägg och tak eller ska duken gå upp mot taket?
Du kan låta den gå upp mot taket.

H Hobbymajster skrev:
När jag spikar panel, ska den tryckas upp mot takträt eller ska jag lämna en liten spalt?
Du kan göra vilket som.
Estetiskt kanske det är snyggare att låta den gå upp mot taket. Man kan också tänka sig att sätta en foderbräda eller trekantlist som övergång mellan fasad och tak. Då blir det heller inte så kinkigt med längden på brädorna.

H Hobbymajster skrev:
Ska ändrat målas innan montage?
Nej, det ska inte behövas. Ändträet är ju täckt av taket så inget vatten ska kunna komma till där, och gör det det så är fasadbrädorna det minsta bekymret...

H Hobbymajster skrev:
Läste även att man ska ha en luftspalt alltså spikläkt utanpå vindduken för bättre ventilation. Men det har de inte gjort tidigare och där har det varit snustorrt.
Har det klarat sig bra utan luftspalt innan så klarar det sig bra utan nu också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.