Hej!
Vi har ett radhus med fjällpanel upp till fönstret. Denna behöver bytas då den blivit riktigt ankommen på sina ställen. Detta i söderläge i hörna mellan grannen och altanen. Under fjällpanelen ligger isolering och under det eternit. Radhuset är byggt 1960 och alla grannar har fortfarande sin eternit synlig, jag tror därför inte att det finns annan fasad under eterniten. Nu till frågan:
Hur bör vi byta på bästa sätt: går det att ta bort isoleringen till förmån för luftspalt? Jag betvivlar att vi får plats med båda delar och vi vill helst göra så liten åverkan som möjligt på eterniten.
Vi har ett radhus med fjällpanel upp till fönstret. Denna behöver bytas då den blivit riktigt ankommen på sina ställen. Detta i söderläge i hörna mellan grannen och altanen. Under fjällpanelen ligger isolering och under det eternit. Radhuset är byggt 1960 och alla grannar har fortfarande sin eternit synlig, jag tror därför inte att det finns annan fasad under eterniten. Nu till frågan:
Hur bör vi byta på bästa sätt: går det att ta bort isoleringen till förmån för luftspalt? Jag betvivlar att vi får plats med båda delar och vi vill helst göra så liten åverkan som möjligt på eterniten.
Finns det plats kan du sätta vindduk över isoleringen och sen 28x70 gles på reglarna sen panel på. Då har du 28 mm luftspalt och isolering. Men man får kolla hur det blir mot grannarna så det inte ser konstigt ut
Även den lösningen kommer få problem på sikt. Finns ingen som bygger hus på det viset idag.Oldboy skrev:
Edit: Alla husfasader kommer få inträngande vatten utifrån och det kan hända om 1, 10 eller 30 år.
Ofta i anslutning till fönster eller (altan)dörr. Den ventillation som blir utan luftspalt är inte tillräcklig oavsett färgval för virket.
Man kan argumentera för att man har ett problem även med en tvåstegstätning i detta fall, men problemet blir mycket mindre och det är hela idén med luftspalten.
Redigerat:
Klicka här för att svara