Hej,

Tänkte rådfråga lite här.

Vi bygger ett nytt hus med ett större företag som levererar modulhus. Nu när fasaden är klar så visar det sig att entreprenaden putsat huset i vit färg. Huset skulle enligt avtal vara i beige färg.

Vi är inte riktigt färdiga eller överens. De som gjort fasaden har nu åkt till huset och målat den i rätt kulör.

Men att måla en vitputsad fasad jämfört med att ha färgen i putsen från början är inte detsamma som jag förstår det?

Läst lite olika forum men också på hemsidor att det inte stämmer.

Är det någon som kan puts som har någon input här?

• Beige- och vitputsad husfasad med dörröppning och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den vita är ju målad med

M maria01 skrev:
den vita är ju målad med
Hej!
Jo jag förstår det. Men de har blandat färgen med putsmassan för att sedan putsa på huset. Medan den beiga sidan är målad rakt på.

Har ingen bild på det men man ser och känner det ligger ett tjockare lager på den målade sidan.

Tänker om den målade delen är ytlig medan den andra är infärgad puts.

Har läst att infärgad puts som putsas på efter den färgats håller längre nämligen

• Gilla
z0ltrac och 2 till
  • Laddar…
N
Hade putsen inte blivit målad, hade den nog haft längre livslängd.
Men vad består putsen av för material? Är det inte kalkbruk eller KC bruk spelar det ingen roll.

• Gilla
*Sanna* och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Det är helt riktigt att målad puts inte är samma sak som infärgad puts. När färgen ligger i själva putsen blir kulören mer hållbar, mindre underhållskrävande och skador syns inte lika tydligt. En målad yta kräver mer underhåll över tid och risken för sprickor och flagnande färg ökar. Har ni dessutom beställt ett system som t.ex. StoLotusan med “Lotus-Effect”, så är målning i efterhand inte en likvärdig lösning eftersom den speciella smuts- och vattenavvisande ytan då saknas. Skyddet och funktionen blir alltså inte detsamma även om kulören ser rätt ut. Jag hade definitivt tagit upp det med entreprenören.

• Gilla
Putte G... och 9 till
  • Laddar…
Det finns ju flera olika typer av putssystem!
En del slutmålas till rätt kullör, andra inte.

Så vad för slags puts beställdes?

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns ju flera olika typer av putssystem!
En del slutmålas till rätt kullör, andra inte.

Så vad för slags puts beställdes?
Putsen är enligt entreprenaden sto ventec eller likvärdig puts

• Gilla
perrer
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Hade putsen inte blivit målad, hade den nog haft längre livslängd.
Men vad består putsen av för material? Är det inte kalkbruk eller KC bruk spelar det ingen roll.
Sto ventec eller likvärdig står det i specifikationen

Våran fasad är putsad & kvastad med stänkputs från dåvarande Stråbruken för snart 36 år sedan. Den har hållt sig jättefin, jag har bara spolat av den med rent vatten någon gång genom åren. Hade den varit ytmålad hade den inte klarat sig så bra för man kan se att den också tunnats ut något med åren

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
N
MrJay MrJay skrev:
Det är helt riktigt att målad puts inte är samma sak som infärgad puts. När färgen ligger i själva putsen blir kulören mer hållbar, mindre underhållskrävande och skador syns inte lika tydligt. En målad yta kräver mer underhåll över tid och risken för sprickor och flagnande färg ökar. Har ni dessutom beställt ett system som t.ex. StoLotusan med “Lotus-Effect”, så är målning i efterhand inte en likvärdig lösning eftersom den speciella smuts- och vattenavvisande ytan då saknas. Skyddet och funktionen blir alltså inte detsamma även om kulören ser rätt ut. Jag hade definitivt tagit upp det med entreprenören.
Helt fel med KC bruk, tjockbruk som håller i 60-100 år.
Kanske fungerar med erat plastbruk som håller i 5-20 år.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
MrJay
N neo11 skrev:
Helt fel med KC bruk, tjockbruk som håller i 60-100 år.
Kanske fungerar med erat plastbruk som håller i 5-20 år.
Återstår att se 😄

• Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
N
MrJay MrJay skrev:
Återstår att se 😄
Har varit på era fasader, oftast tråkigt.

MrJay
N neo11 skrev:
Har varit på era fasader, oftast tråkigt.
Jag har också varit på min StoLotusan fasad och vi är supernöjda!

• Gilla
t0xicasf
  • Laddar…
Ska vi vara petiga har entreprenören inte levererat enligt avtal. Dock tror jag inte att ni kan kräva t ex omputsning, med betoning på tror. Ofta sätts åtgärdandet av ett fel i relation till kostnaden av åtgärden. Så en besiktningsman kan mycket väl komma tillslutsatsen att en målning är tillräckligt som åtgärd.

Jag hade dock krävt att entreprenören ger garantier som är likvärdiga med en genomfärgad puts. De får väl helt enkelt komma och måla i skador som uppstår under åren 😄. Har de klantat sig ska det kännas.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
D Dimsum skrev:
Putsen är enligt entreprenaden sto ventec eller likvärdig puts
Låter som ett fabrikat/modell.
Vad för sorts puts är det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.