Nya på husköpet, så saknar därför kunskap. Hoppas få tips/råd här av erfarna.
Vi flyttade in i huset förra hösten. Nu under våren upptäckte vi att det ser ut som att vi bor i ett polkagris hus. Gäller den husväggen som är i söderläge. För fem år sen byttes panel och i samband med det målades huset (de förra ägare tog in en firma som utförde arbetet). Fasaden är av bottenbrädor med lockbrädor.
Träet är ju ett levande material, så när det blir varmt så krymper lockbrädor/lockfläkt. Därav vita ränder (det förstår jag).
Men när jag tittar på grannarnas hus, har de inte samma problem.
Så till min fråga; har arbetet gjorts bakvänt? Kan man "reklamera"? Försökt leta mig fram till garantin för såna jobb, men blir osäker, är det tio år?

• Röd träfasad med vita ränder där lockbrädorna har krympt, fotograferad i söderläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, helt naturligt att det blir så. Grannarna kan ha målat polkagrisarna redan. Eller så var virket hos dem torrare när det sattes på plats, eller när det målades. Det tar några minuter att gå över med färg. En bra anledning att belöna sig själv med något gott att dricka efteråt.

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Om målningen gjordes i samband med panelbytet tycker inte jag det är fackmannamässigt gjort. Det normala är väl att man målar bottenbrädorna minst en gång innan man spikar upp dom eller sätter locken så man slipper det där problemet?
Men hur stor möjlighet ni har att ställa några krav på firman har jag ingen aning om...

• Gilla
Argastesnickaren och 3 till
  • Laddar…
Kan ju vara att förra ägarna ville göra så pga kostnader då jag förmodar att det har blivit dyrare om målare ska stryka färg på varje underbräda

Välkommen hit!

Om ni är nöjda med husköpet i övrigt så är det avgjort både enklast, snabbast och billigast att bara köpa en burk färg och lägga några timmar på att bättringsmåla.

• Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Välkommen hit!

Om ni är nöjda med husköpet i övrigt så är det avgjort både enklast, snabbast och billigast att bara köpa en burk färg och lägga några timmar på att bättringsmåla.
Och glöm inte Systemet🍺

Det mesta har redan sagts men när det gäller reklamation så är det i.s.f. dom förra ägarna som ska reklamera. Firman som har målar har inget avtal med dig. Dessutom är garanti inget lagstadgat eller universellt så vilken ev. garanti aktuell firma lämnade är omöjligt för oss att svara på. Och den gäller som sagt i.s.f. mellan förra ägaren och målerifirman. Så nääää, bättra på själv och glöm detta.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Tack alla för era svar!
Egentligen var vår första tanke att bara måla husfasaden.
Men tänkte samtidigt, varför inte höra mig för med andra kunnande människor. Så målning får det bli.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.